• Ly75

    Kåpa till dörrlåset - var köper man sånt?

    Tvååringen här hemma har blivit så lång att han kan låsa upp ytterdörren. Vi vill därför köpa en kåpa som man kan sätta över låset för att förhindra att han ska kunna smita ut. Vet ni var man kan köpa sådana? Jag har googlat mig sönder och samman utan att hitta det jag letar...

  • Svar på tråden Kåpa till dörrlåset - var köper man sånt?
  • Ly75

    Tack för tipsen! Vi lyckades finna ett sånt där låsskydd på Coop Forum. Var superenkelt att sätta fast det, perfekt! Nu kan vi slappna av här hemma

  • lillkorpen
    Ly75 skrev 2010-08-01 22:49:49 följande:
    Tack för tipsen! Vi lyckades finna ett sånt där låsskydd på Coop Forum. Var superenkelt att sätta fast det, perfekt! Nu kan vi slappna av här hemma
    Jag vill inte regna på någons parad, men här kom hyresvärden och plockade bort alla sådana (har funnits sedan många många år tillbaka i alla lägenheter) eftersom de utgör livsfara vid brand. Kåpan blir lätt så varm att den inte går att ta i och det går således inte att öppna dörren snabbt för att ta sig ut ur lägenheten.

     Ville bara säga det eftersom jag aldrig ens tänkt tanken på det själv innan värden berättade det.

    Han rekommenderade istället fönsterlås, sådana där med snöre i nylån eller liknande, mot upptäcksresande små barn.
  • Ly75
    lillkorpen skrev 2010-08-01 22:54:53 följande:
    Jag vill inte regna på någons parad, men här kom hyresvärden och plockade bort alla sådana (har funnits sedan många många år tillbaka i alla lägenheter) eftersom de utgör livsfara vid brand. Kåpan blir lätt så varm att den inte går att ta i och det går således inte att öppna dörren snabbt för att ta sig ut ur lägenheten.

     Ville bara säga det eftersom jag aldrig ens tänkt tanken på det själv innan värden berättade det.

    Han rekommenderade istället fönsterlås, sådana där med snöre i nylån eller liknande, mot upptäcksresande små barn.
    Njo, tanken har faktiskt slagit mig. Men vi har flera utrymningsvägar utifall att det börjar brinna, tack och lov. Men tack för varningen, folk som bor flera våningar upp bör ju absolut ha det i åtanke innan de sätter upp en kåpa!
  • Linastrumpan
    lillkorpen skrev 2010-08-01 22:54:53 följande:
    Jag vill inte regna på någons parad, men här kom hyresvärden och plockade bort alla sådana (har funnits sedan många många år tillbaka i alla lägenheter) eftersom de utgör livsfara vid brand. Kåpan blir lätt så varm att den inte går att ta i och det går således inte att öppna dörren snabbt för att ta sig ut ur lägenheten.

     Ville bara säga det eftersom jag aldrig ens tänkt tanken på det själv innan värden berättade det.

    Han rekommenderade istället fönsterlås, sådana där med snöre i nylån eller liknande, mot upptäcksresande små barn.
    Fast jag vet inte riktigt om jag "köper" det.....OM kåpan är så het att den inte går att ta i så borde rimligtvis själva låsvredet också vara det eftersom låset är i kontakt med utsidan och värmen borde rimligtvis gå genom låset i så fall. Alternativt så är hela dörren så varm som kåpan och då är det ändå ingen dörr man ska öppna..... Enligt alla brandutbildningar jag gått så ska man känna om dörren är varm och är den det ska man låta dörren vara. Även i flerfamiljshus finns ju balkong eller liknande som alternativ väg ut (eller i alla fall i väntan på brandkår) men visst är det en tanke att beakta som mycket annat.....Solig
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • lillkorpen
    Linastrumpan skrev 2010-08-02 20:30:48 följande:
    Fast jag vet inte riktigt om jag "köper" det.....OM kåpan är så het att den inte går att ta i så borde rimligtvis själva låsvredet också vara det eftersom låset är i kontakt med utsidan och värmen borde rimligtvis gå genom låset i så fall.
    Precis det sa jag också, men fick då förklaringen att du med hjälp av tröja eller annat plagg du har på dig kan ta tag om låsvredet och vrida runt det. Utan allt för stor skada på hand/fingrar. Du kan, till exempel bara, lätt öppna ett lås med en grytvante, men det är bra mycket svårare att öppna en kåpa, med samma vante. En kåpa är svår att få grepp om, och många kåpor kräver mer fingerfärdighet. De kan dessutom bli lite glatta när de blir varma.

    Sen kan man ju såklart diskutera huruvida en sådan dörr ska öppnas alls, men det var vad jag fick berättat för mig iaf. :)
  • Linastrumpan
    lillkorpen skrev 2010-08-03 10:42:01 följande:
    Precis det sa jag också, men fick då förklaringen att du med hjälp av tröja eller annat plagg du har på dig kan ta tag om låsvredet och vrida runt det. Utan allt för stor skada på hand/fingrar. Du kan, till exempel bara, lätt öppna ett lås med en grytvante, men det är bra mycket svårare att öppna en kåpa, med samma vante. En kåpa är svår att få grepp om, och många kåpor kräver mer fingerfärdighet. De kan dessutom bli lite glatta när de blir varma.

    Sen kan man ju såklart diskutera huruvida en sådan dörr ska öppnas alls, men det var vad jag fick berättat för mig iaf. :)
    Jo det är väl som med allt. Man får överväga alla risker med den infon man har. Risken att ett barn smiter x antal ggr/dag (och kanske faller i en stentrappa) mot att ev inte kunna låsa upp en skållhet dörr vid en ev brand.. Men visst är det bra att belysa alla aspekter man kan innan man bestämmer sig.Glad (jag har en låskåpa på min minst 30min brandsäkra säkerhetsdörr )
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Kåpa till dörrlåset - var köper man sånt?