• valkyrie

    vi unga med PCO nr 2

    tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

    VI SKA Plus tjejer!!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

  • Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • n0c87

    Hej igen!

    Jag fortsätter väl här då :)

    Valkyrie:

    vah har du mer för symtom än mensen?

    jag menar du hade tur med en bra gynläkare.. "

    Jag hade även lite mer behåring kanske än andra kanske. Typ ut mot låren! Jag har aldrig tänkt på det själv eftersom att jag har rakat mig i alla evigheter men de märkte det ändå. De sa inget rakt ut men de pratade med varandra (en student var med också första gången alltså) om det :p
    Och så hade jag haft vätska ur ena bröstet två gånger senaste året typ... Och de pratade något om det också men jag kommer inte riktigt ihåg om det var ett symptom eller ej...

    Men alltså de har egentligen aldrig sagt något om alla symptom...men just ja, de trodde även att det kan ha ett samband med att min pappa och de i hans familj tappade håret tidigt...
    Min mamma hade även problem med hormonerna, i hypofysen. Så hon fick hjälp med hormonsprutor (tror jag det var) när mina äldre tvillingbrorsor skulle bli till. Jag kom heeelt på egen väg ;)

    Jag har väl även s.k. bålfetma också. Och jag har som sagt alltid varit hungrig av mig och blir JÄTTEarg om jag inte får äta........ :p

    Hur kom du att tänka på att det kanske var PCO du hade?

  • valkyrie
    n0c87 skrev 2010-08-11 10:46:17 följande:
    Hej igen!

    Jag fortsätter väl här då :)

    Hur kom du att tänka på att det kanske var PCO du hade?
    så du kom in på allt av en slump utan att ingentligen ha besvär om jag har förståt rätt?
    vätska i brösten har jag inte hört innan med kan mycket väll var ett symtom.

    ja hur jag kom på det va att jag kännde att nåt var fel i kroppen när vi började försöka få barn. jag har hatt p-medel länge tror jag var 13 när jag började och fick mens väldigt tidigt. mins inte hur min mens var då men tycker att min mens skulle var en gång i månaden efter att jag slutat med p-medel (p-stav hade jag sist) och när jag tog ut den funkade mensen i 2 månader som den skulle sen försvan den och var borta i över ett halv år. då började jag tycka det var skumt ringde gyn och frågade om det skulle vara så. och dom säger ja det är normalt. men jag gav mej inte jag letade på nätet. och hittade pco. jag läste och läste och hittade att fan det stämmer in på mej. jag är kraftigt överviktig. har myckte behåring. ett jävulskt humör (all testosteron) med mera. så jag ringde läkaren igen och sa att jag tror jag ha pco och vill kolla det. och dom lyssnade inte med take på att jag bara var 20 då. så jag vääntade tills att det gått ett år sen jag tog ut p-staven och då sökte vi att få en utredning varför vi inte blir gravida. och vi fick tid janoari i år och kom till nej jätte bra läkare. för det gick undan när dom väll fattade att min man var så gamal som han är. man får typ förtur då. och läkarn gjode VUL på mej direkt och sa att jag har pcos jag har det klassiska pärlbandet. och så tog han blodprov på mej och det vissade kraftig mängd testosteron.

    ja sen har det ståt sitlla sen. jag fick provera. och sen sa han att jag måste gå ner 30 kg. och jag kan inte gå ner. det är med ett symtom jag har att ha dö svårt att gå ner i vikt. så nu väntar jag på en GPB. och hoppas att när jag gåt ner att jag ska få den hjälp jag behöber.

    oj det blev en del :D
    jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-11 11:49:59 följande:
    så du kom in på allt av en slump utan att ingentligen ha besvär om jag har förståt rätt?
    vätska i brösten har jag inte hört innan med kan mycket väll var ett symtom.

    ja hur jag kom på det va att jag kännde att nåt var fel i kroppen när vi började försöka få barn. jag har hatt p-medel länge tror jag var 13 när jag började och fick mens väldigt tidigt. mins inte hur min mens var då men tycker att min mens skulle var en gång i månaden efter att jag slutat med p-medel (p-stav hade jag sist) och när jag tog ut den funkade mensen i 2 månader som den skulle sen försvan den och var borta i över ett halv år. då började jag tycka det var skumt ringde gyn och frågade om det skulle vara så. och dom säger ja det är normalt. men jag gav mej inte jag letade på nätet. och hittade pco. jag läste och läste och hittade att fan det stämmer in på mej. jag är kraftigt överviktig. har myckte behåring. ett jävulskt humör (all testosteron) med mera. så jag ringde läkaren igen och sa att jag tror jag ha pco och vill kolla det. och dom lyssnade inte med take på att jag bara var 20 då. så jag vääntade tills att det gått ett år sen jag tog ut p-staven och då sökte vi att få en utredning varför vi inte blir gravida. och vi fick tid janoari i år och kom till nej jätte bra läkare. för det gick undan när dom väll fattade att min man var så gamal som han är. man får typ förtur då. och läkarn gjode VUL på mej direkt och sa att jag har pcos jag har det klassiska pärlbandet. och så tog han blodprov på mej och det vissade kraftig mängd testosteron.

    ja sen har det ståt sitlla sen. jag fick provera. och sen sa han att jag måste gå ner 30 kg. och jag kan inte gå ner. det är med ett symtom jag har att ha dö svårt att gå ner i vikt. så nu väntar jag på en GPB. och hoppas att när jag gåt ner att jag ska få den hjälp jag behöber.

    oj det blev en del :D
    Ja förrutom mensen alltså, fast jag var ju glad att vara utan den :p Jag fick också mens tidigt, då jag var 11 år, och har alltid haft det jobbigt med rätt (jag skriver rätt eftersom att jag vet folk som haft det värre) kraftiga blödningar men fick aldrig någon hjälp med det utan de sa bara att det var normalt hela tiden att vissa har så osv. Och jag hade väldigt oregelbunden mens då jag var typ 17 år men då sa de också att det var normalt..... Jag har aldrig använt ppiller eller annat innan nu...
    Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var med mina blodprov men jag har för mig att det inte var så jättemycket testosteron faktiskt...men lite östrogen så det kanske betyder att det var mycket testosteron?
    Jag också ett sjuhelvetes humör faktiskt men det har blivit mycket stabilare med ppillerna så det känns som att de gjort något bra med mig :))

    Jasså så ni fick förtur då typ? Men det var för att ni beslutsamt ville ha barn eller? Min karl (vi är ju inte gifta men) är ju 42 så...då borde jag ha en jäkla förtur eller nått haha ;)
    Att gå ner är ju inte lätt för alla :( Jag hoppas att du får göra din operation så att du kan få bli gravid och allt :)))

    Jag läser så gärna mycket ;) Riktigt värdefullt när folk vill dela med sig av sina historier tycker jag :))
  • langtanefterdig
    n0c87: För drygt 3 år sedan gick jag upp typ 10 kg. Sen så har jag legat runt 80 kg men pendlade snabbt mellan 78-81 kg... Nu har jag ju hållit mig några månader mer i samma vikt, bara pendlat 1 kg fram och tillbaka så... Men några kilon är väl normalt att pendla mellan antar jag...beror ju på vätska och sånt :)

    Jag tror inte så mycket på alla olika dieter. Jag tvingar mig själv att jogga och ibland gå 20-25 min några ggr. per vecka (gjorde det i våras) och det räckte... Jag är i princip ALLTID sugen på mat. Jag äter hellre en massa god mat än godis och nu under sommaren är det ju svårt att hålla sig från att äta allt möjligt tyvärr :/ Men det blir nya tag för mig i höst också :)

    Har du testat GI alltså? :)

    sv:

    Mjaa typ i två veckor bara så har väl inte givit det en riktigt chans, men mådde inge vidare av det iaf..
    Är också i princip konstant sugen, så jäkla jobbigt med alla selecta automater här i sthlm, frestelser överallt påväg till o från jobbet. Är ju också då man kan vara hungrig , så lätt att en bit choklad slinker ner :( Försöker att alltid ha mellis med mig så man inte blir godissugen men det är ju inte lätt de där..
  • langtanefterdig

    Laisen:
    Förstår att du känner dig frustrerad , denna väntan o ovisshet gör en galeeeeeen !

  • Cyros

    hej tänkte hoppa in här om det är okej =) jag är 23år och fick reda på att jag hade pco när jag var 19 då jag och min man försökte skaffa barn vi försökte i 19månader men inget hände så vi gav upp mådde dåligt över att det aldrig tog sig nu har vi vart utan p medel i 5 år och inget har hänt har kontaktat min gyn läkare för att ta upp försöken igen hoppas på bättre lycka denna gång =)

  • n0c87
    langtanefterdig skrev 2010-08-11 13:33:38 följande:
    Mjaa typ i två veckor bara så har väl inte givit det en riktigt chans, men mådde inge vidare av det iaf..
    Är också i princip konstant sugen, så jäkla jobbigt med alla selecta automater här i sthlm, frestelser överallt påväg till o från jobbet. Är ju också då man kan vara hungrig , så lätt att en bit choklad slinker ner :( Försöker att alltid ha mellis med mig så man inte blir godissugen men det är ju inte lätt de där..
    Det lät ju inte så kul ändå, jag tror att man ändå känner rätt fort ifall det är en "bra" diet eller inte för en själv :/

    Ja det är ju fördelen med att bo här uppe i norrland...här finns det inga godisautomater så långt ögat kan nå ;) Bara en kiosk som har öppet till 21.00...den är ju visserligen farlig den också men inte så att man kommer åt den när man vill...som tur är :)
  • langtanefterdig
    n0c87 skrev 2010-08-11 14:21:52 följande:
    Det lät ju inte så kul ändå, jag tror att man ändå känner rätt fort ifall det är en "bra" diet eller inte för en själv :/

    Ja det är ju fördelen med att bo här uppe i norrland...här finns det inga godisautomater så långt ögat kan nå ;) Bara en kiosk som har öppet till 21.00...den är ju visserligen farlig den också men inte så att man kommer åt den när man vill...som tur är :)
    Låter skönt det, skulle tycka det var bättre eftersom det i princip inte är något i automaterna som är nyttigt (nötter men är allergisk) Så man bara ska låta bli att falla för frestelsen i mataffären, men nu är det ju pressbyråer, 7 eleven osv överallt haha ;)

    Då gäller det att inte falla för frestelsen :P Nu går det ju dessutom att smsa ifall man itne har kontanter , annars var det räddningen hahahaha...
  • n0c87
    langtanefterdig skrev 2010-08-11 15:41:00 följande:
    Låter skönt det, skulle tycka det var bättre eftersom det i princip inte är något i automaterna som är nyttigt (nötter men är allergisk) Så man bara ska låta bli att falla för frestelsen i mataffären, men nu är det ju pressbyråer, 7 eleven osv överallt haha ;)

    Då gäller det att inte falla för frestelsen :P Nu går det ju dessutom att smsa ifall man itne har kontanter , annars var det räddningen hahahaha...
    Jo jag såg det där med sms när jag var i stockholm senast. Rätt sjukt faktiskt haha! Men STÅ EMOT!! ;) :))
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2