• Anonym (Undrar)

    Skjuta upp betalningen på en faktura?

    Pratade med kundservice till företaget (för mitt mobilabonnemang) och tyvärr så kan jag ej skjuta upp betalningen till i slutet av denna månaden då förfallotiden redan har varit.

    Efter några omständigheter (en gammal sjukhusräkning) så har jag inte råd till att betala denna räkningen nu. Om jag skulle skippa att betala den räkningen (om jag då inte kommer på en annan lösning), läggs det bara på en påminnelse då? Den går väl inte till inkasso på vara någon vecka? Och abonnemanget, kommer dom att stänga av det?

    Jag vill verkligen inte ha någon "prick" eller sådär, men just nu ser jag ingen lösning på problemet.

    Förfallodatumet var den 1-a juli och jag får pengar den 20-e och 25-e denna månad. Skulle dom 3 försenade veckorna vara ödesdigert?

  • Svar på tråden Skjuta upp betalningen på en faktura?
  • Anonym

    Dra ner på matkontot denna månaden och betala alla räkningar i stället för och skjuta upp mer på mobilabonamenaget.

  • eec82

    har en vän som har haft telenor å tele2 de har efter 1 vecka efter utebliven betalning stängt av hennes konto så hon inte kan ringa. Sen har hon fått påminnelse samt extreavgifter för det. Men alla operatörer har ju olika regler.

  • trollotta

    Det brukar aldrig vara ett problem att skjuta på betalningen alternativ delbetala om man ringer och förklarar situationen

  • eec82
    trollotta skrev 2010-07-04 13:39:06 följande:
    Det brukar aldrig vara ett problem att skjuta på betalningen alternativ delbetala om man ringer och förklarar situationen
    TS har ju ringt men fått nej till svar. Pga att hon ringde efter förfallodagen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2010-07-04 13:34:42 följande:
    Dra ner på matkontot denna månaden och betala alla räkningar i stället för och skjuta upp mer på mobilabonamenaget.
    Det var inget svar på min fråga faktiskt.
  • Anonym (Undrar)
    trollotta skrev 2010-07-04 13:39:06 följande:
    Det brukar aldrig vara ett problem att skjuta på betalningen alternativ delbetala om man ringer och förklarar situationen
    Jag chattade med Kundservice och det gick tyvärr ej. Dom kunde inte godkänna det.
    Dra ner på matkontot kan jag ej göra, då jag handlar mat för ca 1000 kr i månaden och jag har ett barn på 3 år, barnet går ju före räkningen.
  • Anova

    Det ska väldigt mycket innan du får en prick, det kommer du inte få hos inkassobolaget heller.

    Du kommer att få en påminnelse, hur mycket den är på bestämmer bolaget själv (mellan 50 och 150 brukar det vara), vissa bolag skickar direkt till inkassobolaget, då får du stå för en inkassokostnad på 160 kr. Vissa bolag sköter inte alls om sina krav, så då kan det var inkassobolaget som skickar ut påminnelsen.

    Jag försökte själv delbetala min internetfaktura, mitt bolag sköter inte om sina krav, så då fick det gå till ett inkassobolag och då jag fick påminnelsen kunde jag göra en delbetalning. Krångligt..

    Skiter du i alla påminnelser och krav du får, då får du en betalningsanmaning från Kronofogden.. Betalar du inte den.. Då får du en prick.. Som du ser så går det väldigt långt mellan förfallen faktura och prick hos KF.

  • Anonym (Undrar)
    Anova skrev 2010-07-04 13:50:40 följande:
    Det ska väldigt mycket innan du får en prick, det kommer du inte få hos inkassobolaget heller.

    Du kommer att få en påminnelse, hur mycket den är på bestämmer bolaget själv (mellan 50 och 150 brukar det vara), vissa bolag skickar direkt till inkassobolaget, då får du stå för en inkassokostnad på 160 kr. Vissa bolag sköter inte alls om sina krav, så då kan det var inkassobolaget som skickar ut påminnelsen.

    Jag försökte själv delbetala min internetfaktura, mitt bolag sköter inte om sina krav, så då fick det gå till ett inkassobolag och då jag fick påminnelsen kunde jag göra en delbetalning. Krångligt..

    Skiter du i alla påminnelser och krav du får, då får du en betalningsanmaning från Kronofogden.. Betalar du inte den.. Då får du en prick.. Som du ser så går det väldigt långt mellan förfallen faktura och prick hos KF.
    Så, jag kommer ej att få en prick om jag låter bli att betala räkningen nu och betalar den i slutet av månaden i stället? Jag vet att det kommer att bli en påminnelseavgift och kanske den avgiften på 160 kr, men det får jag ta.

    Om företaget stänger av abonnemanget någon vecka är inte hela världen, då jag har internet :p
  • Anova
    Anonym (Undrar) skrev 2010-07-04 14:03:13 följande:
    Så, jag kommer ej att få en prick om jag låter bli att betala räkningen nu och betalar den i slutet av månaden i stället? Jag vet att det kommer att bli en påminnelseavgift och kanske den avgiften på 160 kr, men det får jag ta.

    Om företaget stänger av abonnemanget någon vecka är inte hela världen, då jag har internet :p
    Japp, ingen risk att du får en prick på 3 veckor, tror inte heller de stänger av abonemanget om du skött dig tidigare.
    Hoppas det ordnar sig!
  • Anonym (Undrar)
    Anova skrev 2010-07-04 14:17:58 följande:
    Japp, ingen risk att du får en prick på 3 veckor, tror inte heller de stänger av abonemanget om du skött dig tidigare.
    Hoppas det ordnar sig!
    Har haft abonnemanget sedan april-09 och har skött det bra.
Svar på tråden Skjuta upp betalningen på en faktura?