• Liten men naggande

    Nya stora Prolaktintråden -för oss med prolaktinom eller förhöjda prolaktinvärden

    jag kan enbart förstå en liten liten del av hur du känner dig eftersom det trots allt inte tog allt för många månaders aktivt försökande för oss (du får skicka en snabb ond tanke min väg jag förstår) men jag har så länge (ca 3 års tid) kännt hur jag längtar och oron över att aldrig få ner mina värden och att det ska vara något annat som är en bieffekt av prolaktinomet som trots att gör att vi inte ska kunna bli gravida (är fortfarande lite nojjig över det nu när det gäller mf, om det är något jag lärt mig under hormonresan är det hur lite läkarna egentligen vet..MEN det är nog bara domedags tankarna då vi ju har alla studier som visar att bara man får ner värderna så brukar det går bra.

    Kan det kanske vara att ni har varit ifrån varandra under kritiska dagar som gör att det tagit onödigt lång tid? Såg filmen "spermiernas kamp" nyligen (sök på FL efter den) den är kanon i att förklara hur "svårt" lotteriet att bli gravid faktiskt är så kanske är ÄL stickor värt ett försök för att maximera chansen ytterligare (det är så mycket som ska klaffa men trots allt gör det ju det för de flesta). Jag förstår att 1,5 år är en oerhörd lång tid att gå och hoppas och livet är bra orättvist men samtidigt tror även jag som bara har helikopterperspektivet att ni kommer att lyckas förr eller senare (vilket ju inte är ngn tröst men utan hopp blir det bara svårare.

    Stickorna  börjar man testa med ca 10 dagar efter senaste mensens första dag. Vanligen har man ägglossning dag 14 (men jag har haft det runt dag 18-19 ibland). Det ägglossningsstickorna gör är att visa när man har LH stegring (ett hormon som ökar innan ÄL), får man "plus" på den stickan så kommer man alltså ha ägglossning ca 12-36 h efter det. Det tar några timmar för spermierna att hitta fram så det är redan då vara att sexa på. När vi får stegring (får två plusdagar per cykel) har vi sex en gång varje dag fram till ÄL och en dag efter (dvs under 3-4 dagar är det babymaking sessions). Nu när jag blev gravid hade vi dock bara sex de två dagarna innan ÄL då jag åkte utomlands.

    En sak till, jag tror egentligen inte alls på hälsokost och är sjukt skeptisk. till mycket av sånt. Efter lite tips här på FL läste jag dock att bidrottningsgéle kunde hjälpa till att förlänga LH-fasen/göra ÄL starkare. Tänkte att jag inte hade något att förlora och testade det, från att enbart ha 9-10 dagar mellan ÄL och mens (vilket är för kort för att kunna bli gravid eg) ökade det första månaden till 12 dagar och andra månaden har jag ÄL på dag 15 i cykeln i stället för 18-19 och blev gravid....vet inte om det berodde på det eller om jag hade lyckats en då men jag hade inga andra biverkningar av bidrottningsgélen så det kan kanske vara värt även för dig att prova medan du väntar på spolning mm?

    Håller alla tummar och tår för att du snart får känna det jag känner just nu (-oron som jag gärna behåller för mig själv och inte önskar någon)!!

  • Liten men naggande
    zatori skrev 2010-10-07 22:53:39 följande:
    Liten men naggande:

    Jag sänder aldrig några onda tankar åt de som lyckas bli gravida. Så det blir inga såna tankar från mitt håll till dig! Vad tråkigt att du tror att jag är sån. :( Det är ju som sagt bara det att man återigen blir påmind om sin egen barnlöshet och tomma mage, när någon runt en blir gravid. Men onda tankar får jag inte. Men visst kan jag vara avundsjuk. Men jag unnar självklart folk som lyckas! :) Härifrån kommer bara styrkekramar och peptalk till dig.

    Det kan mycket väl vara så att vi råkat vara ifrån varandra vissa gånger då jag haft ÄL och vi därför missat den. Inte alls omöjligt. Särskilt eftersom jag inte alls vet när jag egentligen har det. OM jag har det. Nu har ju inte sambon jobbat borta i 1,5 år inte, utan bara sen i somras. Men det kan ju vara så simpelt att vi bara haft otur och inte lyckas pricka in rätt dagar också. Jag kanske inte alls har ÄL de dagar som vi tror. Det ska bli kul att se vad stickorna visar. Är skitpepp på det nu! :)

    Det måste vara The Great Sperm Race du menar va? Shit, vilken bra dokumentärfilm! Väldigt bra och lätt förklarat utan krusiduller. Nog för att jag redan visste hur svårt det är att lyckas, men efter att ha sett den förstod man det på ett annat djupare vis. Det där med att de vita blodkropparna attackerar spermierna och dödar dom eftersom det är "något suspekt, hotande och främmande" i deras hemmiljö hade jag verkligen ingen aning om innan jag såg filmen!

    Tack för en bra förklaring till hur man använder stickorna! :) Hade sista mensdagen idag så jag hoppas jag hinner få stickorna nu innan det är dags att börja använda dom. :) Det är ju fan till veckan redan det? Tio dagar efter senaste mensens första dag?

    Näe, det där med "gör såhär så blir du lättare gravid ..." hit och dit och fan och hans mostertjafs har jag också svårt för. Bidrottninggele alltså? Låter skumt. Mammas gubbe är dock biodlare så jag kan ju höra mig för om han har något på lager? Hur äter man det? Bara som det är? Hehe.

    Tack, tack, snälla du! :)
    Jag vet att jag kommer att bli mamma någon gång i livet. På ett eller annat sätt. Förhoppningsvis på det "vanliga" sättet, annars finns ju alltid alternativ. Det får man itne glömma bort.
    Och du, FÖRSÖK att inte oroa dig alltför mycket. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, eftersom jag är likadan själv, men jag tror bebisen också mår bäst av en lugn och harmonisk mamma. :)
    Kram!
    åh nej jag menade det lite på skämt med "onda tankar"  (ett uttryck jag använder ofta men som kanske inte kom ut på rätt sätt....självklart tror jag inte att du är sån !
  • Liten men naggande
    zatori skrev 2010-10-07 22:53:39 följande:
    Liten men naggande:

    [...] men jag tror bebisen också mår bäst av en lugn och harmonisk mamma. :)
    Kram!
    En lugn och harmonisk mamma kommer mina barn aldrig få haha....jag är inte riktigt den typen...de får en lugn pappa dock Bidrottninggele köpte jag på hälsokost (Apiforce) som sagt jag vill ju inte lura i då man aldrig vet om det var det som funkade eller helt enkelt naturen.

    Ang att få till det, jag tror det kan vara så med förhöjt prolaktin att man inte alltid har äl  varje månad(alltså ibland stannar den upp helt men jag har ävn läst om personer som kanske bara har det 5-6 gg per år...det talar ju ytterligare för att ni kanske helt enkelt bara haft otur med tajmingen. Men men , jag ska inte sitta här och spekulera. Nu har du ju stickor inköpta och kommit in i sjukvårdens system så nu håller jag bara tummarna istället!
  • Liten men naggande
    dosprincipes skrev 2010-10-08 09:45:13 följande:
    Hejsan!
    Jag vet inte säkert om jag har prolaktinom, men jag har gjort en magnetröntgen och har fatt reda pa att jag har en microtumör pa hypfysen. Jag har dessutom bröstmjölk och huvudvärk sa det borde väl vara det.
    I onsdags gjorde jag ett blodprov och far resultatet nästa vecka.
    Är yrsel ett symptom pa prolaktinom? Jag har varit konstant yr i tva manader nu, och är sa trött pa det! Min läkare säger att yrseln troligen beror pa nagot annat, men bröstmjölken och huvudvärken har börjat pa samma gang som yrseln sa det känns som om det borde höra ihop.
    jag har aldrig fått yrsel av prolaktinomet men därimot har jag fått det av tabletterna. Men om det är nåt jag har lärt mig på denna hormon-resa så är det att det ofta är svårt att veta vad som är vad vilket är oerhört frustrerande och svårt för läkarna att diagnostisera.
  • Liten men naggande
    dosprincipes skrev 2010-10-08 12:14:05 följande:

    Ni som haft detta länge, blir man helt bra med medicinen?  Eller är det svart att fa normalvärden igen?


    jag tror inte det tog mer än några månader för mig att få ner värdet till normal. Jag hade dock stora problem med att vänja mig vid tabletterna och var nog även lite ung och dum och struntade i dem i perioder när det blev för jobbigt av biverkningar. Som vuxen har det varit lättare att ta sig i kragen, genomlida infasningsperioden (som ju är värst, efter ett tag vänjer man sig) totalt tog det flera år för mig att få ner normala värden men skam den som ger sig. Jag hade dock en 12 mm tumör så min kanske var envis. Det är nog svårt att säga.

    Dina symptom låter som prolaktinom men jag har aldrig fått huvudvärk av min. Utan att vara läkare så är det ju så att tumören måste vara mycket större för att det är den som ska trycka och ge dig huvudvärk men de konstiga hormon-nivåerna kanske är det som ligger bakom.
  • Liten men naggande
    Melnics mamma skrev 2010-10-08 12:24:18 följande:
    Hej!
    Skrev i någon prolaktintråd för länge sen

    GE INTE UPP TJEJER!!
    Jag har haft för höga prolaktinvärden i ca 5-6 år. Fick börja med pravidel och när jag och min man bestämde oss för att försöka skaffa barn tog det ca 5 månader innan vi var gravida, och det resulterade i en underbar liten kille som blir 3 i jan. Dessutom är jag gravid igen i v35 nu med BF den 16 nov.

    Jag har haft turen att träffa underbara läkare och att min kropp reagerar br på pravidel (trotts att jag mår skit emellanåt när jag äter dom).

    Kram
    Hej Fraggelsmurfen! Dig kommer jag ju ihåg från våra gamla trådar. Vad roligt att du är gravid igen och så spännande med  att det är så snart liten tittar ut!!

    Hur gjorde/tänker du göra med ammningen? Min läkare som jag pratade med igår sa att man kan amma som vanligt, personligen känns det lite läskigt att "Låta tumören löpa amok så länge" men  det kanske inte är nån fara?
  • Liten men naggande

    om det heter Dostinex så är det samma som jag har ätit (det säljs under ett annat namn i sverige bl a men det är samma). Skönt att få besked så att du kan börja med tabletterna. Biverkningarna kan vara jobbiga i början men de blir bättre när man har vant sig. Ha nu en trevlig helg!

  • Liten men naggande
    zatori skrev 2010-10-17 19:23:32 följande:
    Liten men naggande:

    Hur går det för dig? Fortskrider graviditeten som den ska? Hur mår du? Något illamående? Hoppas du slipper det! :)
    hej, tack för omtanken. Ja just nu verkar det rulla på men orolig är man ju.  Hade i förra veckan en lättare brun flytning som jag trodde skulle vara början på ett mf (samtidigt som min mens borde ha kommit så jag var livrädd för en kemisk grav). Den försvann dock av sig själv och det blev aldrig rött blod eller kramper så just det kan jag släppa. Annars har illamående inte kommit än (iallafall inte av grav, åt pencillin mot UVI som gjorde mig illamående så jag trodde först att det berodde på grav men så snart jag slutade med pencillin försvann illamåendet...

    trött som en däckad älg dock och brösten ska vi inte tala om (hello hoochie mama liksom) men just det är bara härligt.

    Nu i v 6 och håller tummarna för att de nästkommande 6 veckorna ska flyga förbi.

    Hur går det själv, kommit någon vart i utredningen? Kram
  • Liten men naggande
    zatori skrev 2010-10-17 21:27:08 följande:
    Liten men naggande:

    Vad skönt! :) Det verkar inte helt ovanligt med den där sk "blödningen" när man egentligen skulle haft mens, så det är nog inget att oroa sig över. (Även fast jag förstår att du gör det! Herregud, själv skulle jag få panik om jag var i den situationen, så jag förstår dig verkligen.)

    Tröttheten är såklart skitjobbig, men hoochie mama-boobsen är ju bara att tacka och ta emot! :D Antar att din man är nöjd över dom också!

    Nej, den där jävla utredningen tar tid som fan. Jag gillart inte. Min sambo har iaf äntligen fått tid för sitt prov. En månads väntetid - 9 november fick han. Och innan dess kommer inget mer att göras angende vår situation. Läkaren skulle återkomma när hon hade alla våra provsvar. Jag är så FÖRBANNAT TRÖTT på att vänta! Vill bli gravid nu, nu, nu!

    Tog mitt livs första ÄL-sticka i fredags. Fick två streck på! Jag studsade på stället och var lyckligare än jag vet inte vad! Testade även igår (lördags) och fick även då två streck. Hade såklart hankypanky båda dagarna. MEN! Ja, det kommer ett men. Såklart. Idag när jag lusläste ordentligt hur man avläser de där jävla testerna så stod det att testet räknas som negativt om man inte får något streck alls (ogiltigt), om man bara får ett streck (kontrollstrecket) OCH om man får två streck men att teststrecket inte är lika starkt som kontrollstrecket. Det stod liksom i det finstilta. Och mina streck var ljusare än kontrollstrecket, men syntes ändå klart och tydligt.

     I två dagar var jag världens lyckligaste människa över att jag ens HAR ÄL!!!! Något som inte alls är självklart. Idag har jag sorg igen. På bildjäveln på stickorna stod det typ : Negativt resultat = Ett streck, Positivt resultat = Två streck. Inget om att de var tvungan att vara lika starka eller att teststrecket t.o.m skulle vara starkare i färgen. Och det var såklart bilderna jag och sambon fokuserade på. Så nu är jag tillbaks på ruta noll. Igen. Och allt känns värdo. Som tur är har min sambo en uppiggande effekt på mig och har lyckats övertala mig till att fortsätta med testerna ett tag till just to be safe. Någon gång måste det bli vår tur att bli föräldrar. Det bara måste det!
    Men gumman, jag är nästan säker på att de där strecken som ger utslag för ÄL Aldrig är lika starka som teststrecket. Så har det alltid varit när jag provade, det är ju bara när testen är så svaga att de knappt syns. Det som händer i strecken är ju en kemisk reaktion där färgen i strecken reagerar på hormoner, teststrecket däremot blir ju färgat bara av vanlig vätska så det blir alltid knallstarkt medan de andra strecken kan variera beroende av hur koncentreat urinen var och höga halterna var av hormonerna! 

    Om testen visar utslag så beror det ju på att LH hormonet håller på och stegras, visst om det är lite svagare streck så är de kanske så att du låg någon dag för tidigt men det gör ju inget då ni myste på och spermierna lever ett par dagar. På mig låter det som att du faktiskt hade äl, vad skulle det annars ge utslag på ???(ok inte för att ge falska förhoppningar men ÄL test kan ju ävenge utslag på om man är gravid men inte annars. ) Lita du på bilderna!! det där med att man inte ska lita på supersvaga streck är ju streck som är så svaga att de inte syns (typ man ser dem mest för att man vill se dem och det tror jag ju inte var i ditt fall)

    Till nästa måndag kan ni köpa digitala test från clearblu, ok de är mycket dyrare men fördelen är ju att de visar en gladgubbe när man har äl så det går inte att misstolka så som strecken på vanliga test (gäller även för gravtest då jag höll på att gå samman av att tolka alla vanliga konstiga test....)

    Det kommer bli er tur, jag håller alla tummar och tår för det. Ni har säkert bara haft otur med timing och du ska se att det snart lossnar. Har du koll på vad dina prolaktinnivåer ligger på nu ?

    *Peppkram*
  • Liten men naggande
    zatori skrev 2010-10-18 19:14:39 följande:
    Liten men naggande:

    Tack för de uppmuntrande orden. Jag googlade och surfade runt en massa igår och kom fram till att det KAN ha varit så att jag liksom var på väg mot Äl, precis som du skriver, och att det därför var så att teststrecket var mindre skarpt i färgen än kontrollstrecket.Men det var gott och väl synligt och jag behövde liksom inte vinkal testet i ett visst ljus eller så för att kunna se båda strecken. Det var inga tvivel om att det var vtå streck. Och grejen är den att jag i fredags även kände en molande värk i magen - ungefär som mensvärk och ena stunden kändes det t.om. nästan som att mensen skulle komma närsom! Det BORDE ha varit ÄL. Väl? Jag vettefan. Men att jag inte är gravid vet jag iallafall säkert.

    Konstigt med de där jävla strecken alltså! Det står typ överallt att teststrecket ska vara minst lika skarpt som kontrollstrecek, gärna ännu skarpare! Jävligt dumt att de då kan bli två streck om de liksom inte räknas. Men men. Jag får väl hoppas på att det var någon form av preÄl eller något. Och som du säger så lever ju spermierna i flera dagar i bästa fall och chansen finns ju fortfarande kvar för befruktning isf. :)

    Jag vet att digitala test är mer tillförlitliga, men jag är snål. :P Dessutom har jag precis köpt på mig 40 "vanliga" ÄL-stickor! Hehe. Är dock himlans sugen på att köpa en digital monitor. Såg att de sålde några på Tradera men jag vet inte jag... Lite äckligt kanske? En begagnad kissig monitor. Stickorna till var ju dessutom väldigt dyra! 300 pix va?

    Det är väl bara att hålla tummarna för att vi haft en sjuhelvetes tur denna månad, alternativt på´t igen nästa månad! :D Ska nog börja testa lite tidigare för att vara säker på att inte missa den nästa gång. Enligt "tabellen" på sidan jag köpte stickorna ska man börja testa på dag 13 efter senaste mensens första dag om man har en cykel på 30 dagar. Jag gjorde det och fick ju det där två linjerna då. Kan ju vara så simpelt att vi inte lyckas bli gravida ännu för att vi försöker på fel dagar! Min cykel är ca 31-34 dagar så jag tänkte att jag börjar en dag innan och det var ju tur. Man brukar testa typ 4-5 dagar i sträck va?

    Nä! Har fan inte fått kolla mitt prolaktin sedan i MARS! Och då vet ändå min läkare att vi försöker bli gravida. Senast var dock nivåerna under kontroll. På fertilitetskliniken frågade de just om det och tyckte jag skulle kontakta min läkare för att få ta nya prover och efter att ha diskuterat med en ssk som sa att jag skulle på återbesök i dec och i samband med det skulle få ta nya prover innan, kom vi till sist överens om att flytta fram läkarbesöket och då alltså även provtagningen. Nya tiden blev 1 nov och proverna tar jag nu på onsdag. :)
    suck tyvärr är verkligen läkarna så att de "glömmer ens prolaktin prover" om man inte påminner själv..trots att man försöker få barn.  Bra att du har på g, det är ju skönt att slippa ha den oron mitt i allt. Det låter onekligen som att du hade ÄL så vi håller tummarna för det och nästa månad får du experimentera och se vad som händer om du kör några dagar extra med testerna när det börjar visa svaga utslag, för säkerhets skull kanske du även borde mysa lite med mannen nu för att säkert pricka in det Kyss men det ska nog vara lugnt iallafall.

    Jag har märkt att min ÄL varierar mellan dag 15-18 så visst kan det vara skillnad så de där  (14 dagar standard) ska man nog vara lite försiktig med att tro. Köpte faktiskt en sån där monitor för nåt år sen och den har varit kanon då den ju läser av proverna åt en. Du behöver nog inte vara så orolig för att köpa en begagnad, hylsan man kissar på har ett lock och det är liksom inte den delen av stickan man för in i maskinen ändå så den är nog inte så äcklig. Dessutom är ju urin väldigt "rent" Visst kanske stickorna är lite dyra och så men jag tycker med råge att det lönade sig då jag med säkerhet visste och kunde följa min cykel (gjorde det även innan vi försökte skaffa barn då jag ville lära känna min kropp och kolla att ÄL kommit igång sen mitt upphåll då prolaktinet var för högt

    Berättade för min chef idag att jag är gravid (lång historia men det visade sig vara nödvändigt inför ett stort projekt de vill att jag ska ge mig in i som inte funkar om man är gravid) Hon var väldigt gullig men tyvärr måste de nog berätta det för mina andra två chefer också om jag vill hoppa av projektet av den anledning. Makes sense det finns liksom ingen annan förklaring att hitta på...lite jobbigt då jag ju helst vill att så få som möjligt ska veta eftersom det är så tidigt. Antar dock att om jag får mf så kommer jagj u ändå behöva vara borta från jobbet då det kommer knäcka mig och det kanske är skönt om cheferna vet om det då....

    Suck, kan inte veckorna flyga på? För min del så att jag kommer närmare vecka 12 och för din del så att du snart snart kommer längre i er utredning!!
Svar på tråden Nya stora Prolaktintråden -för oss med prolaktinom eller förhöjda prolaktinvärden