• Tumse

    Bebis som spänner hela kroppen ofta

    Hej alla
    Har en dotter som nu är 7 månader. Hon har nästanända sen hon var nyfödd ofta spänt hela kroppen på ett konstigt sätt. Det verkar inte som magknip eftersom hon inte gråter och det upphör helt om vi plockar upp henne. Hon klamrar sig liksom fast vid täcket, oss eller annat och hon blir ofta alldeles svettig. Hon kränger lite med kroppen och är orolig hela hon. Detta är när hon ligger för sig själv på en filt, i sängen eller i bilbarnstolen t ex.

    Svårt att förklara känner jag och hon gör det förstås aldrig när vi varit på BVC.

    Någon som känner igen?

  • Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta
  • Stårschan

    Nja, nästan. Vår äldsta spände hela kroppen ibland när hon var riktigt liten. Det hände bara när hon låg på rygg. Hon slog ut med armarna och hela kroppen låstes som i kramp. Hon höll andan också, och blev röd i ansiktet. Hon såg ut som om hon hade sett ett spöke. Och så släppte det lika plötsligt som det kom. BVC kände inte igen detta, men några andra föräldrar hade upplevt liknande. Totalt sett fick hon kanske 5-7 sådana attacker. Låter det bekant, eller är det något annat som din dotter har?


    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Tumse

    Tack för ditt svar!
    Det låter ändå lite som att vi har olika upplevelser. Min dotter håller liksom på ganska ofta,  så fort hon ligger ner och är själv, alltså när vi inte underhåller henne. Hon blir liksom lite frånvarande och spänner sig. Oftast halvblundar hon. Det är så skumt... Verkar som sagt inte som magknip. Får väl kolla med bvc igen. Man vill ju mest försäkra sig om att hon mår bra så vi inte bara struntar i det.

  • Stårschan

    Det låter lite skumt. Hon kanske har bra muskelkontroll och tycker att det är en frän känsla att spänna kroppen? Eftersom du säger att hon inte verkar lida av det. Har du googlat 'muskelkramper hos spädbarn' eller något liknande?


    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Tumse

    Jag har försökt söka lite men hittar inget direkt som stämmer in på henne. Det verkar som sagt vara helt frivilligt dvs det är inte så att det plötsligt blir så att hon får kramper eller så och om vi pratar med henne så upphör det. Kanske är som du säger att hon gillar det.

    Är ändå lite orolig nu känner jag. Ska ringa bvc på måndag och verkligen försöka förklara. Annars får jag väl filma henne och visa dem!

  • Fia 30

    Filma o visa antingen bvc eller ring någon barnklinik. Annars blir det så lätt missförstånd...jag föröskte föklara, för både min bvcsköterska o läkare (ej barnläkare) när vi gjorde 8veckors kontrollen, att min dotter stelnade till ibland...några sekunder men gick inte bort när jag pratade med henne. Läkaren sa att hon skulle skriva remiss...när ajg gick därifrån kändes det som om de inte förstått mig och jag ringde själv till vår barnakut o fick komma in (ville inte vänta på en remiss i flera veckor). Det visade sig att hon hade epilepsi. Jag vill inte skrämma upp dig men säger bara att det är suuuperbra om du filmar o visar!!

    Lycka till!!

  • Tumse

    Tack för hjälpen. Jag ska försöka filma henne. Hoppas verkligen att vi inte missat något allvarligt, då skulle jag aldrig förlåta mig själv. Men hon verkar ju må bra och gråter inte i samband med detta. Därför har vi nog inte tänkt att det kan vara något farligt.

  • Fia 30

    Nu känner jag mig hemsk som förmodligen oroat upp dig...

    Men...om hon verkar må bra o utvecklas fint så behöver inte epilepsi vara farligt heller o du ska absolut inte klandra dig/er själva för det är jättesvårt att veta o flera jag vet flera som i efterhand när de fått diagnosen sagt att vi trodde han/hon bara satt o drömde eller vi förstod inte vad det var... Jag såg tex ett frånvaroanfall på bb redan men både barnmorskan, läkaren o jag bortförklarade det hela med att de är så omogna i nervssytemet när de är så små.... o om du nu är orolig så ring o försök förklara för vårdguiden eller om ni har någon barnakut ni kan ringa..

  • Amwi

    Hej!

    Sååå, skönt! Att läsa om fler?!

    Vi har en liten flicka, snart 9 månader gammal.
    Hon har under en längre tid, gjort precis som Er dotter ... gissar jag, det låter iaf som så på din beskrivning.

    Här började det för kanske en månad sen? Kanske längre tillbaka än så? Svårt att komma ihåg...

    Men alltid när hon ligger på rygg, och blir "ensam". Så fort man plockar upp henne, så slutar hon.
    Hon drar upp benen och ligger sen och kramar, antingen kläderna, täcket, en snuttefilt eller något annat som finns till hands. Hon ligger och "kämpar", det pustas och stånkas. Ibland gnyr/gnäller hon, andra gånger lite gråt oxå. De första gångerna gjorde hon det bara en kortare stund. Men det har blivit mer o mer och längre o längre stunder. Hon blir alldeles svettig. Kudden fuktig o.s.v.

    Ingen magknip eller sånt. I övrigt pigg o glad och äter o kissar o bajsar normalt.

    Det känns ledsamt att inte komma underfund med varför hon gör detta. Varför ska hon bevhöva ligga och kämpa sig alldeles svettig?
    Hur bryter man det? Tips?
    Inte fått några råd från BVC, ska ta upp det med dom igen till veckan när vi ska dit.

    Maila mig gärna privat, vore kul att bolla funderingar med någon annan i samma sits?

  • Fidelia

    Här har ni en till... min dotter snart 11mån gör detta oxå typ..

    Men bara när hon ska sova middag eller sova för natten.
    Hon kurar ihop sig, spänner sig, håller liksom andan lite grann o pustar... blir svettig.. himlar m ögonen ibland...
    Ibland kan jag "avleda" henne... genom ta hennes hand, buffa på rumpan eller ngn annan beröring. Då slappnar hon av... men spänner sig igen efter en stund.. I början uppfattade jag det som om hon kämpar emot o vill inte somna, men hon grinar inte eller så..

    Hon har hållit på med detta i några månader och jag har inte vart speciellt orolig hittills... Har frågat på bvc, men inget hon kände igen. 
    Hon hade en värre period förut, sen litet uppehåll ,men nu har hon börjat igen.
    Men det är bara när hon ska sova.

    Men nu när jag hitta denna tråd och läste en av kommentarerna ang epelepsi, så blev jag såklart mer fundersam.

    Ska försöka filma, och sen kontakta bvc, eller barnsjukhuset. Skulle va skönt o få det uppkollat..

    Har ni fått nå mer svar ni som har barn med liknande spänningar 

  • Norlin

    TS: Jag känner igen det. Min dotter, som snart är 1 år, håller också på så. 
    Spänner sig och sen slappnar av... Har men henne i famnen, kramar hon ens tröja jätte hårt.  Ibland får hon även tag på skinet, det kan göra ont ibland. 
    Men oftast är det när hon blir upphetsad. När tex. hennes storebror kommer springandes mot henne. Då blir hon helspänd. Men slappnar av lika fort igen. Har också funderat på varför hon håller på så...  

Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta