• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • frökenKAJO
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    Precis det undrar jag också... Det är nämligen dags att ringa VC imorgon och be dem plocka bort agrafferna. Blärk.

    Idag har jag haft en riktigt pigg dag, ungefär som normaltillstånd. Firade detta med att köra 36 mil t/r för att hämta ett av barnen som hälsat på farfar i helgen.

    Imorgon ska jag jobba är det tänkt, det känns inte så inspirerande. Jag vill ju vara hemma och promenera och lära mig min nya kropp... Men det blir nog bara en jobbdag till den här veckan, resten tar jag det lugnt.
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    jag trodde det skulle kännas, men kändes inget alls! :)
    Mli79 skrev 2010-05-30 18:21:35 följande:
    Jag har funderat lite på det här med proteinpulver under flytet efter OP. Någon som har hört med dietist vad de tycker om det? Min tanke var att man ska tillsätta så mkt så man kommer upp i en normaldos. Det verkar vara svårt att komma upp i rätt mängd utan, speciellt om man bara gillar vegetarisk mat  Kan protein i lagom dos hindra en viktminskning, eller går man bara ner långsammare eftersom man inte tappar i muskelmassa? Kanske skulle man slippa vissa platåer då? www.halso.info/forum/thread-6658.html?tid=665...
    Men jag tror platåerna är en naturlig del?? Kroppen liksom behöver dom.
    Jag tycker mig ha läst här innan att någons dietist inte rkeommenderade proteinpulver, minns inte.. men det står inget om extra tillskott i boken iaf vad jag sett.
    grodängel skrev 2010-05-29 23:21:09 följande:
    Är det så att så fort man är goskänd så kan man ringa tex sophiahemmet..?
    nej man ringer vårdslussen eller vad det nu heter på ditt sjukhus och frågar om valfrihet inom vården. olikalandsting har avtal med olika sjukhus, men har dom avtal med sophiahemmet kan jag verkligen rekommendera det :)

    ang barn, jag skulle abolut skaffat barn innan opn om jag kunnat, men det kunde jag inte pga vikten (förhoppningsvis, så nu hoppas vi det ska bli lättare på den fronten :).
    Jag hade inget problem alls med att vara tjock och gravid när jag var gravid förra gången, men jag sökte hjälp för att kunna bli gravid och den läkarn tyckte att såna som oss ska inte skaffa barn, det är som rysk roulette! Kul att höra..
    speciellt också eftersom många tycker det är jobbigt att vara gravid när man är opad, medans andra inte tycker det alls. Men man kan dumpa lättare tex.
  • grodängel
    Zodic skrev 2010-05-31 00:01:28 följande:
    nej man ringer vårdslussen eller vad det nu heter på ditt sjukhus och frågar om valfrihet inom vården. olikalandsting har avtal med olika sjukhus, men har dom avtal med sophiahemmet kan jag verkligen rekommendera det :)ang barn, jag skulle abolut skaffat barn innan opn om jag kunnat, men det kunde jag inte pga vikten (förhoppningsvis, så nu hoppas vi det ska bli lättare på den fronten :).Jag hade inget problem alls med att vara tjock och gravid när jag var gravid förra gången, men jag sökte hjälp för att kunna bli gravid och den läkarn tyckte att såna som oss ska inte skaffa barn, det är som rysk roulette! Kul att höra..speciellt också eftersom många tycker det är jobbigt att vara gravid när man är opad, medans andra inte tycker det alls. Men man kan dumpa lättare tex.
    Jag känner lite dock att jag väldigt gärna vill ha barn innan , så kanske man ska stå kvar i denna kön  även om den är lång. så mycket frågor har kommit upp och det är svårt att finna rätt svar liksom..försker läsa lite här och där. vet om det finns några kort man kan se typ"före" och "efter" bilder.?
  • Soulstar
    grodängel skrev 2010-05-31 00:13:44 följande:
    Jag känner lite dock att jag väldigt gärna vill ha barn innan , så kanske man ska stå kvar i denna kön  även om den är lång. så mycket frågor har kommit upp och det är svårt att finna rätt svar liksom..försker läsa lite här och där. vet om det finns några kort man kan se typ"före" och "efter" bilder.?
    Jag förstår att det är tufft att fajtas med tankarna på hur du ska göra. Och jag är då absolut ingen som ska komma och berätta hur du ska göra. Tänkte bara skriva hur jag tänker när jag har läst dina inlägg. Det låter verkligen som om du värker efter att få ett barn. Som att det är din högsta önskan. Och jag förstår den! Har man haft ofrivilligt barnlösa i sin närhet förstår man den ännu ett hack på stegen.

    Men jag tänker så här: om du bortser från graviditeten när det är tungt att bära övervikt + bebiskilon. Strunta i det faktumet, vi låtsas att du bara glider igenom den perioden på små rosa moln (vilket vore nice ).

    Vi tänker oss istället efter bebis dykt upp, och du måste bära bebis överallt (det kan bli en sån unge, min blev det, som man inte kan sätta ner nånstans för då blir den förbannad. Helst ska ungen med in i duschen och om den fick välja klättra tillbaka in i kroppen på dig.).

    Bebis är tung (ok inte i början, men de blir faktiskt det sen ju, min blev det iaf  ) och det är högsommar och stekhett ute och du måste släpa med dig en väska med 500 000 saker i, för din bebis är en kräkbebis (nu säger jag inte att alla bebisar blir det, men min bebis... ja, du fattar ).

    Din snubbe måste jobba och du har ont i ryggen (vanligt vid övervikt, påstår inte att jag vet hur du har det med min kropp, vet bara att ju högre min egen vikt desto mer ont i ryggen har jag haft), bebis kan inte riktigt ta hänsyn till det här och kräver fortfarande att du går omkring och skumpar på bebis i flera timmar för att få någon som helst lugn och ro (it could happen).

    Och så vidare och så vidare.

    Om du nu tänker dig de här scenariorna (stavar man så?) där du är överviktig respektive smal, vilket väljer du? I vilket av de alternativen tror du att du orkar vara ditt bästa mamma-jag, göra dig själv rättvisa för din dröm om att vara mamma?

    Säger ABSOLUT inte Tjock=dålig mamma (Hell, I was one). Det jag säger är att det krävs mycket mer av kroppen än vad man tror när bebis väl är ute.

    En HELT annan aspekt är denna: hur göra med bebis när du är nyopererad och ska försöka lära om hela ditt ätbeteende som du grundlade för en herrans massa år sen? Det är lite klurigt att, om du råkar dumpa, förklara för en liten skrutt att "mamma måste sitta på toaletten och dö här i 20 minuter, du kanske kan läsa en tidning för att få tiden att gå?".

    Så jag säger så här: DU förtjänar att vänta med att skaffa bebis tills du har gjort den här investeringen i dig själv. Så länge du inte är typ 57 år gammal så har du ju tid på dig eller hur? Vore det inte ÄN mer fantastiskt att känna att "Jag har fan gjort allt jag kan för att ge min unge och mig själv superbra förutsättningar för att få en härlig barnledighet och resten av våra liv tillsammans!"

    Vad du än beslutar, är det bara du som är du och som kan veta vad som är rätt för dig

    Kram och lycka till!
  • Isglittra

    Ersta hade en studie nu angående detta med att sy ihop dom små öppningarna, jag hoppas att jag får 2 extra stygn, tycker det verkar logiskt att det ska hjälpa :)

  • grodängel
    Soulstar skrev 2010-05-31 02:56:25 följande:
    Jag förstår att det är tufft att fajtas med tankarna på hur du ska göra. Och jag är då absolut ingen som ska komma och berätta hur du ska göra. Tänkte bara skriva hur jag tänker när jag har läst dina inlägg. Det låter verkligen som om du värker efter att få ett barn. Som att det är din högsta önskan. Och jag förstår den! Har man haft ofrivilligt barnlösa i sin närhet förstår man den ännu ett hack på stegen.Men jag tänker så här: om du bortser från graviditeten när det är tungt att bära övervikt + bebiskilon. Strunta i det faktumet, vi låtsas att du bara glider igenom den perioden på små rosa moln (vilket vore nice ). Vi tänker oss istället efter bebis dykt upp, och du måste bära bebis överallt (det kan bli en sån unge, min blev det, som man inte kan sätta ner nånstans för då blir den förbannad. Helst ska ungen med in i duschen och om den fick välja klättra tillbaka in i kroppen på dig.). Bebis är tung (ok inte i början, men de blir faktiskt det sen ju, min blev det iaf  ) och det är högsommar och stekhett ute och du måste släpa med dig en väska med 500 000 saker i, för din bebis är en kräkbebis (nu säger jag inte att alla bebisar blir det, men min bebis... ja, du fattar ). Din snubbe måste jobba och du har ont i ryggen (vanligt vid övervikt, påstår inte att jag vet hur du har det med min kropp, vet bara att ju högre min egen vikt desto mer ont i ryggen har jag haft), bebis kan inte riktigt ta hänsyn till det här och kräver fortfarande att du går omkring och skumpar på bebis i flera timmar för att få någon som helst lugn och ro (it could happen). Och så vidare och så vidare.Om du nu tänker dig de här scenariorna (stavar man så?) där du är överviktig respektive smal, vilket väljer du? I vilket av de alternativen tror du att du orkar vara ditt bästa mamma-jag, göra dig själv rättvisa för din dröm om att vara mamma? Säger ABSOLUT inte Tjock=dålig mamma (Hell, I was one). Det jag säger är att det krävs mycket mer av kroppen än vad man tror när bebis väl är ute. En HELT annan aspekt är denna: hur göra med bebis när du är nyopererad och ska försöka lära om hela ditt ätbeteende som du grundlade för en herrans massa år sen? Det är lite klurigt att, om du råkar dumpa, förklara för en liten skrutt att "mamma måste sitta på toaletten och dö här i 20 minuter, du kanske kan läsa en tidning för att få tiden att gå?". Så jag säger så här: DU förtjänar att vänta med att skaffa bebis tills du har gjort den här investeringen i dig själv. Så länge du inte är typ 57 år gammal så har du ju tid på dig eller hur? Vore det inte ÄN mer fantastiskt att känna att "Jag har fan gjort allt jag kan för att ge min unge och mig själv superbra förutsättningar för att få en härlig barnledighet och resten av våra liv tillsammans!"Vad du än beslutar, är det bara du som är du och som kan veta vad som är rätt för dig Kram och lycka till!
    Jag förstår allt du säger, jag har också tänkt på det att man kanske inte riktigt alltid måt så bra efteråt och då kan det vara jobbigt med barn. Jag tänker försöka denna månaden det har jag bestämt mig för men tankarna forsätter att snurra ändå. Jag tror ändå inte det tar sig liksom inte för att jag är tjock utan för att jag tänker på det för mycket.
    Jag har inga större problem rent fysikst med min övervikt, men har alltid haft en känslig mage som jag inte allitd sköt den heller tyvärr, men du har rätt om att ändra vanor kankse det vore bra att börja tänka på sånt redan nu.
    tack så jättemycket för dina råd ska tänka på dom:O)
  • frökenKAJO
    grodängel skrev 2010-05-31 00:13:44 följande:
    Jag känner lite dock att jag väldigt gärna vill ha barn innan , så kanske man ska stå kvar i denna kön  även om den är lång. så mycket frågor har kommit upp och det är svårt att finna rätt svar liksom..försker läsa lite här och där. vet om det finns några kort man kan se typ"före" och "efter" bilder.?
    Så tänkte jag också för några år sedan när jag ville ha en trea. Trots noll problem att bli grvid tidigare gick det bara inte, istället drabbades jag av massor av tidiga missfall, vilket tydligen är väldigt vanligt när man är fet.

    Jobbigt, jobbigt. Nu har jag bestämt mig för att det inte bli fler barn, men jag önskar att jag hade gfjort detta i omvänd ordning och opererat mig först. Nu tog ju allt tre år längre tid plus en massa onödigt lidande...
  • vänat
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    Kändes inte så mycket tycker jag någon agraff nöpp som till lite men som sagt inget bedövning ger dom när de tar bort agaffrena inte vanliga sttyng heller ges bedöving.

    Sen om de är inflamerat rött och irrierat gör de lite mer ont att ta ljus de stygnet den aggffen.
  • vänat
    grodängel skrev 2010-05-30 20:47:00 följande:
    Hmm ...jag har ju som sagt min barnlängtan och jag har seriöst svårt att välja bort det just nu.
    Då har duu ju svaret själv du villfå barn innan operationen om jag förstår dig rätt??
    Då är de inget annat att göra än vänta til efter graviditet och amning.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)