• Anonym

    Pelletspanna eller värmepump?

    Vi bor i ett hus på 90 kvm byggt 1959, ventilerat med självdrag och försett med kombipanna el/ved, just nu med pelletsbrännare. Pannan börjar bli till åren och vi har börjat titta på nya lösningar. Först tittade vi på värmepump, luft-vatten eller möjligen bergvärme, men så var det någon som påpekade att källaren då kommer bli kall och skorstenen möjligen vittra sönder, dessutom blir det en högre fast månadskostnad då vi förmodligen måste höja huvudsäkringen. Så nu funderar vi på en pelletspanna och stort förråd istället för dagens veckoförråd, det borde väl bli lägre pelletsförbrukning med en panna som faktiskt är gjord för pellets? Hur tror man att pelletspriserna kommer se ut om några år, och hur blir det med elpriserna? Vi vill både ha det bästa för huset och det bästa för ekonomin. 


  • Svar på tråden Pelletspanna eller värmepump?
  • Energiexperten

    Enkelt svar
    Jag skulle tilläggsisolera huset och byta till ny pelletspanna med solfångare.
    Energipriserna tror jag följer varandra, stiger elpriset stiger nog också pelletspriset.


    Lite mer
    I mitt resonemang förutsätter jag att huset ska behöva så lite energi som möjligt, alltså tilläggsisolera. Det kanske är 15 cm spån på taket – lägg på 30 cm lösull. Det kanske drar lite kallt vid hörnen – ta bort golvsockeln och täta. Byggt 1959 hmmm – troligen helt oisolerade källarväggar – tilläggsisolera källaren, helst hela väggen även under mark med tex isodrän men i alla fall biten över mark. 90 m2, kanske dags att bygga ut – tilläggsisolera all fasad vid bygget.


    Sen när huset behöver lite energi ska den energi som behövs helst vara gratis, alltså solfångare. Och med solfångare behöver man en ackumulatortank som hur som helst är mycket bra att ha oavsett annan värmekälla.
    Och, just som du säger en modern panna är effektivare än en gammal, särskild när man kombinerat gammal panna ny brännare. Alltså börjar det vara dags att byta så byt till en bra.


    Och valet mellan pellets eller värmepump. Jag tycket att man ska undvika att använda el för uppvärmning, alltså hellre pellets än värmepump. Men resonemanget omfattar väldigt många aspekter och inte ens ur miljösynpunkt är det ett själklart val.
    Men i och för sig, värmer man med sol och pellets och köper vindkraftel till hushållselen har man kommit långt.


    Och ha med en tanke vid varje beslut:
    -  Kommer det här hjälpa mig att göra av med mindre energi?


    /Petter

  • Energiexperten

    Jag glömde skorstenen.


    Jo, huset är byggt med självdrag och då har man förutsatt att det finns en varm skorsten som hela tiden skapar förutsättningar för ventilationen.


    Det du hör om vittrande skorstenar, kallt pannrum och fuktskador på vinden stämmer. Byter man bort en varm panna i källaren måste man tänka på att hålla skorstenen ventilerad och gärna sätta på en huv uppe på. Pannrummet blir kallt och oftast sätter man in ett nytt element där. Och på vinden kan man få fuktskador så man måste se till att det är bra ventilation på kallvinden.

    Det finns tusentals hus som bytt till värmepump eller fjärrvärme och det går alldeles utmärkt.

  • Anonym

    Ja omdränering och isolering av källaren är planerat, fast inte än på några år. Fönstren ska bytas nu till sommaren, ett par av de gamla släpper in väldigt mycket kalluft så det lär göra stor skillnad. Det lutar mest åt att sätta in en ny pelletspanna nu, lite värme i källaren är trevligt även om källaren inte används att bo i. Solfångare ska vi definitivt titta närmare på! Jag glömde förresten skriva att vi har en kamin i vardagsrummet, fast den gör väl ingen större skillnad för murstocken om pannan skulle försvinna, och absolut ingen skillnad i källaren. Tack för svaren!

Svar på tråden Pelletspanna eller värmepump?