• Anonym (Tokan)

    akassa och deltidsarbete

    Hej!
    Jag tycker det är bra att man ska kunna jobba deltid längre än 3 månader istället för att gå arbetslös, men det var ju tidigare ganska många som utnyttjade det systemet. Att jobba deltid  men få betald ledighet för resten. Jag vet ett flertal som tackat nej till att gå upp till heltid även om det erbjudits bara för att det var bättre att få vara ledig en del. Hur har ni tänkt att komma åt de som fuskar med det systemet (som jag tror är ganska många). 

  • Svar på tråden akassa och deltidsarbete
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Jag blir lika upprörd som du över människor som fuskar. Det räcker tyvärr med att en enda person fuskar för att tilliten till a-kassan ska undergrävas. Det betyder också att det är vi som vill ha en trygg a-kassa och sjukförsäkring som har anledning att bli mest upprörda över fusk. A-kassorna och myndigheter som till exempel Försäkringskassan har ett stort ansvar för att se till att människor inte fuskar. 2005 inrättade vi Delegationen mot felaktiga utbetalningar som bland annat samordnar det här arbetet. Det var en del i ett ganska omfattande arbete för att komma tillrätta med fusk.

Svar på tråden akassa och deltidsarbete