• 3 hjärtan

    I väntan på att föda vårat barn som inte kommer överleva... v 22

    Igår gick mitt vatten... har haft mycket problem med blödningar, sammandragningar och lågt sittande moderkaka denna graviditet, men läkarna har hela tiden varit positiva trots alls. Barnet har aldrig varit påverkat av det som skett runt det.. men så igår gick vattnet... Ligger nu inlagd på kvinnokliniken, läkarna ger inte bebisen mycket hopp alls, utan jag får antibiotika för att själv inte bli sjuk.

    De gör inte någonting för att förhindra ett värkarbete, det är för tidigt för insatser om barnet kommer nu... de sätter heller inte igång mig, utan jag ska ligga här och bara vänta... det kan hända alltifrån nu till om ett par veckor eller den lilla minimala chansen som säger att det finns de som klarar sig... Dessutom kommer jag snart bli hemskickad, för de menar att jag inte är akut på något vis, och de kan ändå inget göra... utan då får jag komma tillbaka varannan dag för blodprov så man ser att jag inte får infektion....

    Jag vet inte hur jag ska hantera det här... hur ligger man så här och bara väntar?

    Vad händer sen? Hur går förlossningen till? Vad händer efter förlossningen? Får man begrava ett så tidigt fött barn? Tankarna snurrar i mängder...

    Är nu i v 22 (21+3)

  • Svar på tråden I väntan på att föda vårat barn som inte kommer överleva... v 22
  • lolca

    Vad hemskt! :( Jag har inte varit i din situation, så jag vet inte hur det känns. Mina tankar är med dig!!

  • Minipiglet

    Men fy . Vad ledsen jag blir för din/er skull! Varför gör läkarna så?! Någonting måste det ju finnas att göra! Vet du? Jag tycker inte att du ska ge upp! Om inte läkarna vill ge ditt barn en chans så se till att Du gör det!

    Jag överlevde. Är visserligen född i v.25 vilket ju är om tre veckor för dig, men det finns ju ändå barn som har överlevt en födsel i v.23 .

    Ska hålla tummarna så hårt jag bara kan för er!

    Kram


  • Fiddelii

    Jag hålla tummarna för att din lilla guldklimp stannar några veckor till! som Joisan skriver finns det mirakel som klarar sig i v23!
    Då jag låg inne i v21 kunde läkarna inte heller göra så mycket, då barnet inte har någon chans utanför livmodern var det dessvärre bara att vänta och hoppas.. en obeskrivlig plåga som mamma.. jag förstår din oro.
    det känns ju hemskt att prata begravning då hoppet är det sista som överger en, men ja, begravning samt grav kan man välja även till så små mirakel.

    Jag önskar dig all lycka till!
    Mvh Sofia mamma till 3 små änglar

  • englamamman

    Usch och fy, jag lider verkligen med dig och minns tillbaka när jag var i nästan samma "sits".

    Mitt vatten gick i vecka 22+6 (tror jag det var) på tvilling 1. Jag blev inte trodd på förlossningen och var dessutom på annan ort när det hände. Så ett dygn senare sökte jag upp "min" förlossning och det blev amulans till ett annat sjukhus som hade bättre neovård.  Skillnaden för mig var att de satte värkhämmande dropp då det var två små i min mage.

    Hur som helst så blev jag liggandes i ett antal veckor och jag hann även med att förflyttas tillbaka till "mitt" sjukhus. I vecka 28+2 föddes mina tjejer. Engla som föddes först var uttorkad och hade besvär med andningen (men lungor och hjärta såg bra ut). Angelina som kom som nr 2 var en riktig "tjockis" och mådde hur bra som helst.

    Engla som legat utan vatten blödde väldigt när de skulle försöka sätta infarter på henne (på så tidigt födda barn sätter de dem i navelsträngen, men det gick inte på henne för de hittade inte rätt) i armen. Hon fick all tänkbar behandling, men fick en stor hjärnblödning en av de första nätterna så vi stängde av hennes respirator när läkarna kontrollerat att de inte kunde göra mer för henne. Vi gjorde aldrig någon obduktion men jag är rätt säker på att hon hade någon form av blödarsjuka. Hade hon inte fått hjärnblödningen är jag säker på att hon fått leva med oss.

    Angelina däremot är drygt 2 år nu och har inte alls tagit någon skada av att födas så tidigt (hon har ett hjärtfel som kanske måste opereras men förhållande till så känns det som litet).

    Jag pratade med flera neoläkare både under min inlagda tid och under den verkliga neotiden. Och alla sa samma sak att har de bara lite vatten som de kan andas in i magen så är det tillräckligt för att utveckla sina lungor.

    Vill du ha kontakt med en som varit lite i din sits ganska nyligen så sök på Lilla Lime här på fl. Vill du veta något mer av mig så är det bara att skriva. Jag tänker på dig och önskar dig all lycka. Be sjukvården om att få kontakt med en psykolog redan nu på så vis känns det kanske inte så konstalat om du sedan kommer behöva en.

    KRAM

  • Emmy K

    Hej
    Jag fick mina tvillingar i vecka 23+5 och de var då de yngsta tvillingar som överlevt nere i Lund. Då skall det tilläggas att oddsen är mycket sämre för tvillingar än för enlingar. Mitt vatten gick i v. 23+1 för att jag hade en infektion. Infektionen spreds sedan till barnen och de drabbades av hjärnblödningar. De klarade sig igenom kris efter kris och är idag 2½ år. De har båda CP-skador som knappt märks något av. De springer, hoppar och busar som vilka jämnåriga barn som helst.

    Jag tycker att det låter konstigt att läkarna har tappat hoppet för ditt barn. Som jag ser det finns det ändå en chans att du kan ligga ett tag till, men jag vet ju inte heller hela bilden för er. Det finns också barn i vecka 22+ som har överlevt men inte många. Läkaren gör en bedömning av barnet när det föds om det är värt att rädda barnets liv. Barnet skall ju räddas till ett liv som är värt att leva också. De ser på barnet om det har livsvilja och isåfall sätter de in alla resurser.

    Jag födde mina tjejer vaginalt och de fick genast respirator som de behövde i en månad. De fick därefter andningshjälp via CPAP. Efter 4 månader kunde vi åka hem.

    Jag hoppas att min berättelse kan ge dig hopp. Stå på dig och se till att få veta allt de grundar sina beslut på. Det finns fortfarande en chans för att ditt barn kan stanna kvar i magen och klara av en för tidig födsel.

    Jag har ett forum som heter Pytteliten.ning.com där vi med för tidigt födda barn möts och stöttar varandra. Du är välkommen att bli medlem. Vi är många som har varit i liknande situationer.

    Lycka till och styrkekram


  • LillaLinan80

    Detta är så tråkigt Vi har ju hängt ihop under graviditeten så här långt Känner bara tomhet när jag tänker på det som du måste genomlida just nu


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227, Bäbis BF 100927 **~**
  • ääni

    Hej!


    Beklagar så att du måste vara med om detta som är så traumatiskt. Men jag vill ändå ge dig hopp. För varje dag som barnet stannar i magen ökar dess chanser. Knip, vila och ta en dag i taget. Varje dag är en seger.
    Är det en pojke eller flicka?
    Vilket sjukhus är du på?

    Vad jag inte förstår är varför de ska skicka hem dig. Det är ju vanligt att mammor som riskerar att föda för tidigt är sängliggande på sjukhus. 
    Så länge barnet är kvar i magen och lever och har det bra så finns det hopp...
    Vill du ha kontakt med någon som mist barn pga för tidig födsel så kan du kontakta mig. Men jag hoppas så att du får behålla din lilla!
    Kram
  • 3 hjärtan

    Jag vet inte heller varför läkarna inte tror på det här, men det är väl deras erfarenheter... de har redan förklarat att före 23+0 gör de ingenting här, v 24+0 tar de en diskussion med föräldrarna, först i 25+0 försöker de rädda alla barn...

    Vet inte vad barnet har för kön, vi har inte tagit reda på det.

    De låter en inte ligga kvar eftersom de anser att det inte är akut och därför att de ändå inte gör något för att stoppa en förlossning om den kommer igång nu... vet inte än hur länge jag får ligga, men jag misstänker att de kommer vilja att jag iaf funderar på att åka imorgon, så får jag återkomma varannan dag för blodprover för att kolla infektion...

    Ligger i Linköping.

    Tack alla som delat med er av era erfarenheter

  • ääni
    3 hjärtan skrev 2010-05-16 22:13:17 följande:
    Jag vet inte heller varför läkarna inte tror på det här, men det är väl deras erfarenheter... de har redan förklarat att före 23+0 gör de ingenting här, v 24+0 tar de en diskussion med föräldrarna, först i 25+0 försöker de rädda alla barn... Vet inte vad barnet har för kön, vi har inte tagit reda på det. De låter en inte ligga kvar eftersom de anser att det inte är akut och därför att de ändå inte gör något för att stoppa en förlossning om den kommer igång nu... vet inte än hur länge jag får ligga, men jag misstänker att de kommer vilja att jag iaf funderar på att åka imorgon, så får jag återkomma varannan dag för blodprover för att kolla infektion... Ligger i Linköping. Tack alla som delat med er av era erfarenheter
    Du kan inte bli förflyttad till Uppsala? Där är gränsen 22 veckor även om oddsen är ganska dåliga då. 23 veckor är bättre och oddsen förbättras betydligt för varje dag.
    Om du kan tycker jag i alla fall att du ska försöka vara på sjukhus för det är bra om förlossningen väl sätter igång. Då kan det gå fort. Jag vill inte oroa dig. Jag önskar bara att du får så bra vård som möjligt.
    Kram!
Svar på tråden I väntan på att föda vårat barn som inte kommer överleva... v 22