• Anonym

    föräldrapenning

    Jag tycker att den kvoterade föräldrapenning är dålig och tror att den drabbar kvinnor. Som det är idag har mannen hälften av dagarna och kvinnan hälften om man inte själv väljer att skriva över sina dagar på den andre. Så länge man kan ta ut hur många eller få dagar man vill kan det i praktiken vara så att kvinnan är hemma längre än mannen trots att de tar ut lika många dagar. Jag har själv drabbats av detta då min man inte kan vara hemma under perioden fram till dagis. Han vill dock inte ge bort sina dagar och har därför valt att ta ut 7/7 dagar under sommaren. Jag har i stället snålat med mina dagar för att kunna vara hemma fram till dagis. Vad tycker ni om detta? Hur ser ni på föräldraförsäkeringens uppbyggnad?

  • Svar på tråden föräldrapenning
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Vi har en av de mest generösa och flexibla föräldraförsäkringarna i världen. Den ska vi vara rädda om. Ett problem är dock att kvinnor i så stor utsträckning tar ut mer föräldrapenning än män. Det gör dels att barnen inte får samma tillgång till bägge sina föräldrar, dels att kvinnor generellt sett får lägre lön än män. Det är inte rimligt. Vi vill därför dela föräldraförsäkringen i tre lika delar, en för respektive förälder och en del som föräldrarna fritt kan disponera. Flexibiliteten i försäkringen, som till exempel möjligheten att, som du gör, snåla med dagarna så att de räcker längre, vill vi inte ändra på.

Svar på tråden föräldrapenning