• Anonym

    Kan man få bostadsbidrag som separerade men gifta?

    Jag har en fråga. Min man och jag har kommit till ett beslut som vi är väldigt ledsna över båda två. Vi kommer att separera men vi är ännu inte beredda att gå så långt som att skilja oss eftersom vi någonstans hoppas att vi ska hitta tillbaka till varandra.

    Anledningen till att vi separerar är att vi båda två brottas med våra inre demoner sedan en tid tillbaka, och istället för att vara en hjälp för varandra är vi idag negativa för varandra. En dag som han mår bra mår jag sämre och då drar jag ner honom och tvärtom.

    Vi har små barn och skulle till att börja vilja lösa det som så att jag och mannen har växelvist boende istället för att barnen har det. Vi tänkte skaffa en 1:a som vi alternerar mellan. Den som har barnen bor i nuvarande lägenhet med barnen och sedan bor man andra veckan i 1:an.

    Detta vill vi göra för att vi inte är helt säkra på att hoppet är ute och det vore den minsta förändringen för barnen i dagsläget.

    MEN. Vi har inte de ekonomiska förutsättningarna att betala nästan 3000 kr mer i månaden för en lägenhet till. Vi planerar att separera våra ekonomier och således vara skrivna på varsin adress eftersom vi trots allt separerar. Nu undrar jag om den personen som är kvarskriven på nuvarande lägenhet har möjlighet att få bostadsbidrag trots att vi inte är skilda?

    Vet inte om jag lyckas förmedla vad jag menar för jag är så rörig just nu med alla tankar som snurrar runt i huvudet.

    Hoppas få slippa kommentarer om att vi på något sätt snyltar på bidragssystemet för detta handlar inte om att vi ska fortsätta leva som vanligt men tjäna några tusingar varje månad. Detta är den bästa lösningen utifrån vad vi kan se i dagsläget, för oss men framförallt för barnen.

  • Svar på tråden Kan man få bostadsbidrag som separerade men gifta?
  • Schnooglewookiemush

    Det bästa är nog att ringa försäkringskassan och fråga, för det där är en knepig fråga. Personligen tror jag inte att det går.

  • Birgitta2

    Reglerna ändras så fort, så ring försäkringskassan. När jag skilde mig var vi tvungna att visa upp intyg att vi inlett skilsmässan, annars fick jag inget bostadsbidrag. Detta är väldigt längesen så kanske reglerna ändrats sen dess. Ring f.k.

  • Anonym

    Tack för era svar. Jo, borde ringa FK men jag är lite nervös för det också. Är rädd att bli bemött som en potentiell bidragsutnyttjare och att jag inte ska kunna beskriva situationen tillräckligt bra och att de skriver någon notering som ligger mig i fatet sedan.. Kanske lite paranoid bara.. Tungan ute

  • LoppanL

    Ring kundtjänst och fråga, du behöver ju inte tala om vem du är, om du är rädd för att det ska ligga dig i fatet senare.

  • RosaNapp

    Skulle tro det. Jag har bostadsbidrag och fick det innan vår skilsmässa gick igenom. dom dubbelkollade bara att jag var skriven på den adressen och barnen iom att jag hade med dom i ansökan. dom frågade aldrig om vi skulle skilijas (är ju tvungen att uppge om man är gift och även om så inte vore ser dom ju det när dom kollar med skatteverket).

    Så i ert fall skulle det väl bli så att ni får välja vem som ska bo kvar i lägenheten och söka på den och dess inkomst och den andre får byta adress till den mindre lägenheten.

  • Anonym (jag har)

    Jag har fått bostadsbidrag alldelles nyligen. Fortfarande gift men separerat, jag o barnen är skriven på annan adress. Jag skickade in kopia på hyres avtal och dom ringde och frågade mig ang att vi fortfarande är gifta och jag förklarade läget och dom godtog det! 

  • delifi2

    sök bostadsbidrag som ensamstående och förklara att ni fortfarande är gifta och ni knaske planerar skilsmässa.

    jag och min är särbo fast ingen av oss har sökt bostadsbidrag men när jag ringde och frågade dom så sa dom att man måste uppger skäl till vrf man inte bor tsm

  • Anonym

    Tack för era svar!!

    Vad glad jag blir! Då kanske det är genomförbart trots allt. Sedan vet jag ju inte om de kan tycka att det är lite märkligt att vi växlar boende, om det kan vara ett hinder. Jag vill ju inte råka ut för att någon ska misstänka bidragsfusk om de får reda på att jag som är skriven på annan lägenhet varanann vecka bor i tidigare lägenheten. Men om man förklarar läget så borde de ju förstå. Huvudsaken måste ju ändå vara att jag och mannen inte lever tillsammans under samma tak och det planerar vi ju inte att göra. Vi är ju separerade på detta sätt men barnen skonas så mycket som möjligt i nuläget.

    Vill inte behöva skriva på skilsmässa bara för att få möjlighet att söka bostadsbidrag liksom.. Men samtidigt kan vi inte gå vidare med en separation utan bostadsbidrag. Inte roligt men förhoppningsvis bara tillfälligt vare sig vi återförenas eller separerar permanent.

  • M C Catta
    Anonym skrev 2010-08-03 22:06:12 följande:
    Tack för era svar!!

    Vad glad jag blir! Då kanske det är genomförbart trots allt. Sedan vet jag ju inte om de kan tycka att det är lite märkligt att vi växlar boende, om det kan vara ett hinder. Jag vill ju inte råka ut för att någon ska misstänka bidragsfusk om de får reda på att jag som är skriven på annan lägenhet varanann vecka bor i tidigare lägenheten. Men om man förklarar läget så borde de ju förstå. Huvudsaken måste ju ändå vara att jag och mannen inte lever tillsammans under samma tak och det planerar vi ju inte att göra. Vi är ju separerade på detta sätt men barnen skonas så mycket som möjligt i nuläget.

    Vill inte behöva skriva på skilsmässa bara för att få möjlighet att söka bostadsbidrag liksom.. Men samtidigt kan vi inte gå vidare med en separation utan bostadsbidrag. Inte roligt men förhoppningsvis bara tillfälligt vare sig vi återförenas eller separerar permanent.
    Men ni behöver ju inte uppge att ni bor växelvis, det är ju ingen som kontrollerar det. En av er får skriva sig på den nya adressen och en står kvar på den gamla.. Och så söker den som bor på gamla adressen bb, alltså för det större och dyrare...
  • Anonym
    M C Catta skrev 2010-08-03 22:12:08 följande:
    Men ni behöver ju inte uppge att ni bor växelvis, det är ju ingen som kontrollerar det. En av er får skriva sig på den nya adressen och en står kvar på den gamla.. Och så söker den som bor på gamla adressen bb, alltså för det större och dyrare...
    Jo, är bara nervös att det "ska komma fram". Jag har alltid varit så förbannat ärlig och livrädd för att hamna i trubbel. Men jag kanske är FÖR ärlig ibland.
  • delifi2

    tror det komemr bli svårare för er att få bostadsbidrag om ni säger att ni hra växelvis boende, det kan de nog tycka är misstänksamt skulle jag tro

  • Anonym
    delifi2 skrev 2010-08-04 00:04:21 följande:
    tror det komemr bli svårare för er att få bostadsbidrag om ni säger att ni hra växelvis boende, det kan de nog tycka är misstänksamt skulle jag tro
    Misstänker att du har rätt. Kanske ska man inte vara helt ärlig från början även om vi faktiskt har rent mjöl i påsen. Men det KAN ju vara så att det väcker misstankar och vore synd om vi blev nekade utifrån det.
  • Anonym

    I normalfallet måste ni visa upp att ni lämnat in handlingarna om skilsmässa till Tingsrätten och att ni är skrivna på olika adresser, då kan ni få bostadsbidrag. Om ni är gifta och inte har inlett skilsmässan så ska ni enligt reglerna inte ha rätt till bostadsbidrag då ni får lösa kostnaderna inom äktenskapet.

    Om ni bor ihop trots att ni är skrivna på samma adress (även om ni är skilda) så kan ni bli polisanmälda för bedrägeri och får betala tillbaka bidraget.

  • Anonym (separerade..)

    Hej TS:

    Jag och min man gick gennom samma sak som ni gör just nu,vi var inte heller beredda på att skiljas så maken flyttade till en annan liten lägenhet och hade sin adress där.
    Jag sökte bo bidrag och det var inga problem bara lämna sina uppgifter samt hyresavi/kontrakt..

    Berättade bara hur det var att vi inte var bereda att ta steget till skilsmässa pga vi inte visste själva och sen att vi hade våra små barn..
    Vi borde isär i 6 månader då han flyttade hem igen..
    Vi bhövde bara tänka lite i fred om hur vi vill göra och fortsätta för att det ska bli bättre..

  • Anonym

    Jag tycker det är märkligt att FK gör så godtyckliga bedömningar och att man faktiskt kan få bostadsbidrag när man är gift och inte har lämnat in någon skilsmässoansökan.

    Om du inte har barn och är över 26 får du inte en krona, oavsett hur dålig ekonomi du har. Men om du har barn så får du bidrag trots att det är din make/maka som ska försörja dig i första hand. Det är ett märkligt ställningstagande.

  • Birgitta2

    Det finns EN sak som kan bli problem. Om det är så att han sover över hos dig ofta, eller har en del kläder och skor hemma hos dig, så kan det bli bekymmer vid eventuell kontroll. Hans boende skall vara separerat från dig. Bor man växelvis i samma lägenhet för att barnen bor där, så får man se till att man verkligen förklarar det ordentligt så att det inte sker missförstånd från fk:s sida.

  • Anonym (Idag)

    Är i samma situation idag. Har inte råd att flytta isär på prov fast vi behöver det. Har inte ens råd att hyra ett litet rum någonstans. Vi har lämnat in ansökan om skilsmässa men jag hoppas ändå att det inte kommer gå så långt...

    I alla fall, någon som vet hur reglerna ser ut i dag? Kan man få BOSTADSTILÄGG (inte bostadsbidrag) innan skilsmässan gått igenom?

  • ioanna12

    Om min man flyttar till en åldrebuenden och jag är kvar i våran 2 rum lägenhet for jag någon bostad tilleg? Min inkomst är 90000/år

Svar på tråden Kan man få bostadsbidrag som separerade men gifta?