• fridastina

    Softcoated wheaten terrier - vad har ni för erfarenheter?

    Hej!

    Har nästan till 100 % bestämt att det blir en Softis (eller wheaten som de också kallas)! Däremot undrar jag vad ni har för erfarenheter ang. rasen? Hur är de hundar ni har träffat? Har du själv haft en som du kan berätta lite mer om? Hur har den gått ihop med andra hundar (andra terrier) och vad har ni hittat på tillsammans?

    Finns det några särskilda uppfödare som du kan rekommendera (och även uppfödare som du vill avråda ifrån)? Går bra att skicka personligt meddelande om du inte vill skriva det här i forumet.

    F.  

  • Svar på tråden Softcoated wheaten terrier - vad har ni för erfarenheter?
  • Xst

    Har ägt en softis Älskade honom men en bestämd ras och inte alltid bästa familjehunden. Vi hade tur som hade en så snäll och lugn sådan


  • fridastina

    Vad menar du med inte alltid bästa familjehunden? Var den aggressiv? Jag har inga barn och inga direkta planer på att skaffa barn inom de närmsta åren heller så det är inte prio att just vår hund är familjevänlig ;).

    Är uppväxt med west highland white terrier och vet vad du menar med bestämd! Just nu har Olle gett sig tusan på att jag ska kasta mjukisdjur som han ska få hämta och står därför och krafsar och vrider på huvudet tills jag gör så. Oemotståndlig och envis!

  • dezibel

    Min syster har haft en softis som var genomtrevlig om hon fick tillräckligt med aktiviteter, ingen soffpotatis. Envis som satan och terrier fullt ut. Social och go med folk. Lättskött päls om man inte ska ställa .Startade aldrig en fight men var det nån som började gruffa kastade hon sig med glädje in i slagsmålet.
    Vet man vad man köper och gillar terriermentalitet så tycker jag Softisen är en bra allroundhund.

  • Titrania

    Jag älskar softisen. Mamma o pappa har två, en på 11 och en på 4. Man kan väl helt klart säga att de skiljer sig som natt o dag Lillen (som fö är son till den stora) är väldigt lyhörd och en riktig knähund. Men den stora är lite mer "egen", går o strosar i sina egna tankar och ligger gärna lite för sig själv.

    Men att de inte skulle vara bra familjehundar tycker jag inte stämmer! Min brorson på snart 3 år får göra nästan vad han vill med den gamla av dem. T ex bygga med klossar med hunden som grund

    De är båda två väldigt anti andra hanhundar och kan börja mopsa sig. Men om nån annan hund börjar skälla, så kollar de mest bara på den med uttrycket typ "Va' fan står du o ropar om..." och vänder sig om o går

    Jag gillar dem oerhört iaf, men pälsvården är viktig! Kan tänka mig att den blir lättare om man inte ska ställa dem, då det bara är att snagga ^^ Men annars, så borsta, borsta, borsta.


  • fridastina

    Puffar tråden och undrar: ingen mer som har en softis?

  • lennartsdotter

    Syrran hade en när vi bodde tillsammans och han var en härlig hund. Glad, energisk men envis som synden och visst fanns det skärpa och lite aggressiva tendenser i honom. Inte mer än att man kunde kontrollera med god uppfostran, men han var ingen "lätt" hund. Terrier ut i klospetsarna. Andra softisar jag träffat har varit lika.

  • Evis 2

    Mycket bra barn/ familjehund. Intelligent,rolig, energisk, vaktinstinkt, kärleksfull, hetsig,egen vilja, lättlärd...ja Mycket hund????Vi saknar vår hanne som lämnade oss efter 14 år nu i höstas????

Svar på tråden Softcoated wheaten terrier - vad har ni för erfarenheter?