• Ruggugglan

    Skäligt pris för en 50% skogskatt?

    Min mamma har en renrasig skogskatt. Hon fick sin tredje kull i mars och de blir långhåriga allihop. Pappan är okänd. De kan vara 100% skogisar då det springer runt väldigt många norska skogskatter här vi bor, men eftersom vi inte är säkra på pappan så kommer de att annonsera ut dem som 50% skogskatt.

    Men vi är osäkra på vilket pris man kan ta för kattungarna. Vad anser du?

    Mamman är köpt hos en registrerad uppfödare och har stamtavla om det gör någon skillnad.


  • Svar på tråden Skäligt pris för en 50% skogskatt?
  • dezibel

    Att ta betalt för foder,avmaskning,vaccination är väl skäligt typ 600kr.

  • Ruggugglan
    dezibel skrev 2010-05-10 22:08:26 följande:
    Att ta betalt för foder,avmaskning,vaccination är väl skäligt typ 600kr.
    Okej. Stämmer ganska bra överens med kostnaden min mamma funderade på. Vi har kollat på Blocket för att se vad andra tar. Men det verkar skilja ganska bra.
  • JosieJosie

    Det finns inget som heter "skogskatt" så skriv inte det i annonsen... Däremot finns det en ras som heter Norsk Skogkatt.

    Kattungarna är vanliga huskatter och så länge de säljs grundvaccinerade, avmaskade och besiktigade så är ett par hundralappar skäligt pris, kanske 5-600 kr eller så.

  • JosieJosie

    Hade din mamma parat honan med en annan skogis hade hon däremot kunnat ta 5-6 tusen kr för kattungarna. Dock haft lite fler kostnader i form av tester, parningsavg och registrering men totala vinsten hade ändå varit mycket större om det nu är av vikt. Fattar inte varför folk avlar fram fler huskatter...och stackars den uppfödare som sålt katt till din mamma. Var nog inte riktigt vad h*n tänkt sig när hon sålde sin katt

  • Ruggugglan
    JosieJosie skrev 2010-05-10 22:13:36 följande:
    Det finns inget som heter "skogskatt" så skriv inte det i annonsen... Däremot finns det en ras som heter Norsk Skogkatt. Kattungarna är vanliga huskatter och så länge de säljs grundvaccinerade, avmaskade och besiktigade så är ett par hundralappar skäligt pris, kanske 5-600 kr eller så.
    Självklart heter rasen Norsk skogkatt, och detta är jag VÄL medveten om. Jag förstår inte varför du var tvungen att påpeka detta.
  • Ruggugglan
    JosieJosie skrev 2010-05-10 22:16:26 följande:
    Hade din mamma parat honan med en annan skogis hade hon däremot kunnat ta 5-6 tusen kr för kattungarna. Dock haft lite fler kostnader i form av tester, parningsavg och registrering men totala vinsten hade ändå varit mycket större om det nu är av vikt. Fattar inte varför folk avlar fram fler huskatter...och stackars den uppfödare som sålt katt till din mamma. Var nog inte riktigt vad h*n tänkt sig när hon sålde sin katt
    För det första: Katten får p-piller men har uppenbarligen på något vis hostat eller kräkts upp dessa eftersom hon blev dräktig ändå. Det var inte meningen att hon skulle ha kattungar, men nu blev det så och de tar ansvaret och ser till att de får bra hem.

    Inte alla vill ha en renrasig katt. Jag kan hålla med om att det finns för mkt "huskatter". Men som sagt, min mamma tar sitt ansvar och kommer att se till att det går rätt till.

    För det andra: Katten är köpt som vuxen hos uppfödaren eftersom uppfödaren inte kunde ha kvar henne eftersom hennes andra katter inte accepterade henne. Katten hade tidigare bott hos en annan ägare men lämnades tillbaks till uppfödaren eftersom "det var fel på katten". Förra ägaren hade tänkt avliva katten men uppfödaren fick höra detta och tog ist tillbaks katten. Katten hade enorma problem med nervöst beteende och var rädd för män och barn (troligen så har de behandlat henne på väldigt fel sätt).

    Min mamma har lyckats få katten att känna sig trygg igen och hon har blivit en väldigt social katt som gärna kelar med barn som vuxna. Och som sagt, det var inte meningen att katten skulle bli dräktig.

    För det tredje: Jag anser inte att det är fe på vanliga "huskatter". Det är snarare fel på kattägarna som inte ser till sitt djurs bästa.

    Och.. Jag måste bara påpeka. Enligt dig var det ju viktigt att poängtera. Det heter Norsk skogskatt, och inte skogis
  • Bedan
    Fragile Flower skrev 2010-05-10 23:14:38 följande:
    För det första: Katten får p-piller men har uppenbarligen på något vis hostat eller kräkts upp dessa eftersom hon blev dräktig ändå. Det var inte meningen att hon skulle ha kattungar, men nu blev det så och de tar ansvaret och ser till att de får bra hem. Inte alla vill ha en renrasig katt. Jag kan hålla med om att det finns för mkt "huskatter". Men som sagt, min mamma tar sitt ansvar och kommer att se till att det går rätt till. För det andra: Katten är köpt som vuxen hos uppfödaren eftersom uppfödaren inte kunde ha kvar henne eftersom hennes andra katter inte accepterade henne. Katten hade tidigare bott hos en annan ägare men lämnades tillbaks till uppfödaren eftersom "det var fel på katten". Förra ägaren hade tänkt avliva katten men uppfödaren fick höra detta och tog ist tillbaks katten. Katten hade enorma problem med nervöst beteende och var rädd för män och barn (troligen så har de behandlat henne på väldigt fel sätt). Min mamma har lyckats få katten att känna sig trygg igen och hon har blivit en väldigt social katt som gärna kelar med barn som vuxna. Och som sagt, det var inte meningen att katten skulle bli dräktig. För det tredje: Jag anser inte att det är fe på vanliga "huskatter". Det är snarare fel på kattägarna som inte ser till sitt djurs bästa. Och.. Jag måste bara påpeka. Enligt dig var det ju viktigt att poängtera. Det heter Norsk skogskatt, och inte skogis
    Nej det heter Norsk skogkatt, för det är en katt det handlar om, inte en skatt även om man personligen tycker det om sin kisse.
  • Ruggugglan
    Bedan skrev 2010-05-10 23:16:56 följande:
    Nej det heter Norsk skogkatt, för det är en katt det handlar om, inte en skatt även om man personligen tycker det om sin kisse.
    Förlåt, men det är inte någon stavningskontroll. Jag frågade om ett skäligt pris för en kattunge. INGET ANNAT!
  • parvati

    Prova 500 kr det tror jag man tar på katthemmen. Får ni de inte sålda för det priset får ni väl förhandla om priset. Mammans stamtavla spelar nog ingen roll då man inte kommer att kunna ställa ut dem som norska skogskatter.

  • Bedan
    Fragile Flower skrev 2010-05-10 23:18:08 följande:
    Förlåt, men det är inte någon stavningskontroll. Jag frågade om ett skäligt pris för en kattunge. INGET ANNAT!
    Men snälla människa, du rättade ju själv en människa som kallade katten skogis! Varför så upprörd?!?
Svar på tråden Skäligt pris för en 50% skogskatt?