• Philippa

    Skillnad på Concerta och Ritalin??

    Min 16 åriga son ska ställas in på Concerta eller Ritalin i sommar pga ADHD...

    Men vad är skillnaden på dessa tabletter?

    Har läst på fass men ser ingen direkt skillnad..

    Kan någon förklara?

    Är någon av dom bättre, ska jag önska någon av dom?

  • Svar på tråden Skillnad på Concerta och Ritalin??
  • Philippa

    Ingen som har en aning alls...??

    Hur har era barn som äter dessa mediciner blivit? Har de fått mycket biverkningar?

  • Philippa

    Är det bara min son som ska äta dessa tabletter? är de så ovanliga?

  • bettangirl
    Philippa skrev 2010-06-29 15:12:17 följande:
    Ingen som har en aning alls...??

    Hur har era barn som äter dessa mediciner blivit? Har de fått mycket biverkningar?
    Min son fick Retalin låg dos först, men fick massa biverkningar och blev mycket värre, han fick jättestarka utbrott så vi blev rädda och slutade tvärt.

    Sen fick han Concertan också log dos och nästan inga biverkningar ytterst liten skillnad på humör osv. Så vi fick öka dosen, nu har han massa biverkningar, och är åter igen aggresiv...Gråter

    Skrev själv en tråd nyss och frågade om råd...
  • bettangirl

    Kanske skulle skriva vilka biverkningar mera exakt...

    Av Retalinet blev han däven, mardrömmar, orolig, ängslig, aptiten försvann, ledsen, väldigt aggresiv och magont.

    Av Consertan har han också tappat aptiten helt i princip, orolig/ångest på kvällen (förmodligen när tabletten börjar gå ur, svårt att somna, kan sitta uppe hur länge som helst, väldigt lättretlig, impulskontrollen är borta. Har haft några mardrömmar. Ser saker som inte finns, blev tex rädd för ett svart bord i affären, påstog att det stank där inne..osv

    Retalin inget som helst positivt i vårat fall...

    Concertan många biverkningar men en viss förändring på  koncentrationen, förut kunde han inte sitta still men nu är det  bättre... svårt att förklara...till en viss del lättare att ha och göra med när han inte är arg...

  • SABL

    Kan inte svara för Ritalin, det har jag ingen erfarenhet av, sen har jag inte erfarenhet av medicinering av barn.

    Concerta i låg dos gav sambon inga biverkningar, dock hellre inga positiva verkningar heller, vid högre dos fungerade medicinen bättre, men gav då biverkningar så som hög blodtryck och hög puls. Så tyvärr blev det att sluta med den.

    Nu har han just börjat äta Strattera och än så länge märker han bara av dom vanliga biverkningarna han får då han byter medicin, svettningar/frossa och trötthet.

    Hoppas att allt går bra för er och håll ut om första/andra/tredje medicinen inte funkar eller ger för många biverkningar. Det tar tid att prova ut medicin och dosering.

    Mvh Sofia

  • Little Ms Chatterbox

    Jag TROR det är såhär. Conserta är direktverkande. Den börjar verka så fort den kommer ut i kroppen. Vet inte hur fort det går men kanske 1-2 timma. Den stannar i kroppen i ca 10 timmar Och den går ur kroppen fort ganska så när den väl är "över", man kan nästan se hur medicinen slutar verka.

    Ritalin är mer depot medicin, det dröjer lite när den börjar verka och går saktare ut ur kroppen, stannar ca 14 timmar.

    Båda är centralstimulerande. Om man missar att ta en tablett han man ingen effekt alls den dagen.

    Min son har Strattera, den är mer lik antidepressiva mediciner i sin kemiska sammansättning, den är mer långtidsverkande. Om man skulle missa en dag så är det inte hela världen, man har kvar i kroppen ändå. Man måste trappa ut den om det är så att man inte ska ha den mer. Vi kanske kommer kombinera både Strattera och Conserta till hösten. Sonen kan inte äta hela sin rekommenderade dos Strattera pga biverkningarna. Han ska ha 40 mg men har bara 35 mg, biverkningarna är ok men inte riktigt full effekt av medicinen.


  • mia A

    Ritalin går fort in i kroppen o verkar runt 4 timmar medans concertan tar längre tid och är längre i kroppen.
    Med ritalinet som går fortare i o ur blir min dotter mer jobbig men äter emellan tabletterna och med consertan äter hon inget alls under dagen när hon hade ätit i 40 dgr blev hon sådan att hon grät o grät hela tiden i både tid o otid.

  • Yizza

    Concerta är långtidsverkande. Den har en del (20 eller 30% eller nått sånt) som är snabbverkande resten är långtidsverkande. Ritalin är enbart snabbverkande, Concertan har ofta en mjukare upptrappning och mjukare nedtrappning än Ritalin som somsagt ger snabbare effekt men också går ur snabbare.

  • Fiatuss2

    Ritalin finns i dels tablett som verkar i ca 4 timmar, finns också i kapsel som verkar ca 8 timmar.
    Concerta finns bara i kapsel (el. liknande) och verkar mellan 10-12 timmar, annars är det ingen skillnad på  dom...alltså samma verkan men olika verkningstid :)

Svar på tråden Skillnad på Concerta och Ritalin??