• Växjömamma1976

    Vad gör ni för att förändra regeln för ensamstående föräldrar som i nuläget innebär att man EJ kan ta deltidsjobb???

    Jag undrar vad som görs för att förbättra möjligheten för ensamstående föräldrar att kunna ha råd att ta ett deltidsjobb?? Som det är i nuläget kan man bara stämpla upp till "heltid" i max 90 dagar (dv s 3 mån), när dom 3 mån är förbrukade ska man i dagsläget klara av sin försörjning på det deltidsjobb man har..... Hur i helskotta ska det vara möjligt???

    Jag menar, jag själv som är ensamstående med ett barn skulle absolut kunna tänka mig att jobba "heltid", men då arbetsmarknaden ser ut som den gör, kan jag inte överhuvudtaget titta på andra alternativ som innebär "deltids-tjänster". NÄÄÄ, näää för man har inte rätt att stämpla upp till heltid om man t e x har ett "deltidsjobb" på 50% eller på 75% som ju passar ypperligt för ensamstående föräldrar som enligt mig är en särskilt utsatt grupp!!!

    Hur tänker Socialdemokraterna kring denna fråga??? Och vad kommer att göras för att förbättra för oss ensamstående föräldrar??? (ur ett ekonomiskt perspektiv).


    (¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Svar på tråden Vad gör ni för att förändra regeln för ensamstående föräldrar som i nuläget innebär att man EJ kan ta deltidsjobb???
  • Socialdemokraterna

    Hej!


    Precis som du är det många som jobbar mindre än vad de skulle vilja göra. Samtidigt behöver fler jobba mer om vi ska klara skolan, vården och omsorgen i framtiden. Vi vill att heltid ska vara en rättighet och deltid en möjlighet. I första hand tycker vi att rätten till heltid ska lösas genom avtal mellan fack och arbetsgivare. I annat fall är vi beredda att lagstifta. För att stimulera kommunerna att omorganisera sin verksamhet till heltidsanställningar avsätter vi en miljard kronor. På så sätt kan vi stärka möjligheten till fler heltidsjobb framför att öka antalet a-kassedagar. Dessutom vill vi se över deltidsfrågan i en sammanhållen a-kasseutredning.


     

Svar på tråden Vad gör ni för att förändra regeln för ensamstående föräldrar som i nuläget innebär att man EJ kan ta deltidsjobb???