• Anonym

    Era bästa bantningstips tack!!!

    Har en del extra kg att gå ner för att komma i en trivselvikt.. Nu behöver ja tips och ideér både inom kost och motions.. Va har gjort att du lyckats gå ner till din målvikt?

    Kan ge info att ja är ensamstående mamma så att gå till gym är uteslutet för min del.. Måste bli hemmaträning eller nån annan form av träning. Tips mottages som sagt.

  • Svar på tråden Era bästa bantningstips tack!!!
  • Jackie85

    Jag skulle tipsa på att lägga upp maten som du skall äta på en assiett istället för en stor tallrik. Låter kanske helskumt, men ofta äter man mer än vad man egentligen behöver och vill. Man fortsätter att äta trots att man är mätt. Drick ett glas vatten innan du äter, Försök att undvika allt för stora portioner av dålig mat, såsom pasta m.m.

  • Anonym
    Jackie85 skrev 2010-08-29 16:02:11 följande:
    Jag skulle tipsa på att lägga upp maten som du skall äta på en assiett istället för en stor tallrik. Låter kanske helskumt, men ofta äter man mer än vad man egentligen behöver och vill. Man fortsätter att äta trots att man är mätt. Drick ett glas vatten innan du äter, Försök att undvika allt för stora portioner av dålig mat, såsom pasta m.m.
    Okej. Ja åt som vanligt förra hösten dock mindre portioner och gick ner 10 kg.. men nu har ja kommit ur balans.. och vill ner mina sista 10 kg eller mer om de går.. men har sånt hemskt sockerberoende.. så de är jobbigt..
  • Anonym

    Skriv dagbok när det är som jobbigast. Skriv om vad du är sugen på och hur du skulle må efteråt om du åt det. Då  brukar man få lite distans och ha lättare att stå emot.

    Köp inte hem något onyttigt. Finns det hemma blir det svårare.

    Vänj dig av med sockret. 1-2 veckor är jobbiga i början, sen klingar sockerabstinensen av. Och det är SÅ skönt att slippa godiscravingarna.

    Gör soppor med massor av grönsaker. Det är gott och energisnålt.

    Om du är sugen på något efterrättigt är det gott att mikra äppelskivor med kanel och äta lite vaniljyoghurt till.

    Jag brukar äta mycket ostgratinerade grönsaker när jag bantar. Typ tomat och kokt broccoli med liiite lite ost på som gratineras och får färg. Det mättar bra och innehåller få kalorier.

    Ät med pinnar! Det tar längre tid och din hjärna hinner registrera när du är mätt.

    Drick alltid ett stort glas vatten innan du äter något eller har sug efter något. Ofta misstar man törst för hunger.

    Lycka till!!!

  • Jackie85
    Anonym skrev 2010-08-29 16:04:40 följande:
    Okej. Ja åt som vanligt förra hösten dock mindre portioner och gick ner 10 kg.. men nu har ja kommit ur balans.. och vill ner mina sista 10 kg eller mer om de går.. men har sånt hemskt sockerberoende.. så de är jobbigt..
    Zink är kanon mot sockerberoendet. Sluta helt och hållet med läsk och köp dig en sodastreamer och drick mycket kolsyrat vatten istället, eventuellt med lite funlight saft i någon gång ifall du vill åt det söta. Knäckebröd (husman) är kanon när det där behovet av att äta eller tugga på nått dyker upp och innehåller mycket fibrer. Lägg fram mat tidigt och planera i förväg vad du skall äta och när du skall äta så du aldrig står där och panikäter något bara för att blodsockret rasat och man bara MÅSTE ha nått. Handla aldrig mat i affären när du inte nyligen ätit. Välj de godisfria kassorna ifall du handlar på Maxi.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-29 16:08:07 följande:
    Skriv dagbok när det är som jobbigast. Skriv om vad du är sugen på och hur du skulle må efteråt om du åt det. Då  brukar man få lite distans och ha lättare att stå emot.

    Köp inte hem något onyttigt. Finns det hemma blir det svårare.

    Vänj dig av med sockret. 1-2 veckor är jobbiga i början, sen klingar sockerabstinensen av. Och det är SÅ skönt att slippa godiscravingarna.

    Gör soppor med massor av grönsaker. Det är gott och energisnålt.

    Om du är sugen på något efterrättigt är det gott att mikra äppelskivor med kanel och äta lite vaniljyoghurt till.

    Jag brukar äta mycket ostgratinerade grönsaker när jag bantar. Typ tomat och kokt broccoli med liiite lite ost på som gratineras och får färg. Det mättar bra och innehåller få kalorier.

    Ät med pinnar! Det tar längre tid och din hjärna hinner registrera när du är mätt.

    Drick alltid ett stort glas vatten innan du äter något eller har sug efter något. Ofta misstar man törst för hunger.

    Lycka till!!!
    Tack De som är värst är att ja får sååån huvudvärk i början när ja är utan godis.. ja lyckades förra året att vara utan då åt ja äpplebitar istället.. men ja faller lätt för frestelsen.. slutar ja äta godis och äter mindre portioner så går ja ner ca 5 kg...
  • Jazza

    För mig har GI funkat utmärkt, vad gäller kosten. Jag har aldrig kört hardcore GI, utan ätit de kolhydrater som är bra (fullkorn osv)
    Vad gäller träning, så började jag promenera 5km varje dag, det är ju enkelt med barnvagn. Jag bestämde mig för att inget fick hindra det, regn eller snö. På en fest i augusti förra året, när jag var höggravid med barn nr 2 slog vi vad, ett gäng kompisar, om att springa Göteborgsvarvet........
    Jag gick/joggade på löpband när snön var som värst, men i maj sprang jag, faktiskt. Så: ett konkret mål med träningen (som inte är viktrelaterat) har varit moroten för mig, så det är ett tips.
    Annars är mitt bästa tips att skynda långsamt, inte ha bråttom och tro på quick-fixes, utan anamma en livsstil som passar dig. Nackdelen med GI är att det kräver (åtminstone innan man är van) noggrann planering, vilket kan vara svårt med små barn. Det är även lite dyrare, men jag har märkt att den ekonomiska förlusten tas igen av att vi inte småhandlar, utan det blir en gång/vecka efter en matsedel. Så det går på ett ut.


    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Lättviktaren

    Hej

    Jag har länge haft otroliga problem med min vikt och har pendlat mellan 112-117kr under cirka 10 år, och hade prövat allt som gick! Men ingenting fungerade... gick ner ett kilo - och upp två. bantade 10, men gick upp 12 och så höll det på. Tills en dag då min väninna tipsade om någonting som heter Raspberry Ketone. det är ett 100% naturligt läkemedel tillverkat av endast naturliga ingredienser, och det är det enda som har fungerat för mig! Sedan cirka ett år tillbaks ligger jag på stabila 72 kilo och som det ser ut nu så kommer jag stanna kvar där. Raspberry Ketone kan köpas på ett flertal hemsidor med direktleverans hem till dörren. jag har beställt ifrån olika leverantörer men bäst pris och bäst service som jag upplevt är utan tvekan APOTEK101.
    Kan varmt rekommenderas!

    Lycka till med att bli av med era extra kilon!

    Kram

  • Lättviktaren

    Hej

    Jag har länge haft otroliga problem med min vikt och har pendlat mellan 112-117kr under cirka 10 år, och hade prövat allt som gick! Men ingenting fungerade... gick ner ett kilo - och upp två. bantade 10, men gick upp 12 och så höll det på. Tills en dag då min väninna tipsade om någonting som heter Raspberry Ketone. det är ett 100% naturligt läkemedel tillverkat av endast naturliga ingredienser, och det är det enda som har fungerat för mig! Sedan cirka ett år tillbaks ligger jag på stabila 72 kilo och som det ser ut nu så kommer jag stanna kvar där. Raspberry Ketone kan köpas på ett flertal hemsidor med direktleverans hem till dörren. jag har beställt ifrån olika leverantörer men bäst pris och bäst service som jag upplevt är utan tvekan APOTEK101.
    Kan varmt rekommenderas!

    Lycka till med att bli av med era extra kilon!

    Kram

Svar på tråden Era bästa bantningstips tack!!!