• funfactory

    Rökning på balkong

    Nu kommer jag antagligen starta en tråd som kommer göra många irriterade...


    Jag har tidigare varit rökare. Jag har alltid sagt att om folk har problem med min rökning när jag röker på en balkong så kan de väl stänga dörren. - och att de bara är larviga som tycker det är ett problem.
    Detta var för ett par år sedan. Nu är jag icke rökare och har varit det i snart 1,5år. Jag har ett helt annat liv som jag tycker bättre om. Jag och min sambo köpte en bostadsrätt för ett halvår sedan som har en underbart mysig balkong. Nu när det är fint väder så försöker vi sitta där så mycket som möjligt för att njuta medan man kan. 

    DOCK så har vi grannar som röker. Första gången jag kände det så försökte jag bara ignorera det, men det gick inte. Jag mådde illa och kunde inte längre njuta av att vara ute. När jag kom in så luktade hela sovrummet rök! Fruktansvärt äckligt (balkongen är i sovrummet)
    Jag brukar vädra vår balkong eftersom det är fruktansvärt varmt här inne så fort solen ligger på. Men har fått sluta med det nu eftersom hela sovrummet luktar cigarettrök!
    Jag vet att det är lagligt att röka på balkongen osv. Jag vill bara säga att jag förstår nu hur alla de jag tjafsade emot för ett par år sedan känner. När man är rökare är man ett litet kaxigt svin som inte vet bättre (jag utgår från mig själv nu) 
    Jag skall om ett par år flytta till ett hus utan grannar för där blir man varken störd eller kan störa någon annan. Men tills dess får jag överleva detta vilket är trist för jag vill kunna vädra fritt utan att min lägenhet ska lukta rök, jag vill kunna sitta på balkongen med min kopp te utan att behöva andas in rök ofrivilligt. Inte ens katten vill vara ute på balkongen när grannarna röker haha, han går in direkt ;/
  • Svar på tråden Rökning på balkong
  • Queenie70

    Visst luktar det fördjävligt om rök, det minns jag från när jag själv inte rökte och grannen under rökte. Var skitirriterad. Nu röker jag själv och är medveten om att det stör grannen ovanför som ibland dänger igen fönstret ilsket. Men så är det att bo i flerfamiljshus. Man får stå ut med varandras ovanor, lukter och ljud. Jag får å andra sidan stå ut med att hennes ungar springer omkring som små elefanter klockan halvsju på morgonen

  • funfactory
    Queenie70 skrev 2010-05-14 23:40:54 följande:
    Visst luktar det fördjävligt om rök, det minns jag från när jag själv inte rökte och grannen under rökte. Var skitirriterad. Nu röker jag själv och är medveten om att det stör grannen ovanför som ibland dänger igen fönstret ilsket. Men så är det att bo i flerfamiljshus. Man får stå ut med varandras ovanor, lukter och ljud. Jag får å andra sidan stå ut med att hennes ungar springer omkring som små elefanter klockan halvsju på morgonen
    Jag är inte så känslig över ljud, gråtande barn eller vad det kan vara. 
    Men röken som hänger i sovrummet gör att jag får ont i halsen och huvudvärk... ;(

    Men vad har jag för val liksom. Jag bor i storstan för att jag pluggar/jobbar här och har inte pengar att köpa ett stort hus ute på landet och pendla till stan i stället bara för att slippa röken. 

    Jag tycker synd om rökare som inte förstår vad rökningen gör med dem. Alla rökare borde läsa boken "äntligen icke rökare" det var den som fick mig att sluta röka ;) den fick mig att inse hur idiotiskt det faktiskt är.. 
  • Queenie70
    funfactory skrev 2010-05-14 23:50:49 följande:
    Jag är inte så känslig över ljud, gråtande barn eller vad det kan vara.  Men röken som hänger i sovrummet gör att jag får ont i halsen och huvudvärk... ;(Men vad har jag för val liksom. Jag bor i storstan för att jag pluggar/jobbar här och har inte pengar att köpa ett stort hus ute på landet och pendla till stan i stället bara för att slippa röken. Jag tycker synd om rökare som inte förstår vad rökningen gör med dem. Alla rökare borde läsa boken "äntligen icke rökare" det var den som fick mig att sluta röka ;) den fick mig att inse hur idiotiskt det faktiskt är.. 
    Och jag blir mer störd av hoppande ungar på morgonen än av en granne som röker så det är såna skillnader man får leva med.

    Boken i fråga har jag läst och den gav mig inte nåt nytt tyvärr.
  • funfactory
    Queenie70 skrev 2010-05-15 00:03:00 följande:
    Och jag blir mer störd av hoppande ungar på morgonen än av en granne som röker så det är såna skillnader man får leva med. Boken i fråga har jag läst och den gav mig inte nåt nytt tyvärr.
    Fast hoppande barn är oftast inte dåligt för hälsan din. Medan passiv-rökning är. 
    Synd att boken inte fungerade för dig. Du kanske inte var mottaglig bara.
  • Zezana

    Har samma problem här, folk röker både på framsidan & baksidan, så ibland stinker hela lägenheten rök.. (har aldrig varit rökare själv)

  • felicityporter

    Vad vill du ha sagt med den här tråden; att rökning på balkong bör förbjudas? I sådana fall var skall rökning ske då? Utanför porten? Tänk om förbipasserande känner sig besvärade av röken, då går det ju bort. Hmm... På gården? Vid närmare eftertanke finns det säkert några personer som skulle störas av det också. Rökare kanske helt enkelt skall åka till närmsta skog för att röka, det kanske är lösningen?

    Personligen tycker jag att det är självklart att rökare skall få röka på sina balkonger, när man bor i lägenhet får man räkna med att man kan bli störd av både det ena och det andra. Personligen stör jag mig på att grannens ungar skriker så himla mycket, men det betyder inte att jag tycker att barn skall förbjudas i lägenhet.

  • funfactory
    felicityporter skrev 2010-05-15 10:16:19 följande:
    Vad vill du ha sagt med den här tråden; att rökning på balkong bör förbjudas? I sådana fall var skall rökning ske då? Utanför porten? Tänk om förbipasserande känner sig besvärade av röken, då går det ju bort. Hmm... På gården? Vid närmare eftertanke finns det säkert några personer som skulle störas av det också. Rökare kanske helt enkelt skall åka till närmsta skog för att röka, det kanske är lösningen? Personligen tycker jag att det är självklart att rökare skall få röka på sina balkonger, när man bor i lägenhet får man räkna med att man kan bli störd av både det ena och det andra. Personligen stör jag mig på att grannens ungar skriker så himla mycket, men det betyder inte att jag tycker att barn skall förbjudas i lägenhet.
    Jag har inte skrivit att det ska förbjudas eftersom jag vet att det aldrig skulle gå. Hade man haft chansen hade jag förbjudit cigaretter i detta landet överhuvudtaget. 
    Jag respekterar mina grannar och följer reglerna och ser till att inte låta för mycket. Dock känner jag inte att mina rökande grannar respekterar mig när de kan sitta en hel kväll och röka cigarett efter cigarett vilket slutar med att jag får gå in eftersom jag inte står ut med rökningen. 
    Som jag har skrivit i tråden så vet jag att man får stå ut med saker när man bor i lägenhet. Men jag har inget annat val än att bo i en lägenhet om jag bor i stan och pluggar just nu. Jag vet att jag i framtiden kommer bo ute på landet för jag trivs bättre där än här där jag ofrivilligt måste andas in rök. Passiv rökning är äckligt och farligt, men hoppande barn eller barn som låter mycket är inte farligt. De kan man be sänka volymen men man får inte be en rökare att släcka cigaretten för då blir det ett jävla liv.
  • Queenie70
    funfactory skrev 2010-05-15 10:29:01 följande:
    Jag har inte skrivit att det ska förbjudas eftersom jag vet att det aldrig skulle gå. Hade man haft chansen hade jag förbjudit cigaretter i detta landet överhuvudtaget.  Jag respekterar mina grannar och följer reglerna och ser till att inte låta för mycket. Dock känner jag inte att mina rökande grannar respekterar mig när de kan sitta en hel kväll och röka cigarett efter cigarett vilket slutar med att jag får gå in eftersom jag inte står ut med rökningen.  Som jag har skrivit i tråden så vet jag att man får stå ut med saker när man bor i lägenhet. Men jag har inget annat val än att bo i en lägenhet om jag bor i stan och pluggar just nu. Jag vet att jag i framtiden kommer bo ute på landet för jag trivs bättre där än här där jag ofrivilligt måste andas in rök. Passiv rökning är äckligt och farligt, men hoppande barn eller barn som låter mycket är inte farligt. De kan man be sänka volymen men man får inte be en rökare att släcka cigaretten för då blir det ett jävla liv.
    Fast handen på hjärtat så är det knappast farligheten som tvingar in dig utan att det stinker eller hur?

    Om röken varken syntes eller kändes skulle du nog sitta kvar på din uteplats tror jag

    Och sömnbrist pga hoppande ungar är nog också hälsovådligt i längden
  • funfactory
    Zezana skrev 2010-05-15 10:08:08 följande:
    Har samma problem här, folk röker både på framsidan & baksidan, så ibland stinker hela lägenheten rök.. (har aldrig varit rökare själv)
    Ja det är rätt otrevligt. Tyvärr kan man inte göra någonting åt det. Rökarna vinner alltid denna debatten av någon anledning.. 
  • vackrastarflow
    funfactory skrev 2010-05-15 10:33:42 följande:
    Ja det är rätt otrevligt. Tyvärr kan man inte göra någonting åt det. Rökarna vinner alltid denna debatten av någon anledning.. 
    Ja man kommer inte undan. Jag har rökare under mig, och på båda sidorna av mig. Hade jag inte bott överst hade jag väl haft en ovanför mig också (fattar inte denna förtjusning av cigaretter). Nu har dessutom en ny ventilation installerats i huset så nu luktar det även rök inomhus. Brilliant!!

    Jag tycker det är ÄCKLIGT med rökning och rökare får säga vad tusan de vill (speciellt underhållande är det när rökare hävdar att deras hem/barn inte luktar eftersom de röker utomhus). Och det är riktigt mysigt när grannen till vänster, kedjerökaren sedan 70-talet kommer igång med sin rökhosta efteråt också.

    Mina grannar märker nog inte av mig nämnvärt, men om de nån gång tycker jag spelar musik för högt eller nåt så too bad. Får jag leva med deras äckelrök får de leva med min musik.
Svar på tråden Rökning på balkong