• flummkeso

    När börjar erat barn sova hela nätterna ???

    När börjar erat barn sova hela nätterna ???

    Min dotter é 5 månader men vaknar fortfarande på nätterna för att äta/snutta... Jag ammar.. det é olika hur många gånger hon vaknar, oftast 3 gånger.. men det har även hänt att hon har sovit hela nätterna, men inte många gånger..lägger henne vid 8 å vaknar ca 7-8 på morgonen.. eller é det för att det é så varmt ute nu??? har ni några tips hur man ska göra så att hon sover hela nätter eller ska man ge henne mat tills hon inte vill ha mer mat på nätterna??

    Tack i förhand

  • Svar på tråden När börjar erat barn sova hela nätterna ???
  • Ida1990

    Vårna börja sova hela nätterna vid 3 månadersålder. Men då har han fått ersättning sen han var 2 veckor. Han somna då runt 18.00 på kvällen åt vid 22.00, sen somna han om till kl 07.00 på morgonen. Nu är han 5 månader och somnar runt 19.00 och sover till 07.00-07.30 på morgonen. Ni har inte börajt fundera på att ge lite gröt tillsammans med kvällsmålet? Anväder hon napp? Om hon bara vill snutta så behöver hon ju igentligen inte maten. Skulle hon fortfarande skrika så ska man ju självklart ge henne mat.


    Leo 2010 02 05 <3
  • flummkeso
    Ida1990 skrev 2010-07-06 18:19:37 följande:
    Vårna börja sova hela nätterna vid 3 månadersålder. Men då har han fått ersättning sen han var 2 veckor. Han somna då runt 18.00 på kvällen åt vid 22.00, sen somna han om till kl 07.00 på morgonen. Nu är han 5 månader och somnar runt 19.00 och sover till 07.00-07.30 på morgonen. Ni har inte börajt fundera på att ge lite gröt tillsammans med kvällsmålet? Anväder hon napp? Om hon bara vill snutta så behöver hon ju igentligen inte maten. Skulle hon fortfarande skrika så ska man ju självklart ge henne mat.
    Hon använder inte napp har aldrig velat det.. precis börjat använda tummen .. men vill inte snutta på tummen ännu som hon gör på mina bröst.. hon skriker å blir förbannad om hon inte får mina bröst.. vi har börjat mé gröt till henne å det va då hon sov i en veckas tid hela nätterna men sen bara över en natt så blev det som vanligt igen... å hon får också en hel portion gröt.. ingen smakportion..
  • Zirup

    Vår dotter var nog runt 7 månader när hon började sova hela nätterna. Hon tog heller aldrig napp, det var tutte som gällde. Ta det hela med ro, det kommer gå fram och tillbaka med sömnen i flera år till. Jätteskönt om hon sover vissa hela nätter redan, det kommer bli mer av den varan men vips sover dom kasst igen.

  • Emlak

    Min tjej blev 9 månader igår och hon sover fortfarade inte hela nätter utan gör exakt som din och vaknar allt ifrån 3 ggr till 8 bara för tutt.. och skriker om hon får.. hon tar inte heller napp och hon äter bra på dagarna..


  • flummkeso
    Zirup skrev 2010-07-06 19:04:19 följande:
    Vår dotter var nog runt 7 månader när hon började sova hela nätterna. Hon tog heller aldrig napp, det var tutte som gällde. Ta det hela med ro, det kommer gå fram och tillbaka med sömnen i flera år till. Jätteskönt om hon sover vissa hela nätter redan, det kommer bli mer av den varan men vips sover dom kasst igen.
    Men hon började bara å sova hela nätter, inget ni gjorde ???
  • Zirup
    flummkeso skrev 2010-07-06 19:07:28 följande:
    Men hon började bara å sova hela nätter, inget ni gjorde ???

    Nja, det hängde ihop med att hon lärde sig att somna själv. Innan somnade hon BARA vid bröstet. Det var ju ohållbart i längden så vi var tillslut tvungna att "lära" henne att somna själv, vagga och vyssa tills hon var riktigt trött och sedan lägga henne i sängen. De första gångerna skrek hon (men inte så mycket vi hade trott att hon skulle) innan hon somnade. Sen lärde hon sig att det inte var något farligt så då somnade hon pang bums när vi la ner henne. När hon kommit på det knepet dröjde det inte länge innan hon började somna om också när hon råkat vakna på natten. Då började hon sova hela nätter. Jag tror att det är en del av det hela. Men också att hon då började blir lite äldre och mogen och sen också att hon åt mättande gröt på kvällen. Många faktorer. Men vem vet.


     

  • Johannapanna87

    Min dotter började sova hela nätter (20-09) när hon var 6 veckor gammal och hon blev flaskmatad men min väns barn som också blev flaskmatat slutade äta på nätterna vid 1,5 års ålder så det är väldigt olika.

  • CorinnesMamma

    Min dotter sover mellan 19:30-06:30. Ibland sträcksover hon, och ibland vaknar hon vid 04, och det enda som funkar då för att få henne att somna om är välling. Då äter hon och somnar om till halv sju om jag har tur. Hon lärde sig att ställa sig upp i sängen för ca 1 månad sen (hon är 8månader nu) så när hon vaknar på natten så ställer hon sig upp, och blir pigg av det, därav att det är "nödvändigt" med välling...
    5/10 nätter så sträcksover hon, resten tramsar hon och ställer sig upp, men som sagt, hon somnar förhoppningsvis om om det vankas välling...

    Och tro mig, jag önskar att jag slapp ge henne det "extra målet" men det finns inget annat som funkar, och hon behöver sova längre än till 04, och jag med för den delen... 

  • Zirup

    Det står ganska bra i senaste Vi Föräldrar om sömn och att sova hela natten såg jag igår.

Svar på tråden När börjar erat barn sova hela nätterna ???