• Liveit1971

    Misstag eller dumt?

    Jag har funderat lite på det där om att många säger: Alla kan göra misstag. Exempelvis att "jag körde för fort och fick böter" eller "jag råkade hamna i säng med en annan man fast jag är gift" ofta följt av "men alla människor gör väl misstag". För mig håller inte riktigt sån argumentation. Misstag i mitt tycke är exempelvis att råka kasta gympapåsen i soptunnan istället för att kasta skräppåsen. Eller att säga fel namn till någon exempelvis. Enda gången de ovanstående citaten kan räknas som misstag är väl möjligen om man får kramp i benet så det pressas mot gaspedalen eller om en man med bar nederdel och stånd råkar snubbla och glida in i skötet.

    Ovanstående är enligt mig exempel på vad som skiljer mellan att vara dum/elak och att göra misstag.

    Hur ser du på saken, vad är misstag och vad är dumt/elakt?

    P.S. Om moderator tycker inlägget är felpostat så flytta det gärna.

  • Svar på tråden Misstag eller dumt?
  • iii

    Misstag kan för mig innebära att man gör en felbedömning av situationen. Det kanske verkar vara en bra ide just då, men efteråt inser man kanske att det inte alls var en bra ide. Då har man gjort ett misstag. Alltid lätt att vara efterklok.

  • Lonicera

    För att något ska vara elakt tycker jag att det finns ett ont uppsåt/sinnelag bakom handlingen, t ex att handla för att skada någon. Personer kan ju komma till skada utan att det finns något uppsåt att skada, då tycker jag att man kan börja tala om sådant som misstag och olyckshändelser. Samtidigt tycker jag då att det krävs av den vållande personen att den inte är vårdslös eller tar onödiga risker för att det ska vara ett riktigt misstag.

    T ex om jag cyklar helt normalt och råkar köra på någon helt oavsiktligt så tycker jag att man kan se det som ett misstag. Men om jag skulle cykla utan att ha händerna på styret och vinglar så att jag oavsiktligt kör på någon, då ser jag det inte som något misstag utan då ser jag det som att jag är vårdslös och har tagit onödiga risker.


    Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Svar på tråden Misstag eller dumt?