• jansson77

    Colombia, medgivande för vilken ålder?

    Hej!
    Vi är i slutskedet av medgivandeutredningen. Vår utredare har skrivit i utredningen medgivande för 0-2 år, men på AC:s sida läser jag "KAN ha medgivande för 0-36 månader" samt på annan plats "Ansökan ska gälla 0-2 år".

    Vad gäller för Colombia, blir inte klok på deras text. Måste vi kontakta utredaren att han ändrar texten i medgivandet?

  • Svar på tråden Colombia, medgivande för vilken ålder?
  • Emeli

    Det är 0-3 år som gäller i normalfallet om ni är under 39 år, därav formuleringen "kan ha" eftersom äldre makar måste ha ännu högre medgivanden. Var har du läst att ansökan ska gälla 0-2 år?

    Om ni är mycket unga, dvs under 30 år, kan ni försynt få framföra önskemål om ett barn i åldern 0-2 år, men ni måste ändå ha beredskap att ta emot ett barn upp till tre år.

    Om ni vill adoptera från Colombia får ni nog be er utredare ändra åldersgränserna.

  • Gnista
    Emeli skrev 2010-08-01 18:38:07 följande:
    Det är 0-3 år som gäller i normalfallet om ni är under 39 år, därav formuleringen "kan ha" eftersom äldre makar måste ha ännu högre medgivanden. Var har du läst att ansökan ska gälla 0-2 år?

    Om ni är mycket unga, dvs under 30 år, kan ni försynt få framföra önskemål om ett barn i åldern 0-2 år, men ni måste ändå ha beredskap att ta emot ett barn upp till tre år.

    Om ni vill adoptera från Colombia får ni nog be er utredare ändra åldersgränserna.
    Men 0-3 år innebär ju att barnet kan vara tre år och 364 dagar (alltså, precis inte fyllt fyra år). 0-2 år innebär att barnet kan vara en dag yngre än tre år. 0-36 mån och 0-2 år är således nästan en identisk medgivandeålder. Eller har jag missförstått detta?

    Kostigt ts att ni inte fått ålderslöst medgivande. Det ska väl ges numera? Och så anger man önskemål, dvs landets krav, på barnets ålder separat.
  • vem vet
    Gnista skrev 2010-08-01 19:09:54 följande:
    Men 0-3 år innebär ju att barnet kan vara tre år och 364 dagar (alltså, precis inte fyllt fyra år). 0-2 år innebär att barnet kan vara en dag yngre än tre år. 0-36 mån och 0-2 år är således nästan en identisk medgivandeålder. Eller har jag missförstått detta?
    Så har jag också förstått att det är!
  • Emeli
    Gnista skrev 2010-08-01 19:09:54 följande:
    Men 0-3 år innebär ju att barnet kan vara tre år och 364 dagar (alltså, precis inte fyllt fyra år). 0-2 år innebär att barnet kan vara en dag yngre än tre år. 0-36 mån och 0-2 år är således nästan en identisk medgivandeålder. Eller har jag missförstått detta?

    Kostigt ts att ni inte fått ålderslöst medgivande. Det ska väl ges numera? Och så anger man önskemål, dvs landets krav, på barnets ålder separat.
    Om jag har förstått Colombias regler rätt avser de med 0-3 år upp till treårsdagen. AC skriver "ska gälla barn lägst upp till 3 år", FFiA "Lägsta medgivandeålder - ännu ej fyllda 3 år"  och ALC "Makar som är högst 38 år när handlingarna skickas till Colombia kan ha medgivande 0-36 månader". Samstämmiga uppgifter såvitt jag förstår.

    I Sverige har det varit lite oklart vad som avses med exv. 0-3 år - menar man upp till treårsdagen eller upp till fyraårsdagen? För att förtydliga har många kommuner de senaste åren valt att precisera medgivandena i månader i stället. Sedan en tid tillbaka har de ålderslösa medgivandena blivit allt vanligare.

    Läs mer här: www.icbf.gov.co/Nuestros_programas/english_version.html
  • Emeli
    jansson77 skrev 2010-08-01 20:31:31 följande:
    Tack snälla!
    Vår utredare kanske då menar 0-2 år som ej fyllda 3.....Ja, ni fattar.....
    Det är mycket möjligt, och då är det ju enkelt för er att be honom skriva "0 - ej fyllda tre år" eller "0-36 månader" i stället, så blir det tydligare. Tyvärr tror jag det blir svårt för er att få en ansökan där det står "0-2 år" accepterad i Colombia, eftersom det kan tolkas på två sätt. Om ni vill kan ni kolla med AC. De har ca 40 års erfarenhet av adoptioner från Colombia.
  • jansson77

    Jag ringer honom imorgon ASAP

    Tack snälla du igen för all hjälp. Guld värt med all info som du tagit reda på för min skull.
    tack tack tack <3

  • en glad

    Fråga utredaren varför h*n över huvudtaget vill göra inskränkning i ert medgivandebeslut. Så skall man inte, utan särskilda skäl, göra numera .... det normala är att man får ett "öppet" medgivande, utan åldersbegränsning. Ålder gör ni själva upp med orgnaisationen och landet sedan ...

  • vem vet
    en glad skrev 2010-08-01 23:10:23 följande:
    Fråga utredaren varför h*n över huvudtaget vill göra inskränkning i ert medgivandebeslut. Så skall man inte, utan särskilda skäl, göra numera .... det normala är att man får ett "öppet" medgivande, utan åldersbegränsning. Ålder gör ni själva upp med orgnaisationen och landet sedan ...
    En nyfiken fråga i sammanhanget:
    Är det också "det normala" att man får ett "öppet" medgivande om det redan finns ett barn i familjen eller är "det normala" då att man får en begränsning i medgivandet att det nya barnet ska vara minst si och så mycket yngre än det barn som redan finns i familjen?
  • en glad
    vem vet skrev 2010-08-01 23:20:51 följande:
    En nyfiken fråga i sammanhanget:
    Är det också "det normala" att man får ett "öppet" medgivande om det redan finns ett barn i familjen eller är "det normala" då att man får en begränsning i medgivandet att det nya barnet ska vara minst si och så mycket yngre än det barn som redan finns i familjen?
    Nej, att ha ett barn sedan innan kan vara ett skäl att begränsa medgivandet till att endast omfatta ett barn fött senare än det de sökande har ....
  • Hej och Hopp
    vem vet skrev 2010-08-01 23:20:51 följande:
    En nyfiken fråga i sammanhanget:
    Är det också "det normala" att man får ett "öppet" medgivande om det redan finns ett barn i familjen eller är "det normala" då att man får en begränsning i medgivandet att det nya barnet ska vara minst si och så mycket yngre än det barn som redan finns i familjen?
    Det undrar jag med - tog för givet att man fick ett åldersbegränsat medgivande då men har nu hört att det inte är självklart...
  • jansson77

    Vi lyckades ändra i texten så nu står det 0-36 månader
    Fick hem det färdiga och godkända medgivandet idag

Svar på tråden Colombia, medgivande för vilken ålder?