• Anonym (Fundersam)

    "Importera" fru från Ryssland

    Jag har en kompis, ensamstående med två barn i yngre skolåldern som han har delad vårdnad om. VV boende.
    Är några år sedan han och barnens mamma separerade, hon har nya barn och ny man..
    Killen är desperat. Han har jagat tjejer på svenska datingsidor ett bra tag. Men inga napp...jag kan förstå varför...kraven är höga och han själv kanske inte har sååå jättemkt att erbjuda vid första titten (därmed inte sagt att han inte är nåt att ha).

    Nu kommer han glad i hågen och berättar att han via nätet fått kontakt med en kvinna i Ryssland. Dom mailar och nu vill hon träffas...såklart. Utseende mässigt är hon någ många killars våta dröm, typ...än så länge har hon inte bett om pengar, men hon vill inte att han ska komma till Ryssland, utan att de ska ses i Sverige.

    Jag bara säger ju nej nej nej och åter nej. Risken att han blir lurad känns stor...men även om han inte blir det, en kvinna han vet nada om. Hade dom träffats när han var på semester och verkligen hade umgått och intresse uppstått, visst...då har dom NÅNTING att bygga på. Nu ser jag bara hur kåt han ser ut när han tittar på bilden....

    Och hans barn...att ta hem en kvinna han kanske har träffat på neutral mark en gång...sen lär ju hon vilja flytta till Sverige. Är det rätt att utsätta dom för detta?  Okänd kvinna dom inte ens kan prata med och som flyttar in i pappas sovrum per omgående?

    Jag lär inte få honom att sluta med detta självman...han får väl gå på en nit då...

    Eller är det bara jag som är fördomsfull? Chansen att det blir guld och gröna skogar kanske är överhängande?

    Hade det varit min exman hade jag nog begärt ensam vårdnad...

  • Svar på tråden "Importera" fru från Ryssland
  • Anonym

    Men du är hans kompis... du kanske inte ska dömma ut det så? Du kanske ska se att han längtar efter psykisk och fysisk närhet?
    Stötta honom istället och verkar hon vara en fuling så stå vid hans sida och hjälp honom.
    Man kan likaväl stöta på en lurendrejare på de svenska nätdejtingsidorna.

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2010-06-27 00:00:31 följande:
    Men du är hans kompis... du kanske inte ska dömma ut det så? Du kanske ska se att han längtar efter psykisk och fysisk närhet?
    Stötta honom istället och verkar hon vara en fuling så stå vid hans sida och hjälp honom.
    Man kan likaväl stöta på en lurendrejare på de svenska nätdejtingsidorna.
    Nej, i det här kan jag inte stötta honom! Min känsla säger bara nej nej nej. Hade han inte haft barnen så hade jag sagt, go for it...men nu har han inte bara sig själv att tänka på.
    På en svensk sida är det lättare att ha ett distansförhållande först, ses lite då och då...
  • Anonym (1)
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-06-27 00:09:57 följande:
    Nej, i det här kan jag inte stötta honom! Min känsla säger bara nej nej nej. Hade han inte haft barnen så hade jag sagt, go for it...men nu har han inte bara sig själv att tänka på.
    På en svensk sida är det lättare att ha ett distansförhållande först, ses lite då och då...
    Men det är ju inte riktigt ditt jobb att avgöra det. Som vän ska man stötta och finnas där för varandra, inte avgöra val. Han är en vuxen människa och måste få välja det själv. Du kan ju inte förbjuda honom och då är det väl bättre att han har dig vid sin sida om han sen behöver en vän om det skulle skita sig?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (1) skrev 2010-06-27 00:12:03 följande:
    Men det är ju inte riktigt ditt jobb att avgöra det. Som vän ska man stötta och finnas där för varandra, inte avgöra val. Han är en vuxen människa och måste få välja det själv. Du kan ju inte förbjuda honom och då är det väl bättre att han har dig vid sin sida om han sen behöver en vän om det skulle skita sig?
    Det är ju himla tur att vi inte är så nära vänner, kompisar som jag skrev.
    Jag tycker hans val är dumt öht, när han har sina barn att ta hänsyn till. Att han kan bli lurad på pengar är väl en sak, men att inte hinna lära känna en människa innan den troligen flyttar in i hans hem (det är hans egen vision) och varannan vecka ska barnen bo där.
    Jag kan inte förbjuda honom, bara råda och argumentera...just nu är han bara kåt och verkar inte tänka alls...
  • Anonym (Fundersam)

    Och även om vi var nära vänner ska jag väl kunna säga NEJ, man ska väl inte behöva stå och stötta i ett beslut man anser vara felaktigt? Är man inte en bättre vän om man avråder när magkänslan säger så?

  • Anonym (Hmmm)

    Min svågers vän började brevväxla med rena rama modellen från Ryssland som lovade honom guld och gröna skogar. Det visade sig att det var lurendrejeri. Tjejerna på bilderna hade tagit modellbilder till sin portfolio ovetandes om att dessa sedan använts till att locka män i väst. Tydligen hade det uppendagats då en av männen åkt till ryssland och letat upp tjejen och hon inte hade en aning om vem han var! Det var så rutinerat så att de bara använde en bild till varje västlänning och dessutom tjejens riktiga namn. Min svåger hittade denna information på nätet och lade fram det för sin vän som inte ville tro på det... men det var sant. Något man bör lära sig är att ifall något verkar för bra för att vara sant så är det oftast för bra för att vara sant.

  • Anonym (1)
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-06-27 00:19:22 följande:
    Och även om vi var nära vänner ska jag väl kunna säga NEJ, man ska väl inte behöva stå och stötta i ett beslut man anser vara felaktigt? Är man inte en bättre vän om man avråder när magkänslan säger så?
    jo men det är ju skillnad på att uttrycka sin åsikt och vilja stoppa det hela och egentligen tycka att han inte ska ha vårdnaden om barnen. Förklara bara vad du tycker och så låt det vara, det är ju hans liv och innan någon far illa så kan du inte lägga dig i. Och far han sen illa så se till att kicka ut henne, vare sig hon är postorderbrud eller upphittad här hemma i Sverige på krogen.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hmmm) skrev 2010-06-27 00:20:01 följande:
    Min svågers vän började brevväxla med rena rama modellen från Ryssland som lovade honom guld och gröna skogar. Det visade sig att det var lurendrejeri. Tjejerna på bilderna hade tagit modellbilder till sin portfolio ovetandes om att dessa sedan använts till att locka män i väst. Tydligen hade det uppendagats då en av männen åkt till ryssland och letat upp tjejen och hon inte hade en aning om vem han var! Det var så rutinerat så att de bara använde en bild till varje västlänning och dessutom tjejens riktiga namn. Min svåger hittade denna information på nätet och lade fram det för sin vän som inte ville tro på det... men det var sant. Något man bör lära sig är att ifall något verkar för bra för att vara sant så är det oftast för bra för att vara sant.
    Jomen precis, det är ju sånt här man tänker på. Han påstår han googlat mailadressen men vaddå, den lär ju bara användas en gång...
    Som sagt om dom träffats irl nånstans och tycke uppstod, hade jag inte haft nåt emot en rysk kvinna, men det är just sättet...
  • Lavish

    Dom där sidorna är lite skumma. Tjejernas egna sidor verkar vara fabricerad av någon eftersom de är så lika. Det är nog bara en samling bilder på snygga brudar och någon helt annan som skriver.

  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-06-27 00:23:18 följande:
    Jomen precis, det är ju sånt här man tänker på. Han påstår han googlat mailadressen men vaddå, den lär ju bara användas en gång...
    Som sagt om dom träffats irl nånstans och tycke uppstod, hade jag inte haft nåt emot en rysk kvinna, men det är just sättet...
    En mailadress kan man ju skapa på 5 sekunder. Ifall man verkligen vill lura folk får man ju vara mer sofistikerad än att det med en enkel googlesökning går att avslöja det hela. 
Svar på tråden "Importera" fru från Ryssland