• Newbride2008

    Rot-avdrag på arbete INKL. moms

    Jag vill uppmärksamma de som inte vet på att när ni använder rot-avdraget och sedan får fakturan från företaget så ska det vara rotavdrag på arbetskostnaden INKL moms och inte exkl moms. Jag har nämligen fått en faktura där jag skulle få stå för hela momsen enligt företaget som gjort så i ett helt år utan att någon kund reagerat och allra minst skatteverket för det tjänar ju bara de på.

    Det är enl. skatteverket upp till kunden att kontrollera fakturan och en del kollar ju inte fakturorna utan räknar med att företagen gjort rätt (det tycker man ju att de ska kunna visserligen). Eftersom det företaget vi anlitat kommit undan med detta i ett år utan att någon ifrågasatt så verkar det ju som att en hel del människor blivit lurade och fått betala mer än de ska. Det är tydligen en del företag som gör så här och antagligen är det för att de helt enkelt missuppfattat hur detta ska redovisas så det är oftast inte med flit de gör fel. Skatteverket vet om att detta sker men gör inget åt det utan menar att det är upp till kunden, de ville inte ens gå ut med förtydligande till företagen när jag frågade om det vore en idé.

    Så visste ni inte detta redan, tänk på det när ni nästa gång ska betala en sådan faktura.

  • Svar på tråden Rot-avdrag på arbete INKL. moms
  • Juaern

    Hej, jag ser att tråden är några år gammal, men hur skall fakturan se då? Jag fått offert på att arbetet kommer att kosta 50000 kr - 50% (rot) = 25000kr att betala för mig för arbetet, var kommer momsen in??
    Tack

  • Grappa
    Juaern skrev 2014-07-06 06:10:38 följande:

    Hej, jag ser att tråden är några år gammal, men hur skall fakturan se då? Jag fått offert på att arbetet kommer att kosta 50000 kr - 50% (rot) = 25000kr att betala för mig för arbetet, var kommer momsen in??
    Tack


    Offert eller pris till konsument ska alltid anges inklusive moms. Ditt pris är alltså ink  moms eftersom du är privatperson.
Svar på tråden Rot-avdrag på arbete INKL. moms