• Siri29

    Fritt fram för droger i Islam?

    När det gäller Islam pratar ju många om just alkohol. Att det är haram. Och om jag uppfattat det rätt så är det just alkhol som nämns i Koranen. (Medveten om att jag kan ha fel här.)


    Så därför undrar jag: är hasch, amfetamin, kat..... okej inom Islam?
    Om inte - var står det ? I samma passager som rör alkohol?

    Anses alkhol och droger vara lika "illa"?

  • Svar på tråden Fritt fram för droger i Islam?
  • Siri29

    Via det hittade jag att man ska piska och döda den som dricker vin. Lät ju inte så värst trevligt.

  • ViceGuy

    Narrated Jabir ibn Abdullah: "The Prophet (peace_be_upon_him) said: If a large amount of anything causes intoxication, a small amount of it is prohibited.  (Translation of Sunan Abu-Dawud, Drinks (Kitab Al-Ashribah), Book 26, Number 3673)"


    Illegal drugs such as weed and pot do cause intoxication.  Therefore, a large or small amount of it is clearly prohibited in Islam.


     


    Du måste verkligen bättra på dina google kunskaper :)


    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • yuzz

    Koranen säger att allt som kan förstöra din hälsa, familjeliv och ekonomi är förbjudet och det är ju inte svårt att räkna ut vad detta kan vara. Tex alkohol, droger, spel. Men det råder delade meningar om cigaretter, men jag själv tycker det är glasklart. Dvs att även det är förbjudet.


    (¯`°?.¸♥ ღSalsabeel 10/3-2007 & Ayman 23/8-2008ღ ♥¸.?°´¯) Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄&
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Siri29 skrev 2010-08-20 11:21:39 följande:
    Men piskrapp för att dricka vin?
    I ett sharia samhälle får man piskrapp om man dricker alkohol eller konsumerar droger på allmänna platser. Nu när muslimer inte har ett kalifat är det fritt fram att dricka/sälja alkohol. Dock är det fortfarande tabu. En man som konsumerar alkohol får t. ex inte skaffa en hustru för ingen familj vill ge sin dotter till en man som berusar sig. 

    Men om en muslim behöver morfin eller andra droger under en operation blir det halal att ta. 
  • Siri29

    Jag tackar Gud att jag inte lever i ett samhälle med tortyr och dödsstaff.

  • ViceGuy
    Siri29 skrev 2010-08-20 12:40:30 följande:
    Jag tackar Gud att jag inte lever i ett samhälle med tortyr och dödsstaff.
    Då vänder du din tacksamhet åt fel håll min vän.
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Siri29
    ViceGuy skrev 2010-08-20 12:44:49 följande:
    Då vänder du din tacksamhet åt fel håll min vän.
    Ursäkta?
Svar på tråden Fritt fram för droger i Islam?