• Anonym (förskollärare)

    Kvaliteten i förskolan

    Läste på en valaffisch ni har, att ni vill införa 30 tim vecka i förskolan för de barn som har föräldrar som är hemma med ett yngre syskon. Detta medför ännu större barngrupper och mer stress för både pedagoger och barn. I dagsläget räknar man upp till 7 barn per vuxen. Hur ska man kunna garantera barnens säkerhet och trygghet både mentalt och fysiskt om pedagogerna får ännu mer att göra? Jag arbetar som förskollärare och vet hur stressigt det är ibland pga av hög arbetsbelastning, tycker mycket om mitt jobb men är rädd att till slut är att det "roliga" borta.

    Jag tycker man sänder fel signaler när man vill att barn ska spendera mer tid på förskolan då de har förmånen att kunna vara hemma med sina föräldrar och sitt syskon en kort period. Varför inte satsa mer på att göra det lättare för föräldar att själv kunna ta hand om sina barn? Och se till att förskolan är ett bra komplement till hemmet.

  • Svar på tråden Kvaliteten i förskolan
  • Socialdemokraterna

    Hej!


    Förskolan är den första pedagogiska verksamheten för barn som växer upp i Sverige. Under kunnig vägledning lägger förskolan grunden för det livslånga lärandet, bidrar till barnets utveckling och stärker barnets språkutveckling.
    Regeringen har i stället infört vårdnadsbidrag, och barnomsorgspeng även till verksamheter utan pedagogiskt innehåll. I storstädernas förorter har vårdnadsbidraget fått fäste. Mellan år 2008 och år 2009 fördubblades antalet föräldrar som beviljades bidrag i stadsdelen Spånga-Tensta i Stockholm. En återverkning av vårdnadsbidraget är att förskolor tvingas stänga i områden där bidraget används mer. Barnen går därmed miste om mötet med nya kamrater, tillgången till svenska språket och den pedagogiska verksamheten.


    Vi vill ändra skollagen så att alla kommuner erbjuder 30 timmars förskoleverksamhet till alla barn – också de som har föräldralediga, eller arbetslösa, föräldrar. Vi är angelägna om att alla ska få tillgång till verksamheten – och att verksamheten håller hög kvalitet. Kvalitet betyder resurser. Resurser som innebär att förskollärarna och barnskötarna inte blir färre. Det innebär investeringar i mer personal, fortbildning och pedagogisk utveckling. Vi bedömer att detta kräver en halv miljard kronor – under förutsättning att kommunerna möter upp med lika mycket. Det innebär 1 miljard för bättre kvalitet i barnomsorgen.

Svar på tråden Kvaliteten i förskolan