Inlägg från: tessimessa |Visa alla inlägg
  • tessimessa

    BF Mars 2011- Lund-Malmö-området

    Hej!

    Jag hänger gärna på er här i tråden om det är ok..!
    Jag är visserligen lite tidigare än du Magnolia82, jag har BF den 13:e december. Har faktiskt försökt starta en Lund-tråd tidigare men det verkar gå trögt.

    Jag går också på Måsens vårdcentral, hos Gunilla. Hon är jättegullig, alla där verkar bra tycker jag!

  • tessimessa

    Gunilla är den enda där som jobbar heltid om jag har förstått det rätt, så jag tror att det är ganska stor "chans" att få henne. Men jag håller med, ganska lustigt faktiskt!
    Jag har precis gått in i vecka 22 så vi var på ultraljud för ett par veckor sen och fick se vår lilla FLICKA! Det är helt fantastiskt, det är vårt första barn också. Vilken känsla! Men jag måste säga att få höra hjärtslagen för första (och hittills enda) gången i vecka 15 var också en fantastisk upplevelse! Försök prata med er barnmorska om att få göra det! Jag rekommenderar det varmt.

    Jag mådde lite illa i veckorna 9 till 14-15 ungefär. Inte särskilt mycket, jag har varit väldigt förskonad, utan mest att jag hade känslan av "det stod mig upp i halsen" när jag skulle äta eller dricka nånting. Ganska påfrestande men ju helt normalt. Men det var väldigt skönt när det väl försvann sen! De här sista veckorna av min graviditet, från ca 15 till nu 22 har varit jättebra, inga krämpor eller jobbigheter. Början av graviditeten tyckte jag var jobbig med oro, nedstämdhet (pga att jag är jättekänslig för hormonerna) och illamående. Men, det där är verkligen individuellt. Man kan inte jämföra sig med någon annan på den punkten tror jag. Men nu är det bara jättekul och spännande med en växande mage!

    Man blir lite förvånad, ena veckan kan man ha ett plagg men inte nästa.. det går snabbt nu!

  • tessimessa
    Magnolia82 skrev 2010-08-04 14:38:58 följande:

    Vi gjorde grav.test några dagar efter att mensen var försenad och jag kände på mig att jag var gravid då jag hade illamående och kände mig olustig ibland. Vi tänkte först att vi ville ha ett april-maj barn och trodde inte det skulle gå på första försöket. Skrattande Hur var det för er andra?

    Tessimessan - Grattis till flickan och det låter så härligt när du berättar om undersökningarna! Måste ju kännas riktigt verkligt och fantastiskt när man får höra hjärtljuden och se bebisen i magen. Nu känns det bara overkligt med ömma bröst och illamående emellanåt. Vi funderade faktiskt lite på om man just får veta könet vid UL och det var ju skoj att höra att man får! Var det svårt att se? Nästa vecka har jag ju hälsosamtalet, vad händer egentligen då? Och inskrivningen? *nyfiken*

    Måste även fråga, kan man få det bekräftat på något sätt under hälsosamtalet att man verkligen har ett bebis i magen?


    Vi började försöka i december och nånstans hade jag nog tanken att det skulle ta sig på första försöket, men det gjorde det inte för oss. Vi fick vänta till fjärde försöket så det var ju också väldigt snabbt, vi har haft tur! Nu känner jag mest att det är lite synd kanske om vår lilla flicka att alltid behöva vara yngst (och kanske minst?) i klassen men jag tror nog att det ska gå bra ändå! När man blir vuxen spelar det ju ingen roll längre! I allra värsta fall går jag över tiden till januari, och då är ju det "problemet" löst, men det blir kanske lite häftigt att gå över tiden så länge..!

    Hjärtljuden var så fantastiska just för att för oss var det den första bekräftelsen på att det faktiskt fanns en bebis i magen! Visserligen hade jag börjat bli rund om magen redan då, men inte känt nånting än. Så när jag fick höra och få veta säkert att det var sant så blev jag så otroligt lättad. Det var nog först då som jag tog till mig på riktigt att jag ÄR gravid och väntar på en bebis! Innan dess var jag i alla fall ganska orolig och ville inte riktigt ta det till mig ifall nånting skulle gå fel.. Jag var nog rädd för att jag var "sken-gravid" med ömma bröst och svullen mage. Alla reagerar vi ju olika..  På hälsosamtalet pratade vi bara om tobak, alkohol, familjens sjukdomar och sådär, inget alls specifikt om min graviditet egentligen så jag vet inte om man kan be om att få lämna ett urinprov. Det kan man säkert få om man vill! Fråga barnmorskan så kan hon säkert hjälpa dig!
    På inskrivningen sen så pratade vi ytterligare lite mer, följde upp ett par frågor från hälsosamtalet. Sen tror jag att jag fick mäta blodtrycket,  lämna blodprov och urinprov också som de mäter blodvärde, blodsocker och sånt på.

    På ultraljudet fick jag veta att jag har moderkakan i framvägg så jag har faktiskt inte ännu heller börjat känna bebisen ordentligt, fastän de flesta i min vecka gör det. Jag känner lite småbuffar sådär ibland på kvällarna men väntar fortfarande på de riktiga sparkarna. Om det var svårt att se könet överlämnar jag till en barnmorska.. jag såg det absolut INTE! Vi sa till att vi ville veta könet och då sa hon att hon skulle se om det gick att se. Ibland ligger ju de små rackarna så att det inte går att se. Men till sist sa hon i alla fall att hon var "nästan hundra" på att det är en liten flicka. Men att vi ska dubbelkolla igen på nästa ultraljud. Men jag tänker att hon nog inte skulle sagt att hon var "nästan hundra" om hon inte faktiskt var det så jag utgår från att hon har rätt!

    Oj, vilket långt svar det blev från mig! Så blir det när man skriver om härliga saker!
  • tessimessa

    Men vad kul! Vi kan ha en "Vi som går hos Gunilla"-klubb nästan..
    Nej, skämt åsido! Välkommer Bodelind! Det har varit lite tyst i tråden ett par dagar, hoppas att alla har det bra och bara har gått in i semester-stämning. Själv hade jag första dagen tillbaka efter semestern idag!

    Bodelind, då verkar du och jag lika väldigt lika i tiden, jag har BF den 13 december.

  • tessimessa

    Vi var hos barnmorskan igår för rutinkontroll och då fick vi faktiskt anmäla oss till föräldrautbildning. De hålls tydligen i storgrupp nu uppe vid universitetssjukhuset. Två halvdagar i oktober/november. Det ska bli kul!
    Fick även moderskapsintyg att skicka in till försäkringskassan.

    Då är jag ca 2-3 veckor före dig, har BF 13 december.

  • tessimessa

    Hej alla!

    Vad kul att vi kommit igång lite igen! Måste dela med mig av min upplevelse av graviditeten såhär långt, är inne i v24 nu (tror jag att det är..!) och blir lika förvånad varje gång jag går förbi en helfigur-spegel! Hjälp, är det där min mage.. den känns ganska stor redan och då har jag ändå nästan lika lång tid kvar! Var ska det här sluta..?

  • tessimessa

    Förresten?
    Är det någon i tråden som går på eller ska börja med någon "graviditets-relaterad" träning?
    Jag har anmält mig till vattengympa (anordnas av Korpen på Högevallsbadet) fast det är inte med någon särskild graviditets-inriktning. Så det blir väl jag och pensionärerna kan jag tänka mig...

    Men sen funderar jag på gravid-yoga. Det finns två alternativ som jag hittat nu i höst; Medborgarskolan har 9 tillfällen för 1335 kr och Lunds yogaskola har 8 tillfällen för 900 kr. Båda två börjar i slutet av september.

    Är det kanske rent av någon som redan har anmält sig till något av alternativen? Eller blir sugen på att hänga med nu?


    BF 13 december 2010 - en liten Lucia!
  • tessimessa

    Att simma i vanlig bassäng ska nog vara ok, det jag har hört är "farligt" med bubbelbad är den oftast högre temperaturen på vattnet. Det gör att det har lättare att växa svamp och bakterier som man kan bli sjuk av.

    Jag hade gärna också gått på Gerdas gravidyoga, men det brukar vara så svårt med parkering däromkring.

  • tessimessa

    Jag anmälde mig till Medborgarskolans gravidyoga idag. Har gått hos dem på andra kurser tidigare och det brukar vara bra! Dessutom ligger det ganska nära där jag bor! 
    Så nu blir det vattengympa på onsdagar och gravidyoga på torsdagar! Det ska bli skönt att komma igång, har inte tränat på ett tag nu och det känns ordentligt i ryggen, särskilt med allt annat som händer med kroppen.

    Jag kollade på Gerdahallens schema idag, men hittade bara ett pass för gravida; Väntabarn-gympa på söndagar. Det skulle man kunna ta som eventuellt de veckorna man känner för det och lösa 10-kort eller engångsbiljett.

    Börjar ni andra också känna av kramper i benen på nätterna? Jag vaknar i princip varje natt av att jag har kramper i vaderna, det gör jätteont..! Läste nånstans att det beror på kalciumbrist, det känns ju inte alls bra! Eftersom jag är lite känslig för mjölkprodukter så är jag medveten om att jag måste äta kalciumtillskott, jag får inte i mig tillräckligt från kosten, men jag kanske ska börja ta dubbel dos..?

  • tessimessa

    Jag äter en multivitamin Kvinna från Apoteket som innehåller lite av varje, folsyra, järn, kalcium etc. Sen kompletterar jag som sagt med extra kalcium. Än så länge behöver jag inget mer järn-tillskott än så men det kommer säkert längre fram.
    För magens skull äter jag också psyllium-frön varje morgon, 2 msk!

  • tessimessa
    Bodelind skrev 2010-08-27 14:38:04 följande:
    Har tydligen mågon bakterie i kroppen som man måste behandla mig för vid förlossningen för att bebisen inte ska få lunginflamation direkt när den föds.

    Blev också rekomenderad att ta ut havandeskapsledighet ett tag innan förlossningen för att hjälpa kroppen.
    Ojdå! Vad var det för bakterie? Upptäckte de den via blodprov?

    Havandeskapsledighet verkar skönt! Min syster fick det när hon var gravid och jobbade på snabbmatsrestaurang. Det fanns ingenstans att omplacera henne till. Vad jobbar du med? Hur stor chans har man att få havandeskapspenning med ett "kontorsjobb"?

    Jag var på vattengympa i veckan för första gången! Det var riktigt kul faktiskt! Som jag hade befarat var det bara jag som var gravid och resten pensionärer (ingen chans att hitta sina "latte-mamma kompisar" alltså). Men de var gulliga och tyckte det skulle bli så kul att få följa "magen" under hösten!
  • tessimessa

    Jag håller med dig Cissi76! Hade varit kul att få igång tråden igen.
    Själv går jag in i vecka 37 den här veckan och känner stor som ett hus..! Ska bara jobba i tre veckor till, på halvtid, skönt! Jag hade rent mentalt inte orkat jobba heltid mer nu! Puh!

  • tessimessa

    Hej alla!

    Hur har det gått för er..? Det borde ha kommit några bebisar i tråden, eller?

    Min lilla flicka föddes den 19e december och är idag 3,5 månad. Det är fantastiskt!  Hjärta

Svar på tråden BF Mars 2011- Lund-Malmö-området