Inlägg från: Pumpalicious |Visa alla inlägg
  • Pumpalicious

    Min son sprang runt naken på dagisgården

    pepprar skrev 2010-07-23 13:50:04 följande:
    Men vad är det med folk?  Har ni problem med att barn är nakna ute i solen när det är varmt och får springa fritt och leka under övervakning av vuxna som tar hand om dem alla dagar. 
    Har alla bara snusk och pedofiler på hjärnan nuförtiden.
    Man bedömer saker utifrån vad som pågår i ens eget huvud.
     
    Det här handlar inte om pedofiler. Jag citerar det jag skrivit tidigare för att klargöra vad jag menar igen;

    "det är ingen oro jag har. Jag tycker bara det är ett övertramp från personalens sida att inte fråga vad vi som föräldrar tycker om det.
    Alla är inte okej med att ens barn springer nakna, och då bör man respektera det!"

    Jag tycker helt enkelt inte att man springer runt naken offentligt, oavsett ålder!
  • Pumpalicious
    q cat skrev 2010-07-23 13:52:39 följande:
    På vår förskola har de uppmuntrat föräldrar att ta med shorts eller trosor/kalsonger till barnen så att de kan vara ute med så lite som möjligt på sig om det är varmt, men de vill inte klä av dem nakna just för att det är en gångväg precis bredvid. Det tycker jag är en ganska sund inställning, även om jag inte hade tänkt på det själv innan, så jag blev glad att de ändå var omtänksamma och rädda om barnen!
    Låter som en jävligt vettig förskola!
  • Pumpalicious
    Matillin skrev 2010-07-23 13:54:48 följande:
    Jo det är sant, det kan ju hända en kissolycka utan blöjor.
    Men jag antar att det inte var hela dagen barnen sprang utan blöjor, utan en liten stund?
    Men själv nakenheten har jag inget emot hur som helst.
    Barn är ju så himla oskyldiga och ickesexuella så det går inte alls att jämföra med en naken vuxen som vissa gör.
    Men tycker du ändå inte att det är upp till föräldrarna att bestämma om det är okej att ens barn springer naket eller inte?
  • Pumpalicious
    Matillin skrev 2010-07-23 14:11:35 följande:
    Jo det bör man väl få ha en åsikt om.
    Men personalen tänkte nog antagligen inte ens på att vissa skulle ta illa upp av att dom fick gå nakna en stund gissar jag?
    Förmodligen inte.
  • Pumpalicious
    ilenna skrev 2010-07-23 15:13:16 följande:

    På min förskola får barnen inte springa nakna inomhus eller utomhus.


    Vi ber föräldrarna att ta med badkläder, om det ska badas ute på sommaren. Om barnen inte har med något så får de ha på underkläder. Ofta har de även t-shirt som solskydd.
    Likaså vid vattenlek inne, då behålls blöja/underbyxor på och vi tar inga foton där det finns nakna barn med.
    För det mesta döljer vi hela underkroppen.

    TS Du har skrivit ganska mycket om er förra förskola, hoppas du är mer nöjd med er nuvarande.


    Ilenna, ja jag har gjort det. Observant av dig att komma ihåg
    Vi var ju inte alls nöjda där och många av sakerna som hände har jag helt enkelt inte kunnat släppa, så det har verkligen satt spår :-/
  • Pumpalicious
    mikroE skrev 2010-07-23 15:22:12 följande:
    Men var det personalen som tog av barnen kläderna då? När jag jobbade på en förskola så tog barnen själva av sig kläderna hela tiden. Vi hade dock bestämt att vi skulle be dem ta på trosor/kalsonger just pga av eventuell smittrisk (om än den nog är rätt liten). Däremot fick de vara bara resten om de ville det. Detta var på hösten/vintern jag jobbade där så ute var de påklädda men jag vet inte hur det var på sommaren.
    Jag vet inte vad andra 1,5 åringar klarar av, men min kunde absolut inte klä av sig själv
  • Pumpalicious

    Ilenna, det är inte alls min mening, att oroa andra.
    Jag startade tråden för att kolla hur det funkar på andra förskolor helt enkelt.

    Problemen vi hade på den förra förskolan var för många för att lösas. Dessutom fanns det ingen vilja hos mig efter att ha hört deras filosofi kring vissa saker.

    Jag tycker snarare det är bra med sånna här trådar, följer många som inte är mina egna. Det är bra att föräldrar får upp ögonen på att det inte alltid är bra i en förskola, jag önskar att jag inte litat blint på min sons förra dagis utan varit mer misstänksam från början - då hade vi sluppit mycket lidande.

  • Pumpalicious

    Vill bara tillägga att jag vet att inte alla förskolor är sådär, och det skriver jag ibland också om när jag hyllar vårt nya dagis

  • Pumpalicious
    hedersknyffel skrev 2010-07-23 21:40:30 följande:
    Vad har du för problem med att barn på 1,5 år är nakna egl.?
    Jag har inget problem med att dom är nakna. Hemma, eller på landet, eller på andra icke offentliga platser
  • Pumpalicious
    susieq82 skrev 2010-07-23 22:00:31 följande:
    om hon nu inte är överkänslig?

    Personalen är människor dom oxå....människor som faktiskt tar hand om våra ögonstenar när vi måste vara i skola/på jobbet.

    Visa lite omtanke åt dom underbara människorna, annars kanske man ska ta sitt barn ur förskolan och vara hemmaförälder istället....
    Precis vad jag gjorde också. Tog mitt barn från den förskolan. Inte bara av denna anledning dock.
  • Pumpalicious
    susieq82 skrev 2010-07-23 22:00:31 följande:
    om hon nu inte är överkänslig?

    Personalen är människor dom oxå....människor som faktiskt tar hand om våra ögonstenar när vi måste vara i skola/på jobbet.

    Visa lite omtanke åt dom underbara människorna, annars kanske man ska ta sitt barn ur förskolan och vara hemmaförälder istället....
    Tycker du allvarligt att vi föräldrar som inte vill att våra barn ska vara nakna på förskolan, måste vara hemmaföräldrar? Är det inte vettigare att förskolan frågar vad varje förälder tycker om detta? Kan inte vara spec. svårt att sätta upp en lapp eller liknande!
  • Pumpalicious
    susieq82 skrev 2010-07-23 22:12:37 följande:
    men jesus kristus vad du tar i! Jag tycker bara det är ett allmänt gnäll på förskolan...(eller  i allmänhet på FL). 

    berätta för mig varför du stör dig så mkt på att ett barn är naken på dagis....
    jag tycker det är störtlöjligt att förfäras över en sådan sak(men sån e jag) 
    Därför att jag tycker helt enkelt inte att man går naken offentligt. Inte på ICA. Inte på banken. Inte på stranden. Inte på dagis. Naken kan man vara hemma!
  • Pumpalicious
    susieq82 skrev 2010-07-23 22:19:11 följande:
    lamaste ursäkten ever....solskydd hade jag köpt...skada sig när man ramlar hade jag oxå köpt....men bara för att du inte tycker det "passar" sig...det är ett barn för sjutton gubbar.

    Min dotter verkligen hatar att ha kläder på sig i värmen och tar av sig så fort hon får chansen...vem sjutton bryr sig, hon är ett litet barn...och om jag som förälder ska få ro i kroppen kan jag inte gå omkring och tro att det ska finnas pedofiler i varje hörn... 
    Jag har aldrig sagt att jag oroar mig för pedofiler så sluta dra upp det hela tiden.
    Det handlar inte om det.

    Du bad mig berätta varför jag stör mig på nakna barn på dagis.
    Jag gav dig ett fullständigt ärligt svar, och det dög inte?
    Vill du att jag ska ljuga ihop en historia om pedofiler och min rädsla för dom så du blir nöjd eller vad vill du att jag ska säga?

    Sanningen är så enkel; Naken är man hemma, inte bland främlingar och offentligt!

    Du säger att din dotter hatar att ha kläder på sig i värmen... Går hon på Skansen naken? Till lekparken naken? Till bästa kompisens kalas naken?
  • Pumpalicious
    Pumpalicious skrev 2010-07-23 22:23:58 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag oroar mig för pedofiler så sluta dra upp det hela tiden.
    Det handlar inte om det.

    Du bad mig berätta varför jag stör mig på nakna barn på dagis.
    Jag gav dig ett fullständigt ärligt svar, och det dög inte?
    Vill du att jag ska ljuga ihop en historia om pedofiler och min rädsla för dom så du blir nöjd eller vad vill du att jag ska säga?

    Sanningen är så enkel; Naken är man hemma, inte bland främlingar och offentligt!

    Du säger att din dotter hatar att ha kläder på sig i värmen... Går hon på Skansen naken? Till lekparken naken? Till bästa kompisens kalas naken?
    har uppenbarligen missuppfattat din "ton". Blir lätt så när det skrivs...
  • Pumpalicious
    susieq82 skrev 2010-07-23 22:44:08 följande:
    ja kan inte hjälpa det, men jag tycker några är förbaskat pryda i den här tråden...jämför en äcklig svettig hårgubbe med ett barn är väl ändå att ta i.....
    uäck säger jag bara när en man stod i frukten bare naked och skulle välja mellan olika äpplesorter...brrr...det var creepy...men det är ju offentliga ställen...dagis tycker jag är ok, för BARN alltså...hade jag hittat dagispersonalen halvnaken hade jag väl hajat till lite:)
    men vad är det egentligen för skillnad på att vara naken på dagis och vara naken i lekparken?
  • Pumpalicious
    MrBlueSky skrev 2010-07-23 22:53:08 följande:
    Jag har heller ingen speciell oro för pedofiler i detta avseende och vanligen tycker jag att nakenhet hör ihop med barndom, men i det här fallet är jag benägen att hålla med TS.

    Jag hade känt enormt obehag med att en dagisfröken ska bestämma när och var det är rimligt för mitt barn att leka/gå omkring naket (förutom i uppenbara fall, om kläderna blir blöta/smutsiga, om barnet är i akut behov av dusch/bad och så delvis nakenhet vid toabesök).

    Om farfar, farmor, någon annan nära släkting, den andra föräldern etc... bestämmer att det är okay (och jag inte är närvarande alltså) för barnet att springa utomhus naket - så långt kan jag väl sträcka mig, för jag vet att vi har samma grundsyn och går efter ungefär samma kriterier för vilken väderlek och vilket område det är okay att springa naken i. Men INTE dagisfröken.

    Ska mitt barn springa runt utomhus utan underkläder en längre period (längre period = ca 10 min och uppåt) så ska jag ha givit mitt godtyckande då det finns många aspekter att ta hänsyn till i den här frågan.

    Är det för varmt för att vistas med ens underkläder i solen så är det antagligen ändå inte väder för att leka utomhus.

    Ah, det är ju min åsikt. Har sen andra föräldrar sagt att "du kan ta av h*n naken när och var du/h*n vill" så hade det varit fullt okay, för då har ju föräldern givit sitt "OK", vilket TS inte fick chansen att göra.
    Tack för att du satte ord på alla mina tankar i ett enda inlägg. Här har jag försökt göra mig förstådd i timmar utan att lyckas !
  • Pumpalicious
    hedersknyffel skrev 2010-07-23 23:04:47 följande:
    Men snälla, för det första tror jag inte dagiset är en offentlig plats och när vi ändå snackar offentliga platser: Hur gör du på badstranden med din "dotter på 1.5" ska hon ha bikinitop för att täcka brösten också. Är vi inte lite väl snabba på att lära barnen hur "farligt" det är med nakna kroppar?
    Jag har ingen dotter. Om jag hade en dotter på 1,5år skulle hon ABSOLUT inte ha bikini överdel. Men spritt språngande naken skulle hon heller inte få vara.
    Eftersom jag förmodar att hon inte skulle vara blöjfri skulle hon givetvis ha en badblöja på sig. Och när hon väl var blöjfri hade hon fått ha badtrosor eller baddräkt.

    Och jo, dagis är offentligt. Finns fullt med folk som går förbi dagisgården och kan se in.
  • Pumpalicious
    susieq82 skrev 2010-07-23 23:12:16 följande:
    å va fanken gör det?????????????

    Nä, jag måste sluta läsa denna tråd nu, jag blir galen;) 
    Ok, Hejdå
  • Pumpalicious
    SunnyBunny skrev 2010-07-23 23:16:47 följande:
    Pedofiler och sjuka människor har tex alltid funnits, kan inte tro att det är nåt nytt, bara att media har börjat prata om det öppet, det gjordes inte förr.
    Exakt, så nu när vi VET att pedofiler finns, ska vi då fortsätta att servera våra barn på silverfat åt deras sjuka fantasier (och handlingar). Eller ska vi ta vara på vad vi lärt oss tackvare media och undvika att mata pedofilerna med nakna barn?
  • Pumpalicious

    vet ni vad? Jag ger upp den här tråden. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt klargöra att det inte handlar om pedofiler, om att nakenhet är något fult och skamligt etc.
    Jag har gång på gång försökt förklara att det handlar om att jag vill själv bestämma när jag tycker det är lämpligt att mitt barn är naket.. Jag kände mig trampad på av dagispersonalen som utan att fråga bara antog att det var okej att mitt barn sprang naken på en dagisgård som ligger mitt i centrum.

    Anledningen att jag skrev det sista inlägget om pedofiler är helt enkelt för att jag tycker det är patetiskt att köra med ursäkten; "jag var naken och det fanns pedofiler då också". Jag skiter i om du var naken, jag skiter i om jag var naken men jag vill själv ha rätten att bestämma när det är lämpligt att mina barn är det.

    Tack för mig!

Svar på tråden Min son sprang runt naken på dagisgården