• Liian

    Hur motiverar ni att staten ska diktera hur en familj väljer att lägga upp sin ledighet?

    Jämställdhet i all ära, men varför ska staten bestämma hur jag och min man delar upp våra föräldradagar?? Lätt att tycka att män och kvinnor skall tjäna lika, men ifall en är högutbildad och den andra jobbar i kassan i en livsmedelsaffär så är det väl självklart att lönen är olika. Självklart ska män och kvinnor ha samma lön i samma bransch men de flesta jobbar inte i samma bransch. Att påtvinga jämställdhet rimmar väldigt illa tycker jag!

  • Svar på tråden Hur motiverar ni att staten ska diktera hur en familj väljer att lägga upp sin ledighet?
  • Socialdemokraterna

    Hej!


    Föräldraförsäkringen ger både mammor och pappor möjlighet att kombinera barn och arbete. V anser att barn har rätt till bägge sina föräldrar. Därför vill vi att föräldraförsäkringen delas lika mellan föräldrarna. Som ett steg på vägen vill vi att försäkringen delas i tre lika delar. Det ska ske genom att ytterligare månader knyts till respektive vårdnadshavare inom ramen för dagens försäkring. På så sätt ökar jämställdheten i samhället. Självklart ska genomförandet ske med respekt för att enskilda familjer ska ha rimliga planeringsförutsättningar.

    Vi vill ge bägge föräldrarna möjlighet att vara hemma samtidigt under den första månaden efter barnets födelse. För att ge föräldrarna mer tid med även de lite äldre barnen vill vi att föräldraförsäkringen ska bli mer flexibel och gälla tills barnen är 16 år.


     


Svar på tråden Hur motiverar ni att staten ska diktera hur en familj väljer att lägga upp sin ledighet?