• gullehjärtat

    Allergi klass 2

    Vi fick nu efter ett nytt test veta att min sons allergi (komjölk & äggvita) ligger inom klass 2.

    Efter att ha sökt runt lite så verkar det som att det är en ganska mild allergi då?

    Vi har i ett halvår uteslutit allt detta, men ofta blivit irriterade på att mycket av det han egentligen kan äta så står det "kan innehålla spår av..." , och har därför uteslutit sånt också.

    Det jag undrar är hur farligt är det om det står så när han har allergi klass 2 ?

    Inte för att jag tänker proppa i honom fullt med "spår" av det han är allergisk av, utan mer fall att det skulle hända, eller det skulle vara den enda alternativit när man är iväg tex...

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Allergi klass 2
  • Neko

    När du säger klass 2, syftar du då på skalan som går mellan 0 och 6?

    Jag skulle nog säga att det beror på om han uppvisar symptom som är jobbiga för honom eller inte. Tänk också på att alla produkter som kan innehålla spår inte gör det, utan bara ibland. Sedan så finns det en risk ifall han har fått i sig ngt han är allergisk mot (även om det inte märks) att det ökar risken för att ny allergi kan utvecklad mot allergener han äter efteråt, så det kan vara en idé att vara försiktig med tex nötter och sånt ifall han ätit saker med spår i.

    Jag har allergi 2 mot jordgubbar och äter det som vanligt, fast undviker stora mängder, och har inte märkt av ngt negativt, fast det är säkert olika för olika personer. Kan inte äta det som är 3 och uppåt utan att bli sjuk dock.

    Som tur är växer oftast allergi mot ägg (och kanske också mjölk) bort om man har mer tur än jag ;)

Svar på tråden Allergi klass 2