• Anonym (Egenföretagares)

    Föräldrarförsäkringen igen...

    Jag har läst dina tidigare svar på frågorna som ställts här om föräldrarförsäkringen och jag tycker er tanke är god . Men det fungerar inte i praktiken för alla familjer. 
    I vår familj där en av oss är egenföretagare så kan bara en av oss vara hemma en längre tid. Det handlar inte om inte vilja utan inte kunna. Med fler låsta dagar så kommer det tyvärr betyda att våra barn behöver börja tidigare inom barnomsogen i jämförelse med barn som har föräldrar där man kan dela på dagarna. Är det rättvist mot barnen?

    Jag efterlyser ett undantag i ert förslag som gäller för egenföretagare.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 11:36
    Eftersom jag inte kan svara i tråden så svarar jag här som ett tillägg istället..

    Självklart har barn till egenföretagare samma behov av sina föräldrar som alla andra barn. Det är ju precis det jag menar. Men om barnet behöver börja tidigare inom barnomsorgen pga av att den ena förälderns dagar har tagit slut och att den andra inte har möjlighet att ta ut föräldrarledighet, så får ju också det barnet mindre möjlighet till umgänge med båda sina föräldrar. Då tycker jag det är bättre att barnet kan vara hemma längre med en av föräldrarna än att vara utan båda två på dagarna.
  • Svar på tråden Föräldrarförsäkringen igen...
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Jag tycker det skulle vara konstigt om vi gick ut och sa att barn till egenföretagare har mindre behov av sina föräldrar än andra barn.

    Hur tycker du en bra lösning ser ut för att möjliggöra för småföretagare att också vara närvarande föräldrar under barnets första år?

    Helene

  • Miljöpartiet

    Hej igen!

    Kan man tänka sig att en del av nyckeln ligger i vilket bemötande man får hos Försäkringskassan? Hur man räknar ut SGI, vad den ska baseras på till exempel?

    Helene

Svar på tråden Föräldrarförsäkringen igen...