• mammaflickan

    Vilken uggla eller vad skriker i natten här?

    Vi bor på en kulle med ängar runtom, i Blekinge. En uggla - eller vad det nu är - skriker ibland om nätterna så det svingar över fälten, ett fruktansvärt ångestladdat gällt, intensivt gallskrik. Min son måste veta allt om saker som skrämmer honom, o nu vet jag inte hur jag ska göra för hittar inga "bevis" att ge honom att det är en uggla, finns inget liknande läte på nätet vad jag har hört o han går inte o lura heller. O sen vill jag också veta vad det är förstås.

    Nån som har förslag vad det kan va?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 23:17
    Justdet, skulle säja det är ett snabbt, rappt skrik, som ett piskrapp. Inte som hoho liksom, eller så sakta som kattuggla, utan snabbt o rappt.
  • Svar på tråden Vilken uggla eller vad skriker i natten här?
  • Freddan7

    Det är med all säkerhet kattugglor.
    Det stämmer med tidpunkten när ungarna lämnat boet.
    Vi har sedan många år haft turen att ha dom runt knuten.
    Hörde dom förra veckan här hemma. (SKåne)

  • mammaflickan

    Tack för svaren. Ja det lät ju logiskt, fast att jag har aldrig hört kattugglor på det viset förut, o har inte bott såhär öppet innan heller så det var ju ekot över ängarna med som förstärkte antar jag.


    Tänkte om man hört samma ljud andra årstider, för jag har hört det med jämna mellanrum året om, eller iaf i tidig vår o höst. Då är det ju inte ungarna, om de är färdiga vid den här tiden som nu. Men de vuxna skriker kanske likadant då på varandra?


    Glad för naturkunnigt folk, tackar för ni delar med av er kunskap!

  • Zaria

    Kattugglor sätter sina ungar lite här och var, kan töänka mig att de ropar efter dem, har själv haft trädgården full i uggleungar och en del är verkligen ute på hal is...

  • mammaflickan

     Ja vi har både räv o rå här men deras skrik tror jag att jag känner igen, detta var inte som dem. Detta var mer "omänskligt" om ni fattar. Räv o rå kan jag förknippa med mänskoskrik, att de låter som människor alltså. Men detta var mer fågelljud, tyckte jag. Tror nog på uggla ändå...Nu har den inte hörts sen jag startade tråden, typiskt men har vart med om så förut, den skriker ett par nätter o sen är det tyst ett tag igen.

  • MHW

    Fick se denna tråd 2017 31/12!

    Nej det är inte en kattuggla vilket jag kan säga med säkerhet!

    Slaguggla är det närmaste jag kan komma fn!

    Rådjur har ett helt annat läte!

    Där jag bor i Gröndal Stockholm, har jag hört exakt samma läte!

    M

Svar på tråden Vilken uggla eller vad skriker i natten här?