• kaffoman

    Renlighetsmani

    hej
    jag är extremt nojjig och vill gärna att alla ska byta kläder när vi kommer hem innanför våra dörrar. Har barnen varit på dagis skulle jag helst vilja att de duschade också och sen bytte kläder. Bara tanken på att ha suttit på en äcklig buss i ett par jeans och sen gå upp och sätta mig i vår myssoffa med samma jeans får mig verkligen att äcklas och inte kunna slappna av hemma. Jag är väl medveten om att detta är ett sjukt beteende och jag vill verkligen inte överföra denna hysteri på mina barn utan vill verkligen bryta den här onda cirkeln. Hur är det egentligen med baciller/partiklar som fastnar på kläder? Har vi inte dom över hela kroppen ändå?
    måste tillägga att jag är inte ett dugg äcklad av att vara hos andra eller vara ute offentligt, utan det är just när jag kommer till "min rena zon" som jag känner så här.

  • Svar på tråden Renlighetsmani
  • Mental tränare

    Hej,
    Tack för ditt mail. Det är ett stort första steg att du är medveten om ditt beteende. När man få en slags mani som du har så har det oftast att göra med något annat som man kanske är rädd för tex. När du får de här äckelkänslorna, vad gör de med dig? Vad händer med dig och vad tror du ska hända när någon sätter sig i din soffa i ett par jeans?
    Ett första steg när du får de här äckelkänslorna är att kunna andas djupa andetag för det är då man först kan börja komma lite närmare vad det är man innerst inne känner. Ett sätt när du tränar upp en lugn andning kan vara att du sätter händerna i midjan och helt fokuserar på hur magen vidgar sig när du andas in och sänks när du andas ut.
    En annan övning du kan göra är att du säger positiva affirmationer om hur lugn du är även om någon sätter sig i din soffa. Du kan tex säga "Jag tycker det är helt okej att ....sitter i min soffa", "Jag är helt lugn när någon sitter i min soffa". De här affirmationerna är väldigt bra att arbeta med, men som sagt du behöver också lyssna på din inre röst som säkert har något viktigt att säga dig om vad det är som gör att du tycker det är så obehagligt.

    Hoppas det går bra och du får gärna höra av dig igen och behöver du fler affirmationsförslag så kan du maila mig på catharina@salveohealth.com och även se i min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/.

    Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Renlighetsmani