• Sassa82

    Läkemedel med till USA ???

    Hej

    Jag undrar om någon som vart i USA har tagit med sig läkemedel tex. alvedon. Ska man ha intyg för receptfria läkemedel äter ju även järntabeletter. Föröskte ringa amerikanska ambasaden men den va stängd.

  • Svar på tråden Läkemedel med till USA ???
  • evaoregon

    Receptfria läkemedel lär inte vara något problem, men det finns ju att köpa här så varför släpa med sig?  Tar du ändå med dig sådant så stoppa ner det i resväskan och inte handbagaget.

  • Sassa82
    evaoregon skrev 2010-07-05 08:31:01 följande:
    Receptfria läkemedel lär inte vara något problem, men det finns ju att köpa här så varför släpa med sig?  Tar du ändå med dig sådant så stoppa ner det i resväskan och inte handbagaget.
    Ska försöka ringa ambasaden imorgon igen och se om dom har öppet. Vill helst äta såna läemedel som jag vet vad det är även om alla i USA som är gravida kan äta läkemedel som är ok för graviditet utan fara. Fast hoppas helst på att slippa äta något alls bara skönt att veta att man har ifall man behöver.
  • Dixie

    vad för intyg skulle det vara???

    alvedon och järntabletter kan du ta med, brukar alltid ha alvedon i nessesären och sista hade jag även med järntabletter till NY - inga problem alls................. känns ju lite onödigt att ringa ambassaden för en sådan sak......................

  • Sassa82
    Dixie skrev 2010-07-05 22:02:24 följande:
    vad för intyg skulle det vara???

    alvedon och järntabletter kan du ta med, brukar alltid ha alvedon i nessesären och sista hade jag även med järntabletter till NY - inga problem alls................. känns ju lite onödigt att ringa ambassaden för en sådan sak......................
    Tack då vet jag, ja jag frågade på apoteket om lergigan hur det va med dom för dom är ju på recept. Men är framförallt alvedon och järntabletter som känns som ett måste då jag inte mår illa så ofta längre och något mot halsbränna men det är ju också receptfritt.

    Annars har jag alltid med mig alvedon när jag reser till tex. kanarieöarna eller grekland.
  • evaoregon
    Dixie skrev 2010-07-05 22:02:24 följande:
    vad för intyg skulle det vara???

    alvedon och järntabletter kan du ta med, brukar alltid ha alvedon i nessesären och sista hade jag även med järntabletter till NY - inga problem alls................. känns ju lite onödigt att ringa ambassaden för en sådan sak......................
    Jag håller med om att det är onödigt att ringa ambassaden.  För receptfria läkemedel behövs inga intyg.
  • Sassa82

    Bra , jag gick ju som sagt bara på vad dom sa på apoteket.

  • evaoregon
    Sassa82 skrev 2010-07-06 07:18:14 följande:
    Bra , jag gick ju som sagt bara på vad dom sa på apoteket.
    Ja, när det gäller läkemedel på recept så behövs intyg, men inte för alvedon och andra receptfria läkemedel.
  • Virriga Vera
    evaoregon skrev 2010-07-06 15:48:42 följande:
    Ja, när det gäller läkemedel på recept så behövs intyg, men inte för alvedon och andra receptfria läkemedel.
    Nej, det räcker att medicinen finns i sin orginalförpackning.
  • evaoregon
    Virriga Vera skrev 2010-07-07 14:59:21 följande:
    Nej, det räcker att medicinen finns i sin orginalförpackning.
    Ja, du har rätt.  Det är bara om orginalförpackningen fattas som man behöver ha ett intyg.  Gäller också en del andra läkemedel enligt nedan.

    Medication

    You may bring medication into the U.S. for personal use only. You cannot bring in medicine for friends or family, nor can you mail medication to someone in the United States. Prescription medications should be in their original containers, and it is advised that you travel with no more than personal use quantities. If medications or devices are not in their original containers, you must have a copy of your prescription, or a note from your doctor with you.


    Narcotics and certain other drugs with a high potential for abuse - Rohypnol, GHB and Fen-Phen, to name a few - may not be brought into the United States, and there are severe penalties for trying to do so. If you need medicines that contain potentially addictive drugs or narcotics (e.g., some cough medicines, tranquilizers, sleeping pills, antidepressants or stimulants), do the following:


    Declare all drugs, medicinals, and similar products to the appropriate U.S. customs official at the U.S. border; Carry such substances in their original containers; Carry only the quantity of such substances that a person with that condition (e.g., chronic pain) would normally carry for his/her personal use; and Carry a prescription or written statement from your physician that the substances are being used under a doctor's supervision and that they are necessary for your physical well being while traveling.

     


    If you are traveling with medical devices such as needles or oxygen tanks that could pose a security or safety concern to others, be sure to have a copy of the prescription for those items from your doctor. You should also contact the airline regarding any additional requirements it may have. 


    http://stockholm.usembassy.gov/consulate/acs4.html
  • Kimberlicious

    Jag har varit i USA två gånger och har 7 olika receptbelagda mediciner och det har aldrig varit nåt problem! 

    Ta med dom i handbagaget och i orginalförpackningar så e det lugnt! 

  • Virriga Vera
    Sassa82 skrev 2010-07-05 08:09:55 följande:
    Hej

    Jag undrar om någon som vart i USA har tagit med sig läkemedel tex. alvedon. Ska man ha intyg för receptfria läkemedel äter ju även järntabeletter. Föröskte ringa amerikanska ambasaden men den va stängd.
    Jag har aldrig med mig vanliga smärtstillande  till USA. Däremot så köper jag alltid med mig hem. Vanliga typ Panodil och Ibuprofen. Deras migränmedicin är också mycket billigare så det brukar också slinka med hem. Kan rekommendera Walgreens.
  • evaoregon
    Virriga Vera skrev 2010-07-07 15:58:38 följande:
    Jag har aldrig med mig vanliga smärtstillande  till USA. Däremot så köper jag alltid med mig hem. Vanliga typ Panodil och Ibuprofen. Deras migränmedicin är också mycket billigare så det brukar också slinka med hem. Kan rekommendera Walgreens.
    Ja, Walgreens är bra!  De har butiker nästan överallt och hittar man inte dem så kan man ju köpa smärtstillande och liknande i de flesta livsmedelsbutiker.
  • Sixten45

    Hej! Ska åka till USA och nu undrar jag om jag kan ta med mig min blodtrycksmedicin i handbagaget om jag har den i orginalförp? Enalapril och Felodipin! Även Omeprasol som jag tar för halsbränna?

Svar på tråden Läkemedel med till USA ???