• Alexi

    Biverkningar efter MPR-vaccin, NÄR och vilka har era barn fått?

    Vår dotter ska få mpr-vaccinet inom de närmsta veckorna och eftersom jag har hört att biverkningarna kan vara lite mer omfattande än vid de tidigare vaccinen och framför allt sitta i längre så vill vi planera när det är bäst att ta sprutan utifrån andra aktivteter vi har närmsta veckorna.

    Hur långt efter sprutan kommer biverkningarna oftast? Hur länge sitter de i? Vad är det oftast för biverkningar? Har det för era barn varit mer biverkningar än på de tidigare sprutorna under första året?

  • Svar på tråden Biverkningar efter MPR-vaccin, NÄR och vilka har era barn fått?
  • NiXxI
    Biverkningar

    Vilka är de vanligaste biverkningarna efter MPR-vaccination?
    Eftersom MPR-vaccinet består av aktiva, försvagade virusstammar så kan det orsaka en försvagad form av en sjukdom. Besvären brukar vara lindriga och gå över på några dagar. Feber och ett blekt utslag 7-12 dagar efter vaccination förekommer hos 5-10 procent. Även på den tiden mässlingsvaccin gavs ensamt, så förekom feber hos 5-10 procent. Enstaka barn kan få övergående lindrig ledvärk eller en kortvarig förstoring av lymfkörtlar i ljumsken eller armhålan på samma sida som injektionen. Även om dessa symptom uppträder kan barnet inte smitta andra.


    Förekommer hjärninflammation efter MPR-vaccination?
    Det finns rapporter som talar för att hjärninflammation kan förekomma efter vaccination med det MPR-vaccin som används i Sverige, även om det i så fall är extremt sällsynt. Frekvensen har angivits till ett fall per en miljon vaccinerade barn. Detta ska jämföras med hur många som vi vet får hjärninflammation efter en mässlingsinfektion, det vill säga i storleksordningen en per 1 000 barn. Efter påssjukeinfektion får åtminstone ett barn av hundra en hjärnhinneinflammation.
    Inga bestående men har beskrivits efter en vaccinorsakad hjärninflammation. Däremot räknade man tidigare med att cirka 25 procent av patienterna med hjärninflammation som orsakats av naturlig mässling fick bestående men. I England och Japan drogs ett MPR-vaccin in i början av 90-talet för att påssjukedelen av vaccinet visade sig orsaka flera fall av hjärninflammation. Detta vaccin har aldrig använts i Sverige.


    Finns det några andra sällsynta biverkningar?
    Ja. Av dem som får feber kan enstaka barn drabbas av en feberkramp. Det inträffar i så fall vanligen i samband med en snabb temperaturstegring. I mycket sällsynta fall kan ett barn drabbas av trombocytopeni (lågt antal blodplättar) efter MPR-vaccination. Gångstörning har i en dansk studie rapporterats hos cirka 8 av 100 000 vaccinerade barn.


    Allvarliga allergiska biverkningar i form av astma, nässelutslag och allergisk chock är också mycket sällsynta. Allergisk chock har förekommit, men det rör sig om färre än ett fall per en miljon vaccinerade.

    Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/massling-passjuka-och-roda-hund/


    jahapp
  • Alexi

    Tack, jag läste den där sidan också innan jag skrev detta. Ville bara höra lite röster från verkligheten ändå. Framför allt gällande tidpunkten för biverkningarna, enligt den där infon ska de alltså komma vanligtvis 7-10 dagar efteråt?

  • MissGirlie81

    Vår son fick feber efter 7dagar som höll i i 2dagar, sen kom mässlingliknande utslag...


    ♥Thilo 08-07-20 ♥Wilona 10-05-12 ♥
  • 78Johanna

    Hejsan. Vi råkade tyvärr ut för en mycket otäck händelse efter mässlingvaccinet...

    Min son fick 41,3 graders feber och feberkramper 9 dagar efter mässling vaccinet. Om man googlar lite så står det att de kan få en stark reaktion som riktiga mässligen 8-10 dagar efter vaccinationen. Hade jag inte en aning om och förknippade inte ens vaccinationen med feberkramperna först.

    Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och önskar att jag varit förberedd för jag visste inte vad feberkramper var och trodde att han skulle dö. Åkte in med ambulans och blev inlagda.

    När nu vår andra son nyss tog sprutan och fick 40 graders feber på den 8e dagen efter mässlingvaccinet så åkte jag in direkt. Ville inte vara med om fler feberkramper. Men har efter första och enda gången lärt mig att varva alvedon och ipren så barnen slipper få febertoppar som kan ge feberkramper.

  • Goabullen
    78Johanna skrev 2010-06-09 19:59:17 följande:
    Hejsan. Vi råkade tyvärr ut för en mycket otäck händelse efter mässlingvaccinet...

    Min son fick 41,3 graders feber och feberkramper 9 dagar efter mässling vaccinet. Om man googlar lite så står det att de kan få en stark reaktion som riktiga mässligen 8-10 dagar efter vaccinationen. Hade jag inte en aning om och förknippade inte ens vaccinationen med feberkramperna först.

    Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och önskar att jag varit förberedd för jag visste inte vad feberkramper var och trodde att han skulle dö. Åkte in med ambulans och blev inlagda.

    När nu vår andra son nyss tog sprutan och fick 40 graders feber på den 8e dagen efter mässlingvaccinet så åkte jag in direkt. Ville inte vara med om fler feberkramper. Men har efter första och enda gången lärt mig att varva alvedon och ipren så barnen slipper få febertoppar som kan ge feberkramper.
    Hur varvar man alvedon och ipren? Kan va bra och vet inför framtiden..
  • Majsan70

    Vår dotter fick en ovanligare biverkning av vaccinet. Hon fick oerhört svår ledvärk som satt i ca 1 år. Hon fick ortoser på armarna och  smärtstillande dagligen. Vi hade då väntat tills hon var nästan 2 år innan vi tog vaccinet efetrsom hon varit mycket sjuk o vi ville invänta sommaren då immunförsvaret oftast är bättre.

  • 78Johanna
    Goabullen skrev 2010-06-09 20:31:22 följande:
    Det var en läkare som förklarade det för oss eftersom det är när febern rusar i väg som barnen kan få feberkramper. Eftersom ipren och alvedon inte har samma verksamma ämnen så kan man ge febernedsättande oftare om man ger varanan gång. Alltså ipren får man ju bara ge var 6e timme om man bara ger det och då brukar ju febern hinna sticka iväg i mellan. Och alvedon är det 4 timmar emellan tror jag. Så om man varvar så kan man ju ge var 3e timme regelbundet så inte febern hinner sticka iväg.
  • 78Johanna

    Förtydligar: Alltså man ger Alvedon, sedan kan man ge Ipren efter 3 timmar och sen Alvedon efter ytterligare 3 timmar osv. Då följer du den enskilda medicinens rekommendationer.

  • monreale

    Hej mitt barnbarn 5 år fick Mrp vaccin. Blev jätte sjuk med feber kräkningar och kramper Medvetande bortfall.Ep anfall.

  • milli79

    www.vaccin.me här kan man skriva biverkningar. Kolla gärna den sidan.

    Barnsjukdomarna är inte farligare än vaccinerna så ser ingen anledning att vaccinera mot dem även om man nu skulle vilja ha de andra. Biverkningarna är betydligt värre av vaccinerna. Man kan även få barnsjukdomarna trots vaccin. 

    Dessutom skyddar barnsjukdomarna mot andra sjukdomar så det är bra att ha haft dem. 

  • Ragnar

    Inga av mina barn har fått biverkningar av vaccinering. Inga av mina vänners eller släktingars barn heller.

  • donkeyjong

    Till alla efterläsande: Vänligen ignorera skitsnacket om att barnet skulle ha fått epilepsisk anfall och att ett "äkta" utbrott av exempelvis mässlingen skulle vara mildare än ev. biverkningar från vaccinet. Nu är de inläggen ~2 år gamla så man kan bara hoppas att människorna har bildat sig sedan dess. 

  • Alexandra1986
    donkeyjong skrev 2017-06-22 18:03:18 följande:

    Till alla efterläsande: Vänligen ignorera skitsnacket om att barnet skulle ha fått epilepsisk anfall och att ett "äkta" utbrott av exempelvis mässlingen skulle vara mildare än ev. biverkningar från vaccinet. Nu är de inläggen ~2 år gamla så man kan bara hoppas att människorna har bildat sig sedan dess. 


    +1

    Idiotiska påståenden som helt enkelt inte är sanna

    !
Svar på tråden Biverkningar efter MPR-vaccin, NÄR och vilka har era barn fått?