• Mari80

    Hur mycket äter/åt era 1-2 veckor gamla bebisar?

    Ni som ger enbart ersättning... Hur mycket i ml äter/år era 1-2 veckors bebisar och ca hur tätt äter de?

  • Svar på tråden Hur mycket äter/åt era 1-2 veckor gamla bebisar?
  • paddanpuff

    ca 30-60 ml var annan timma, flaskmatat med ersättning

  • PAAC

    Vår dotter fick NAN under de två första veckorna då vi låg kvar på neo och hon inte klarade av att äta själv så hon blev dessutom sondad. Hon fick ungefär 75 ml när hon var strax över veckan och vi försökte ge henne mat var 3-4h. 

  • mintur2010

    Vår dotter är 3 veckor nu och äter ca 100ml åt gången och ungefär 700ml på ett dygn. Har fått tipset om att räkna på ca 150ml x vikt per dygn.

  • Josephiines

    Vår son är nu 1 månad gammal och äter ca 100 ml åt gången. Olika hur lång tid det går mellan matningarna. Tittar inte direkt på klockan utan låter han äta när han är hungrig. Det kommer att dirigera sig själv efter ett tag det där. Men det är verkligen jättesvårt i början att veta hur mycket, och hur ofta, man skall ge. Vi ger vår son napp emellanåt då han har ett stort sugbehov - så bara för att barnet "verkar" hungrigt så behöver det inte vara det. Lita på att ditt barn säger till när den vill ha mat! Somnar bebisen om utan några större protester så var det inte mat som gällde, utan kanske bara lite närhet eller blöjbyte.

    Lycka till!

  • LJo

    Vår dotter blev 2 v o tisdags o har svårt att gå upp i vikt. Jag har dåligt med mjölk så vi ger ersättning sedan bb. Hon får ca 600 ml/dygn o äter var 3-4:e timme. Ska väga imorgon bitti igen, håll tummarna att vikten ökat.

  • ejja81

    135 var 4 timme stor kille på 3 veckor...men inte alla mål han äter upp allt.    innan fick han 95 men var så missnöjd så fick öka

  • Linfra

    min son är 1v nu och äter  5 timmar 60 cirka var 4e timme men ibland kan de gå 5 timmar emellan målen, han bara sove hela tiden... hur vet jag att han får i sig tillräckligt? säger dem alltid till när dem är hungriga? ibland väcker jag honom efter 5 timmar...

  • Carisma

    På BB gav de 10 ml per mål var fjärde timma första dagen. Sen ökade de med 10 ml för varje dygn. Så dag två fick hon 20 ml, dag tre 30 ml osv. Fram till att hon var 10-15 dagar skulle jag öka så fick jag höra. Men så mycket åt hon inte vid tex 10 dagars ålder. Hon är nu 6 veckor och äter 100 ml per mål ca 7-8 ggr per dygn.
    Hon har ökat över ett kg i vikt sedan förlossningen.

Svar på tråden Hur mycket äter/åt era 1-2 veckor gamla bebisar?