• Anonym

    När tillhör tänderna kroppen?

    Inför förra valet så kom en från era valstugor fram till mig och frågade vem jag tänkte rösta på. Jag svarade,  den dagen tänderna tillhör kroppen. Dvs att man endast betalar som ett vanligt läkarbesök även när man behöver besöka tandläkaren. Fick då till svar att det nu var på gång. Ok, menar ni de fjuttiga kronorna jag får i avdrag per år? För mig är det hela hundra kronor. Tycker det är skandal att i dagens välfärds Sverige så har en stor del av befolkningen inte råd att rå om sina tänder!!!

  • Svar på tråden När tillhör tänderna kroppen?
  • Socialdemokraterna

    Hej!


    Alla har en självklar rätt till en god tandhälsa. I dag är det alltför många människor som inte har råd att gå till tandläkaren. Det kan vi socialdemokrater inte acceptera. Tandhälsan får inte bli ett klassmärke.


    Vi vill att tandvården ska bli billigare för patienten. För att stärka den förebyggande tandvården vill vi göra så att ingen ska behöva betala mer än 200 kronor för en undersökning. Vi vill ha ett bättre högkostnadsskydd för alla. Kostnader för behandlingar som överstiger 2 700 kronor ska subventioneras med 70 procent. Vi föreslår att kostnader över 15 000 kronor ska subventioneras med 90 procent. Vi vill förlänga den fria barn- och ungdomstandvården med 5 år – från 19 till 24 år.

Svar på tråden När tillhör tänderna kroppen?