• maar79

    Varför kan jag inte få pappans alla dagar när han inte vill ta ut dom?

    Det gäller alltså dom dagarna som man inte kan skriva över till den andra föräldern. Jag är enstående och måste sätta min ettåring på dagis för dagarna tar slut. Han har ingen avsikt att ta ut sina dagar alls så dom kommer ju bara att försvinna! Jag skulle gladeligen utnyttja varenda dag för att kunna få mer tid med barnen så det står mig oerhört att man lagstadgar om hur föräldrar ska dela på ledigheten! Det är säkert fler än jag som har det så här, har Ni tänkt att att göra något åt det? Varför kan jag inte få alla hans dagarn om han inte vill ta ut dom??

  • Svar på tråden Varför kan jag inte få pappans alla dagar när han inte vill ta ut dom?
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Jag tycker att det är viktigt att barn får vara hemma med bägge sina föräldrar. Idag tar mammorna ut den allra största delen av föräldraförsäkringen. TCO:s pappaindex har visat att det skulle ta mer än 50 år innan uttaget är jämställt, om inget görs. Eftersom kvinnor tar ut den största delen av föräldraförsäkringen får kvinnor generellt lägre lön än män. Det är anledningen till att jag vill att det ska finnas månader i föräldraförsäkringen som är reserverade för respektive förälder.

Svar på tråden Varför kan jag inte få pappans alla dagar när han inte vill ta ut dom?