• Gravida Anna

    Blöjor förr i tiden?

    Hej på dig. En liten konsitg fråga kanske men Jag väntar barn snart och diskuterade igår med en kollega angående hur blöjor såg ut förr i tiden. Vet du kanske hur blöjor såg ut för 20-30- 40 år sedan och hur de fungerade?? Insåg at jag var fullständigt okunnig på ämnet men skulle vara väldigt intressant veta hur det var förut.. Var blöjora bra nu, besvärliga att hantera etc..


     


    /Anna

  • Svar på tråden Blöjor förr i tiden?
  • Leone i Västerås

    När jag föddes 1971 hade jag raka cellstoffblöjor som användes tillsammans med en plastsnibb man la blöjan i och knöt i sidorna på barnet.
    Snibben kunde återanvändas. Mina två äldsta barn som är födda 1989 och 1991 hade Pampers allt-i-ett blöjor, såna man har i dag. Då fanns det särskilda blöjor för flickor och pojkar, men uppsugning på "rätt ställe".


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Hannajo

    När min syster fick barn på 80-talet hade den första i alla fall i början samma sort som jag hade på 70-talet, en avlång cellstoff-binda typ, som man la i en plastsnibb och sen könt man plastsnibben med en knut på varje sida. När andra barnet kom tror jag hon hade T-blöjor, formad som ett T som hölls på plats av randiga elastiska byxor.
    Barnen blev väl ofta böljfria tidigare förr pga att blöjorna inte var så bekväma. 


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • La Lola
    Leone i Västerås skrev 2010-07-11 12:25:27 följande:

    När jag föddes 1971 hade jag raka cellstoffblöjor som användes tillsammans med en plastsnibb man la blöjan i och knöt i sidorna på barnet.
    Snibben kunde återanvändas. Mina två äldsta barn som är födda 1989 och 1991 hade Pampers allt-i-ett blöjor, såna man har i dag. Då fanns det särskilda blöjor för flickor och pojkar, men uppsugning på "rätt ställe".


    Jag är född -74 o hade oxå såna snibb-blöjor.

    Som jag jämt knöt upp till mammas förtret.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Il principale

    Plastisnibbar med raka blöjor fanns ända in på 90-talet, både för bebisar och vuxna. Innan det var det väl byxor i plast med cellstoff i.

  • Tygtiiger

    Min mormor använde tygblöjor på sina barn som är födda på 40-talet. Det FANNS gummibyxor, men det ledde oundvikligen till utslag (tacka fasen för det!) så man hade tygblöja, och ovanpå det en sorts tygbyxa. Ingen fuktspärr alltså. Och man bytte ofta. Och pottränade tidigt.

    Jag hade raka cellstoffblöjor med plastsnibb, och är född på 70-talet.

    På vår egen son använde vi tygblöjor, men nu uppgraderade med byxor i antingen polyuretanlaminerad polyester eller ullbyxor - vilket ju gjorde att de funkade lika bra som engångs men luktade mindre.

    Allt går i cirklar! Mormor var intresserat imponerad av ullbyxorna, det borde de ju ha kunnat tänka på tyckte hon eftersom hon faktiskt använde handstickade menstruationsskydd i just det - ull.


     


    (I många länder där man inte har råd med engångsblöjor använder man ju byxor med hål i eller inga byxor alls på barn, så får de kissa där de står och går.)


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Björnensoverinte

    Min bror och jag fick ofta förtroendet att byta blöja på lillasyster född 1949. Vid sidan om skötbordet fanns det en flera decimeter hög bunke med cellstoffark , ganska luddiga ark knappt 50 x 50 cm. Vid blöjbyte nöp jag till i sidan på bunken och fick med mig kanske femton ark. Först veks en tredjedel in från ena sidan och sedan en tredjedel från andra sidan. Den tredubbla blöjan nu 15 x 50 cm stoppades in i två små fack, ett på framsidan i plast byxan och ett på baksidan. Därefter på plats på lillan knäpptes de i hop med tryckknappar på sidorna.
    Det var inga mjukisbrallor av Eskas knytsnibbskvallitet utan numret intill plåtbrallor.
    Hälsningar Björn Tamner

  • MatsPettersson

    Jag heter mats Pettersson jag undrar om ni menar blöjor och plastsnibbar jag hoppas att ni.

    Förstår mej jag lider av inkontinens och använder mej plastsnibbar och blöjor på mej både på.

    Natten och på dagerna jag har haft på mig plast snibbar och blöjor hela tiden när jag var liten

    Så hade jag nog plast snibbar och plast byxor från 1958-67-har fortfarande plast snibbar och.

    Blöjor på mej jag har provat på andra blöjor men jag tycker inte om tejpen låsnar det läcker.

    jag var i Stockholm där finns en sjuk vårds putiker att köpa plast snibbar och raka blöjor.

    jag var glad att det finns kvar att köpa är bästa blöjor och plastsnibbar och plast byxor suprema

    Men jag kissar bara på mig inte bajsar I blöjorna jag hoppas att ni förstår detta jag skulle aldrig

    kunna sluta med plastsnibbarna och blöjorna därför är den bästa jag har haft på mig hela tiden

    Hälsning från blöjan mats Pettersson

Svar på tråden Blöjor förr i tiden?