Inlägg från: annawvw |Visa alla inlägg
  • annawvw

    Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11

    Finns det plats för ännu en snörvlande tjockis?

    Jag heter Anna och har precis flyttat tillbaka till Umeå. Jag läste min utblildning här för ett antal år sedan men nu är jag inte student längre och har "plötsligt" blivit småbarnsförälder . Jag bor Öst på stan tillsammans med min man och min son som snart fyller ett (4e aug). Vi väntar vårt andra barn den 4e december.

    Idag var jag hos BM på Dragonen och fick höra hjärtljuden för första gången. Tycker att det är fantastiskt!! Vilket vackert ljud. Ett liv som lever i min mage! Är lycklig.

    Det här med familjeliv är något nytt för mig. Jag fick tips av en vän att söka upp lite nya vänner på det hr sätttet. Hoppas nu på lite napp. Dagarna blir ganska långa då jag är hemma med min son och min man jobbar. Har ni hunnit träffas än? Någon som är sugen på en promenad eller fika?.. eller är alla på semester?

  • annawvw

    Vad säger ni om en enkel picnic nere vid älven imorgon em?... Vi tar med oss det vi har hemma

  • annawvw

    14 passar bra för min del. Kan hända att jag kanske kommer ner tidigare då min son behöver aktiveras . Jag är osäker på vad området heter nere vid älven där jag brukar vara...typ nedanför Statoil macken Öst på stan vid stora gräsområden (Öbacka??)... Passar det?

  • annawvw

    Det var verkligen trevligt igår. Ser fram emot att träffas igen tillsammans med förhoppningsvis alla!

    Imorgon åker jag och familj upp till Piteå för at fira min lille pojk som fyller ett år den 4e aug( firar honom lite i förskott med farmor och farfar då vi ska vara hos mormor och morfar i södra Sverigen på självaste födelsedagen). Han är ingen bebis längre. Hela detta året har varit fantastiskt. Att få se honom växa och lära sig nya saker. Det blir bara bättre och bättre och roligare och roligare. Nu börjar jag längta tills han börjar prata så att man förstår...
    Men det klart...en bebis i magen är ljuvligt det med. Tänk att få mysa och lukta gosa med en liten liten människa... ÅÅÅhh vad jag länftar till det också. Gilllar livet just nu!

    Ni som snart ska på ultraljud: Lycka till och njut. Tips, ta med en egen kamera. Hade själv tänkt göra det men glömde. Vet inte om man får ta kort, men varför inte?

  • annawvw

    Välkomna alla nya!

    Någon som har koll på hur många vi är? Finns någon lista?...

    Jag väntar också nummer två nu och tycker det går riktigt fort. Jag fick fråga min manhäromdagen vilken vecka jag(vi) är i.... Hmmm då är man lite lost. Jag känner att jag har fullt upp med lillpojken om dagarna så "time flies". Däremot så har jag för mig att de första veckorna kändes som de tog lång tid, men det gjorde det med den första också. Tror det kan bero på oro över att veta om det är nått där eller inte, missfallsrisken osv.

  • annawvw

    Hej alla mammor!
    Jag har varit borta ett tag från familjeliv. Återvände i lördags t Umeå efter en härlig semester söderöver. Jag har försökt uppdatera mig vad som hänt/händer här på forumet och ser nu att ni ska försöka träffas igen. Vad kul! Tyvärr kan jag inte den 30e men jag hakar gärna på nästa gång det blir träff.
    Sommaren har varit härlig men jag ser faktiskt fram emot hösten. Ska bli mysigt att börja gå på öppna förskolor med min Jonathan, han har blivit så stor!
    I magen är det lajbans hela dagarna. På onsdag är det dags för besök hos barnmorskan igen. Spännande. Denna graviditet har jag varit lite annorlunda. Jag har nämligen ingen koll på vilken vecka jag är i. Folk frågar mig och jag måste verkligen anstränga mig för att tänka efter. Pinsamt tycker jag. Är det någonmer andra gångsföderska som känner igen sig i detta???...

  • annawvw

    Ellabay: Jag var där. Jag blev tillslut helt svimmfärdig för att det var sån hysteri. Jag var ute efter lite större kläder till Jonathan som börjar växa ur sina. Fick tag på några plagg men sen tänkte jag att det kommer ju faktiskt fler tillfällen. Jag hoppas att det var så hysteriskt igår för att det var första gången på säsongen... Men man vet ju inte. Nästa gång åker jag utan barn. Annars tycker jag att det fanns en hel del att fynda. Många fina fräscha kläder till en billig penning, redan tvättade och allt.

    Jag har också börjat känna mer och mer sammandragningar. Tycker det är obehagligt när det kommer fler efter varandra. Men det jag hört är att barnet känner sammandragningen som en massage. Och så är det ju en slags förberedelse inför förlossningen att livmodern får börja jobba lite. Det bästa och skönaste är att lägga sig på soffan och koppla av för att sammandragningarna ska gå över.

  • annawvw

    Trevligt med fikainitiativ igen, Jag kommer!

    Vi tapetserade köket igår och det blev superfint! Det känns dock i ryggen idag, men men lite får man stå ut med.Hur kan man få till den bästa sömnen när man har en mage som är i vägen? Jag testar med kuddar mellan benen men det funkar ett tag sen är det dags att vända sig igen till andra sidan och då hinner man ju vakna till eftersom det är värsta projektet att vända sig och lägga kuddarna tillrätta. Ibland känns det som ett gympapass. Jag har dock inte börjat springa på toa om nätterna än. Det gjorde jag en del när jag väntade Jonathan (mest i slutet av graviditeten) och det var också värsta gympapasset.

    Ser fram emot fika imorgon. Ha en skön söndag!

  • annawvw

    Fika igen vad trevligt! Jag hänger på!

    Det skrivs väldigt flitigt här på forumet, jag hänger nästan inte med. Vi har varit bortresta och haft fullt upp med massa annat. Nu i helgen var tex första gången som jag var borta från min son tre nätter i rad (han är nu 1 mån) Det kändes hur märkligt som helst men var också väldigt skönt att få lite tid för sig själv. Jag hade besök av några gamla klasskompisar och vi bara tog det lugnt, bla var vi på IKSU-spa! LOVELY! Det var fantastiskt härligt och skönt.

    Puff81: Vi använde en trikåsjal från början som vi var jättenöjda med. Den kan man använda första tiden oberoende hus stora/små dom är...(trikåsjal används väldigt ofta på prematurbarn) Man känner ganska snart när barnet blir för tungt att sitta i den. Dessutom är den väldigt bra att amma i. Vi lånade an babybjörn också men den hade vi senare. Jag har för mig at man kan ha den från ca 3.5kg. Den är ju väldigt smidig att sätta i o ur barnet men sen har jag hört att barnet inte ska sitta för länge i den (hur länge det nu är...) och helst ska barnet sitta i "grodställning" när de sitter i sjal/sele vilket de inte gör i babybjörnen. Men vi var iaf väldigt nöjda med den. Nu har vi en ERGO som funkar up till 3 år(!) och den kan man ha både fram, bak på ryggen men även på höften om man så önskar. Vad har ni för sele??

    Imorgon ska jag till barnmorskan igen! Jag ser verkligen fram emot besöket


    Fika onsdagen den 13 oktober kl 18.00 på Station.

    Carro (puff81)
    Therés (tessiej)
    Isabella (ellabay)
    Anna (annawvw)
  • annawvw

    Jag ska dit på lördag! utan barn och make denna gång... Kanske stöter på några bekanta ansikten då

  • annawvw

    Oj oj här händer det grejjer ser jag!

    Grattis Skvaddro till er son! Härligt. Bra jobbat!

    Ellabay: Vad händer? Nu får du se till att vila. Det låter som slempropp (har dock ingen erfarenhet av det själv) men kolla med förlossningen. Vet att den kan komma långt innan förlossningen startar iaf. Som min mamma brukar säga " du ska ju bara ligga på soffan och äta praliner"... som om man orkar det hela dagarna. Jag börjar också bli ordentligt less och uttråkad!

    Fika har ni också hunnit boka in och avstyra ... Hade tyvärr inte kunnat ikväll ändå. Men nästa gång kanske? Blir det nästa vecka?

    Thisissarah: Jag bor Öst på stan, var på Berghem bor du? Det kan inte vara så långt mellan oss?

  • annawvw

    Umetjej73: Grattis! Vad mysigt! Jag blir avundsjuk!

    Längtar verkligen till lill/en/an. Jag är så less på nästäppan som jag haft ända sen jag plussade. Har varit tvungen att ta nässpräy (inget annat har hjälpt) och nu är mina slemhinnor så sköra. Har börjat blöda näsblod Jag försöker hålla mig till en gång per dag med andra ord nattetid då jag ska sova. Jag måste ju få sova lite. Men tyvärr som många ni andra så sover jag urdåligt trots att jag kan andas...

    ...Vaknar, måste kissa, går och lägger mig, kan inte somna om, går upp för att äta, känner mig inte ett dugg trött, går och lägger mig igen, vänder och vrider på mig, bebben vaknar av att jag ätit tjohooo..., nu är det liv i magen, ännu svårare att somna om, börjar bli täppt igen, ny nässpray, lägger mig, vänder, vrider, det gör ont i fogarna, trött, börjar tänka på en massa saker som måste göras...somnar tillslut om...sen vaknar Jonathan, dags att kliva upp, inget annat val. Jag är trött! Börjar planera dagen efter när jag ska få sova igen. Som tur är sover min pojke en gång per dag, efter lunch (det brukar bli ca 2 timmar) Jag LÄNGTAR!

  • annawvw

    GRATTIS till alla er som fått bebis på utsidan! Härligt! Bra jobbat!

  • annawvw

    Åh GRATTIS!!!!! alla som fått barn! Fantastiskt! Bra jobbat!

    För mig är det beräknat idag. Bebisen är ruckbar en del sammmandragningar men inget mer. Gick på julmarknaden idag, tänkte kanske få igång det, men icke. Sulle vara skönt att få trycka på en knapp: ON

  • annawvw

    Grattis Carro! Bra jobbat!

    Jag hade en rosa/röd blödning/flytning imorse när jag skulle torka mig. Yes tänkte jag och ringde in till förlossningen (har nu gått över 7 dagar) Men de sa bara att livmodermunnen är skör och det är normalt och att det är bara att vänta... Hopp... Synd... trist... JÄTTETRÅKIGT!... och idag har jag gått till stan, gått på stan, gått tillbaka hem, gått tillbaka till stan på konsert och sen hem igen. Tror ni det händer något då?...har verkligen inte känt ngn skillnad. "blödningen" är helt borta och sammandragningarna detsamma som förut, är mer svullen om vader/fötter bara. Väntar på att de ska ringa från specen så jag kan få en tid för bedömning. Hopplöst.

  • annawvw

    Nu är lillebror här! Natten till den 15e kom David med buller och bong! När väl värkarna satte igång tog det bara 5 timmar. Jag hade krystvärkar i 6 minuter vilket kom som en chock!... men samtidigt skönt med effektiva värkar och att det gick snabbare denna gång. Skönt att vara hemma nu. Fick spinalhuvudvärk efter epiduarlen och har fått ligga i planläge i två dygn(!!!) inte att rekommendera. Som tur är finns det även hjälp mot denna smärta. Nu gäller det att få igång amningen ordentligt. Tredje dagen idag, jag håller tummarna och biter mig i fingret varje gång han suger på mina bröst AAAAAJ!

    www.vll.se/default.aspx&eid=50515

Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11