• Giraff

    Nackdelar med EC

    Vad tycker ni att det finns för nackdelar med EC?

    Jag tycker att den största nackdelen är att man får så sjuuukt dåligt samvete när man missat bebisens bebisens behov så att den måste bajsa i blöjan... Skäms 

    Jag kan ha dåligt samvete flera timmar efteråt, går typ runt och tänker "stackarn, bajsa i underbyxorna bara för att mamma var slarvig". Hehe.

    Annars ser jag inga nackdelar just. Solig

  • Svar på tråden Nackdelar med EC
  • fruganL

    Åh, att gå upp på morgonen när man är toktrött och sätta sonen på toan eftersom det "alltid" bajsas då, det är en nackdel när man är trött!
    (För när man är så trött fattar man inte riktigt att om man INTE går upp och sätter sonen på toan så måste man ändå gå upp och byta bajsblöja på sonen.) 

  • kixan

    När 3-månadersbebisen gallskriker i kön i mataffären för att hon är kissnödig och vägrar kissa på sig och vi är inne i ett köpcenter och kan alltså inte bara lämna varorna en sväng och gå ut och kissa... Det var låååånga minuter... Fast det var också snart 5 år sen. :) Snart hoppas jag att jag har en ny ec-bebis att ha såna problem med. Hjärta

  • sahara sahara

    Ja, det dåliga samvetet när man missar signaler eller inte kan tillgodose behovet (som i bilen på motorvägen) är det allra värsta.

    Andra nackdelar är att det blir väldigt mycket springande ibland när hon vill kissa ofta, samt att folk tittar lite snett på en ibland.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Pocahontas

    Kanske att mina två flickor bajsar en fyra gånger om dagen och gärna tar en kvart till en halvtimme på sig..? Tyst Men  vill de bajsa på pottan istället för i blöjan (vilket de visar genom att undvika göra i blöjan) så ska jag inte stå i vägen!

  • Senap

    Den absoluta nackdelen är att vi (dvs min man ) studsar upp 2 gånger per natt och kissar dottern när hon gnäller. Nu är hon dock ett år så snart borde det bara bli en gång. *hoppas*


    My sugar is raw
  • Cocco

    Just det där när bebisen säger till ch det inte riktigt passar är lite jobbigt nu när man har börjat lära sig signalerna. Men lika häftigt är det när jag tar av blöjan och han kissar på kommando.

  • EmmaOh

    Samvetet absolut!
    Speciellt i början innan skinnet på näsan växte till sig. Man anade att bebisen ville kissa men var i en situation där man inte ville framstå som ett ufo.
    nu bryr jag mig inte längre om vad andra tycker tack och lov. Det funkar för oss, det är det viktigaste. 

  • vittra

    Som flera skrivit, samvetet. Man känner sig rent förjävlig när man fattat i efterhand att hon var kissnödig/bajsnödig men man var så upptagen med sig själv (eller andra) att man missat signalerna totalt...

  • Pocahontas

    Undrar om det ÄR värre att missa signalerna 1 gång av 10 än att missa dem alltid med flit (dvs ej ec)...?


    Vad tror ni?


    Känns det bara värre, eller är det lite jobbigare att missa 1 av 10 för att man lärt sin bebis förvänta sig att den ska få gå på pottan när den är nödig?


    Jag missar alltid när vi har folk på besök hemma...

  • fruganL

    Det är ju det där med vetskapen.

    Att vara nygravid och veta om det eller vara nygravid och inte veta om det gör ju hela skillnaden om den där minifyllan är okej. Vet man inte så vet man inte.
    Att köra ec och missa ibland eller att inte köra ec och missa alltid gör ju hela skillnaden för hur det känns. Jag har inga dåliga samveten för att jag missat fram tills jag började men efteråt blir det sådär...ja. Och ibland, som nu i veckan, när vi var ute på stan i en främmande stad och mitt i ösregn och allmänt kaos och jag ser att han börjar bajsa...ja då kan jag inte annat än be om ursäkt konstant. För jag vet ju att han inte tycker om att bajsa i sin blöja, men vad ska jag göra där och då? 

Svar på tråden Nackdelar med EC