• midnightmoon

    Närståendeadoption

    Har lite frågor ang detta..

    1. Vad ska man skriva? Vad är viktigt att få med?
    2. Hemortsbevis vart hittar jag det?
    3. Tar det lång tid för att få beslutet?

    Ni andra som har närståendeadopterat berätta gärna hur det går till Flört


    Michelle 20070621 Joline 20090217
  • Svar på tråden Närståendeadoption
  • sahara sahara

    Du ska skriva att du vill adoptera barnet och varför. Viktigt att få med är ditt, barnets och barnets vårdnadshavares namn och personnummer. Dessutom ska du bifoga ett skriftligt samtycke från barnets vårdnadshavare, samt personbevis för dig och barnet.

    Hemortsbevis har jag aldrig hört talas om. Det var inget jag hade med i min adoptionsansökan i alla fall.

    Jag skickade in ansökan strax innan jul och adoptionen klubbades igenom i mars.

    Ett tips är att inte vänta på att faderskapsutredningen ska bli klar, utan att skicka ansökan till tingsrätten så fort barnet har ett personnummer och ni kan få ut personbevis. Men det rör sig kanske inte om ett nyfött barn, när jag tänker efter...


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • mrztigger

    vi skötte allt innan eftersom fadern skerv på faderskapet och samtiigt lämnade ett ok att min fru fick adoptera så familjeenheten tog hand om mycket.

    har ni haft hembesök än?


  • midnightmoon
    mrztigger skrev 2010-06-18 14:40:50 följande:

    vi skötte allt innan eftersom fadern skerv på faderskapet och samtiigt lämnade ett ok att min fru fick adoptera så familjeenheten tog hand om mycket.

    har ni haft hembesök än?


    Nej inget hembesök ännu.. faderskapet är klart sedan länge (dottern f.2009)
    De har visserligen varit här från soc förr men pga strul med pappan så vi har haft samtal hemma här Flört 

    Jag fick hem ett papper som jag ska fylla i och skicka till tingsrätten.. Ja jag får fylla i så gott det går.. Hatar såna papper..

    Varför vill jag adoptera?? Vad skriver man eg.. barnet får ju allt tillgodosett oavsett om jag har adoprterat eller inte, enda skillnaden är att jag får ett juridiskt ansvar och kan vara med och fatta beslut mm i det som rör barnet..

    Svårt juh Obestämd men jag ska nog komma på en bra formulering på det hele Flört
    Michelle 20070621 Joline 20090217
  • paprikatingeling

    Jag skrev faktiskt just det som skäl till att jag ville adoptera. Något i stil med att vår son har i praktiken redan två föräldrar som älskar honom lika mycket men vi önskar att han också ska ha två juridiska vårdnadshavare.


Svar på tråden Närståendeadoption