• Hans28

    Höginkomsttagare?

    Jag vet att det inte finns någon allmän definition på höginkomsttagare respektive låginkomsttager men hur tolkar ni begreppet i dagens läge. Eftersom lönen ständigt justeras uppåt så är det väl egentligen ett flukturerande definition som dessutom grundas på ens egna inkomst.

  • Svar på tråden Höginkomsttagare?
  • Micke81

    Jag personligen tycker att man har en hög inkomst om man betalar statsskatt (men det tycker jag säkert inte den dagen jag själv tjänar så mycket =) ). Vid 50 kkr/ månad tycker jag att man är Höginkomsttagare med stort H :)

  • Argo

    Du börjar (år 2009) betala statlig inkomstskatt vid 372.000 i årsinkomst (=31.000 i månaden).

    Tjänade du (år 2008) 36.400 kronor i månaden så tillhörde du den 10-del av svenskarna som tjänar allra mest. Den sk 90:e percentilen. *källa SCB*

    Skulle du dessutom vara så revolutionär och fräck att du anser att de 20% av svenskarna som tjänar mest är att betrakta som höginkomsttagare så räknar du dit alla som (år 2008) tjänade mer än 24.000 i månaden!

    Och det sistnämnda stämmer väl bra med ungefär vad (S) har sagt om kommande skatter osv. De talar om att "höginkomsttagarna" skall beskattas och när man räknar på försölagen så brukar det landa i att amn talar om en person med ca 25.000 i måndslön i de sammanhangen.

    Logiskt sett så borde alltså i alla fall alla som tjänar sisådär 28.000 någonting räknas som höginkomsttagare. Enligt siffrorna.

    Själv tycker jag man ska bedömas som höginkomsttagare på sin nettolön. 35.000-40.000 kvar efter skatt. Då skulle jag börja höja på ögonbrynen. Men innan dess kan jag inte kalla folk för HÖGinkomsttagare.

  • Bebbe2006

    Jag håller med dig Argo om att det känns lite skumt att kalla alla med en bruttolön på över 25K för höginkomsttagare, men om statistiken ser ut som den gör, så är det ju bara att gilla läget.

  • Butterscotch
    Bebbe2006 skrev 2010-08-11 21:25:36 följande:
    men om statistiken ser ut som den gör, så är det ju bara att gilla läget.
    Statistik, lögn och förbannad dikt brukar man ju säga

    Jag tycker att man kan börja prata om höginkomsttagare när man tjänar sisådär 50.000 och uppåt. 31.000 är förvisso en helt ok lön, men det känns inte exceptionellt på något vis.
  • Argo
    Butterscotch skrev 2010-08-11 21:58:58 följande:
    Statistik, lögn och förbannad dikt brukar man ju säga

    Jag tycker att man kan börja prata om höginkomsttagare när man tjänar sisådär 50.000 och uppåt. 31.000 är förvisso en helt ok lön, men det känns inte exceptionellt på något vis.
    Bebbe2006 skrev 2010-08-11 21:25:36 följande:
    Jag håller med dig Argo om att det känns lite skumt att kalla alla med en bruttolön på över 25K för höginkomsttagare, men om statistiken ser ut som den gör, så är det ju bara att gilla läget.
    Ja, det är ju det som är poängen när man börjar titta efter.

    När politikerna (främst på vänstersidan) börjar tala om "höginkomsttagare" och hur dessa skall "beskattas hårdare", "dra ett tyngre lass" osv så pratar de allt som oftast om fullt vanliga medelsvenssons mitt ibland oss.

    Men folk som tycker det talet låter fint tror förmodligen att det är punchdrickande miljonärer med egen jaktstuga det talas om. Man har en bild av "höginkomsttagaren" som inte stämmer med vad som egentligen avses.
  • Timmervik

    35-40tkr/mån är ju bra lön men för att defineras in som höginkomsttagare tycker jag nog man måste upp en bit över 50tkr/mån eller åtminstone över skiktet då man betalar värnskatt (inkomst strax över 45tkr/mån).

    Att sedan politikerna kan vända och vrida på det och kalla alla som tjänar över knappt 30tkr för höginkomsttagare är ju ett skämt... sedan kan ju många ha under 30tkr/mån för att utföra ett jobb som inte är värd det och då är det ju en hög lön för den tjänsten man utför medan en annan har 40tkr/mån och är värd mycket mer då har han/hon en låg lön för sitt utförda arbete :)  Men detta är ju en helt annan diskussion :)

  • Hans28

    För att väcka liv i tråden igen. För min egen del ligger gränsen på 1 000 000 i bruttoinkomst per år för att vara höginkomsttagare.

Svar på tråden Höginkomsttagare?