• caspersmamma 08

    skaffa id-kort/pass till sonen

    Hur mycket kostar det att skaffa id-kort/pass till min 15åriga son och räcker det med att man skaffar bara pass? han ska ha det för att kunna vissa att han är 15år på bio filmer med 15års gräns. Måste man gå till skattemyndigheten först för att skaffa personbevis?


    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Svar på tråden skaffa id-kort/pass till sonen
  • Ts Mamma

    Ja det räcker med pass.

    Det kostar 400:- och betalas när du beställer passet; du måste var amed och legitimera honom då men eftersom han är över 15 år så kan han själv hämta ut passet om du har godkännt det vid ansökningstillfället.

    Det tar max 5 dagar att få passet från att ni har sökt.

    Både du och hans Pappa måste skriva på ett papper om att han ska ha Pass.

    Passet är giltigt i 5 år.

    Vet allt eftersom jag var in och fixade pass till min dotter igår...


  • Ts Mamma
    L i n n skrev 2010-05-27 15:07:55 följande:
    Vet ni med er att ni inte ska ut och resa kanske det räcker med ett ID-kort?
    Fast då kan man ju lika gärna ha ett pass - de kostar ju lika mycket och då har han det om/när han ska ut och resa - dummt att ha båda om man inte måste...
  • L i n n
    Ts Mamma skrev 2010-05-27 15:09:12 följande:
    Fast då kan man ju lika gärna ha ett pass - de kostar ju lika mycket och då har han det om/när han ska ut och resa - dummt att ha båda om man inte måste...
    Lika mycket?
    På min bank är det gratis för ungdomar mellan 13-18 år.

    Men det är säkert olika.
  • Ts Mamma
    L i n n skrev 2010-05-27 15:10:47 följande:
    Lika mycket?På min bank är det gratis för ungdomar mellan 13-18 år.Men det är säkert olika.
    Men man kan ju inte skaffa Id kort på banken längre om man inte har ett ID kort sedan innan utan måste få det via Polisen numera, fick höra det av en vän som jobbar på Nordea och av polisen när jag va in och fixade pass till min dotter  och frågade om nytt ID kort till mig...
  • L i n n
    Ts Mamma skrev 2010-05-27 15:15:04 följande:
    Men man kan ju inte skaffa Id kort på banken längre om man inte har ett ID kort sedan innan utan måste få det via Polisen numera, fick höra det av en vän som jobbar på Nordea och av polisen när jag va in och fixade pass till min dotter  och frågade om nytt ID kort till mig...
    På min bank går det utmärkt, som sagt!

    "Är du under 18? Då måste du ha med dig en vårdnadshavare som kan identifiera sig med en godkänd svensk legitimation när du beställer ID-kortet. Vårdnadshavaren ska vara kund i banken. Ta även med personbevis som utvisar vem som är vårdnadshavare. Personbeviset kan beställas hos Skatteverket och ska inte vara äldre än 30 dagar.

    Pris Beställning av ID-kort genom banken kostar 500 kr. Har du fyllt 13 men inte 18 är det kostnadsfritt om du är kund i banken. "
  • Ts Mamma
    L i n n skrev 2010-05-27 15:17:34 följande:
    På min bank går det utmärkt, som sagt!"Är du under 18? Då måste du ha med dig en vårdnadshavare som kan identifiera sig med en godkänd svensk legitimation när du beställer ID-kortet. Vårdnadshavaren ska vara kund i banken. Ta även med personbevis som utvisar vem som är vårdnadshavare. Personbeviset kan beställas hos Skatteverket och ska inte vara äldre än 30 dagar. Pris Beställning av ID-kort genom banken kostar 500 kr. Har du fyllt 13 men inte 18 är det kostnadsfritt om du är kund i banken. "
    Ja, då måste det vara väldigt olika....
  • caspersmamma 08
    L i n n skrev 2010-05-27 15:07:55 följande:
    Vet ni med er att ni inte ska ut och resa kanske det räcker med ett ID-kort?
    Vi funderar på att åka iväg i sommar men igår rasade en takplatta ner så nu kanske det blir takomläggning istället
    L i n n skrev 2010-05-27 15:10:47 följande:
    Lika mycket?På min bank är det gratis för ungdomar mellan 13-18 år.Men det är säkert olika.
    vilken bank är det?
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • L i n n
    solstrålen 76 skrev 2010-05-27 15:36:28 följande:
    Vi funderar på att åka iväg i sommar men igår rasade en takplatta ner så nu kanske det blir takomläggning istället vilken bank är det?
    Ja, ska man resa är det ju absolut värt att lägga pengarna på ett pass.
    Men om man, som jag skrev, vet med sej att man inte ska resa på några år så kan ett ID-kort funka så länge.

    Det är på Handelsbanken.
  • EttLångtOchJolligtNamn

    Fick sonens gratis på handelsbanken. behövde inge personbevis eller någonting.

  • caspersmamma 08
    L i n n skrev 2010-05-27 16:32:21 följande:
    Ja, ska man resa är det ju absolut värt att lägga pengarna på ett pass. Men om man, som jag skrev, vet med sej att man inte ska resa på några år så kan ett ID-kort funka så länge.Det är på Handelsbanken.
    tyvärr har jag inte handelsbanken
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
Svar på tråden skaffa id-kort/pass till sonen