• Anna o Leia

    Småbarnsföräldrar på stranden! Skyddar ni era barn från solen? Och hur?

    Att vara på stranden är supermysigt och barnen älskar det! Men skyddar du ditt barn från solens skadliga strålar?

    Jag har nämligen sett att många  föräldrar  låter sina små barn springa omkring alldeles nakna, i direktsol i flera timmar..  har sett många stackars små barn med knallröda ryggar.Rynkar på näsan Undrar vad dessa föräldrar  tänker när dom gör så.. För det är ju ingen nyhet att solen är farlig i en så stor mängd, för så små barn..

    Själv skyddar jag min dotter med en blandning av det mesta ovanför, skugga blir dock svårt eftersom hon älskar att sitta vid vattenkanten o leka

    Skyddar du ditt barn från solen? och hur?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-02 13:01
    Ser att jag har råkat sätta "JA" som ett röstningsalternativ. det skulle mer vara en liten rubrik övar alla JA-alternativen. så rösta inte på "Ja"..

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Småbarnsföräldrar på stranden! Skyddar ni era barn från solen? Och hur?
  • parvati

    Solhatt, lite smörj men bästa skyddet tycker jag är skuggan. Vi försöker både bada och sitta i skuggan så mycket som möjligt.
    Sedan har vi några riktigt bra långbyxor och skjortor i tunnt material men det går ju inte att använda på stranden. UV-dräkt har vi inte.

  • Tingelingstar

     



    Med en blandning av ovanstående. Solskyddsdräkt, solkeps och solkräm.

  • Anna o Leia
    Tingelingstar skrev 2010-07-02 13:03:19 följande:

     


     


    Med en blandning av ovanstående. Solskyddsdräkt, solkeps och solkräm.


    hihi så söt
  • sonen08

    Var på stranden i tisdags. Och då smorde ja in sonen hela kroppen med +50 sen fick han ha en vit t-shirt på sig och badbyxor samt solhatt på sig. Ska inköpa ett parasoll att ha med så man kan få mer skugga om sonen ska sova i vagnen eller behöver vila huden från solen. Kommer ja vara på stranden en heeel dag så kommer ja smörja in han flera gånger.

  • Busbellan

    Mina barn badar nakna (eller med bara badbyxor) och är insmorda med solskyddskräm.
    Vet du att dessa barn du ser flera timmar på stranden inte är insmorda? Alltså inte de som bränt sig utan övriga


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Tingelingstar
    Anna o Leia skrev 2010-07-02 13:04:36 följande:
    hihi så söt
    Tack. Jag håller med . Hans farfar frågade häromdagen varför han hade en dykardräkt på sig.. ha ha
  • Anna o Leia
    sonen08 skrev 2010-07-02 13:05:20 följande:

    Var på stranden i tisdags. Och då smorde ja in sonen hela kroppen med +50 sen fick han ha en vit t-shirt på sig och badbyxor samt solhatt på sig. Ska inköpa ett parasoll att ha med så man kan få mer skugga om sonen ska sova i vagnen eller behöver vila huden från solen. Kommer ja vara på stranden en heeel dag så kommer ja smörja in han flera gånger.


    Ok! Hade "vichy"s solkräm för barn med 50+ förra året.
    Men jag  var inne på apoteket här om dagen för att köpa en ny solkräm till min dotter. Dom rekomenderade faktiskt en med bara 30, men som hade ett så kallat partikelfilter, den tas inte upp av huden utan lägger sig mer som ett täckande skydd, vilket lät bra jag är lite rädd för sånt som "går in" i huden.
  • Anna o Leia
    Busbellan skrev 2010-07-02 13:07:37 följande:

    Mina barn badar nakna (eller med bara badbyxor) och är insmorda med solskyddskräm.
    Vet du att dessa barn du ser flera timmar på stranden inte är insmorda? Alltså inte de som bränt sig utan övriga


    Jag har fått veta att man inte ska låta småbarn springa nakna med enbart solskyddskräm i direktsol för länge.. iallafall inte så länge som dom jag har sett på stranden.. Sen att man gör det senare på dagen eller om barnen är större är en sak.

    Sen har dom allra flesta jag sett bränt sig..tyvärr.. något av det värsta var två syskon i 2-3 årsåldern som var helt rödrosa överallt och fjällade.. dom blev inte insmorda en enda gång på flera timmarFörvånad där var jag sugen på o anmäla för vanvård alltså..
  • Manchester

    Våra barn är fyra och sju år. Sjuåringen är mycket soltålig. Hon har ganska mörka färger och blir snabbt brun på sommaren, aldrig röd. När hon var mindre höll vi henne för säkerhets skull ändå mycket i skuggan, men nu får hon göra mer som hon vill. På våren smörjer vi henne med solsskyddsfaktor i ansiktet och på armar och ben om hon inte har kläder där. När sommaren sedan kommer är hon redan solbränd och då smörjer vi oftast bara de delar av kroppen som tidigare inte varit exponerade. Sedan brukar vi i och för sig inte vara ute "i timmar" när solen är som starkast. Vi gör ofta saker där man har kläder på sig och/eller är i skuggan under första halvan av dagen. Till stranden kommer vi kanske runt 14-15 och då börjar solen bli mindre farlig. Hittills har det funkat för henne. Någon enstaka vårdag, när vi överraskats av solen har hon varit lätt rosa på kinderna någon timme, men det har snabbt gått över.

    Fyraåringen är av det blekare slaget och skulle nog kunna bränna sig, men hittills har det inte hänt. Vi är noga med att alltid smörja honom. När han var  mindre och gärna satt i sin uppblåsbara plaskbassäng på sommaren använde vi parasoll för att skugga den. Hans sandlåda står under ett träd och är i stort sett alltid i skuggan. När han ändå är i solen har han oftast keps på sig.

    Jag röstade på solskyddscreme, eftersom det är vad vi mest använder.

    Jag måste säga att jag sällan ser barn som blivit röda i solen. Snarare barn i heltäckande soldräkt klockan 18. Men kanske är det olika på olika ställen?

Svar på tråden Småbarnsföräldrar på stranden! Skyddar ni era barn från solen? Och hur?