• Lilla Fia 65

    Kötid för länder och ålder på barn för 45+

    Hej adoptionsgänget! Jag har en fråga till er som är insatta i adoptionsprocessen. 
     
    - Vet ni vilka länder som accepterar nygifta?
     - Vilket land har den längsta kötiden av dessa?

  • Svar på tråden Kötid för länder och ålder på barn för 45+
  • Namaste72

    Hej,

    jag vill inte göra dig besviken på något sätt, men det kan öht bli svårt att adoptera när man är 45+ pga av nya riktlinjer från socialstyrelsen...


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Lilla Fia 65

    Hanya du gör mig inte besviken det är ingen fara. Men jag skulle uppskatta att få svar på min fråga också i och för sig

    Jag känner väl till åldersriktlinjerna men det är "riktlinjer" och jag har ett par väninnor som fått medgivande nr två som är ett par år äldre än jag som är på väg att hämta sitt barn nu, så jag vet att det inte är omöjligt och jag tänker inte ge upp föränn jag får ett nej.


    Själv har jag haft medgivande sedan strax innan jag skulle fylla 45 och har stått tre år i kö som ensamstående hos AC.
    Tack för ditt svar ändå,

  • Emeli

    Har ni fått medgivande från socialnämnden i er kommun? I så fall blir det nog inga svårigheter att hitta ett land där ni passar in. Det finns ju trots allt ganska många adoptionskontakter. De flesta brukar hitta någon de kan få adoptera genom. Medgivandet är alltså viktigast. 

     Hur tänker ni själva om barnets ålder? Eftersom ni är lite äldre kräver vissa kontakter att ni är beredda att ta emot ett barn som är några år gammalt.

    Har ni anmält er som sökande till någon organisation? Det är nämligen långa väntetider att få skicka sin ansökan till de flesta länder. Om ni kan tänka er ett lite äldre barn eller ett barn med särskilda behov kan det gå fortare.

    Långt ifrån alla länder kräver långa äktenskap. Läs mer på organisationernas hemsidor, och ring till dem. Du hittar dem här: www.mia.eu

  • Emeli

    Ser nu att ni har tre års kötid hos AC. Det var ju bra. Etiopien skulle kanske kunna vara ett alternativ, och Bulgarien eller Ryssland. Lycka till!

  • Lilla Fia 65

    Tack för ditt svar Indras dotter Jo jag har stått som ensamstående i kö hos Adoptionscentrum i lite över tre år nu. (Vi är inte gifta i dag)

    Och ja ett barn som är några år kan vi gott tänka oss i så fall

  • Lilla Fia 65

    Etiopien, Bulgarien och Ryssland! Toppen, tack för info Indras dotter  Min sambo är sex år yngre än jag är. Tack för lyckönskningar, får se hur det går med allt. Mycket som ska trixas med ju 

  • Namaste72

    Vad bra! Hoppas att det löser sig


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Linnis

    I Colombia har jag förstått det som att du kan vara nygift och tillgodräkna dig längre sambotid. Dock får man vara beredd på lite högre ålder på barnet (39-års gräns på barn mellan 0-3 år). Tre års kötid placerar dig högt upp på väntelistan för att skicka ansökan till privata barnhemmen.

    Lycka till!

  • Namaste72
    Mammalicious too skrev 2010-08-18 12:23:37 följande:
    Hur funkar Kina och 72-timmarslistan?
    Kina har 2 års äktenskapskrav.
    { Mamma till världens finaste dotter }
Svar på tråden Kötid för länder och ålder på barn för 45+