• Tiffany

    Vad är värst, gastroskopi eller koloskopi?

    Hej!

    kan inte sova, är alldeles för orolig. Ska till läkaren den 20e sep.. haha börjar oroa mig i GOD TID :P MEN
    jag undrar om det finns nån/några som gjort Både gastroskopi OCH koloskopi utan att bli sövd & vilket som var mest obehagligast?

    Jag har gjort både en rektoskopi och koloskopi utan något lugnande/smärtstillande..
    Det gick väldigt bra, det enda jobbiga vid koloskopin var när de pumpade in luft i tarmen för att vidga den, kontrastet kändes inte så mycket, fick vända mig ett x antal gånger men det gick perfekt..

    Nu kommer jag dock kräva att få göra en gastroskopi som att jag under ett flertal år haft magsmärtor och diarrer och liknande, blivit värre nu mår ständigt illa med ständig halsbränna.. nåt fel är det ju!

    kollat både ändtarmen och tjocktarmen, såg bra ut så nu vill ja verkligen titta ner i magsäcken och det som man mer kan få se med gastro för att se vad fan som är fel..

    Vore tacksam om någon som gjort dessa två kunde berätta vilken som var värst (ärligt)..
  • Svar på tråden Vad är värst, gastroskopi eller koloskopi?
  • Meus Veritas

    Jag vill ju inte göra dig mer nervös juh. Men för min del var gastron värrst. Den ska ju ner i halsen o det var riktigt obehagligt. Hoppas det går bra för dig och att de hittar vad som är fel. På mig hittade dom ett magmunsbråck.

  • Zawadi

    Jag har gjort båda, men jag tror det är individuellt vad man upplever som värst. Jag gjorde mina på samma dag, direkt efter varandra. Koloskopin först, och den var värst för mig. Jag hade smärtstillande, men ändå gjorde det så vansinnigt ont, och var väldigt obehagligt. Det hör hit att jag har svår IBS och extremt känsliga tarmar. Den undersökningen tog ca en timme för mig. Fy tusan..

    Gastroskopin var otrevlig, men var över på 10 min. Slangen är ju relativt stor (jag är van slangsväljare :P), och all luft som sprutas in gör att man rapar en del osv. Men försök att slappna av och "go with the flow" så att säga. Undersökningen går trots allt rätt fort, och förhoppningsvis kommer det nåt gott ur det.

    Lycka till

  • UntilTheDark

    Gastro var absolut värst av de två. Den andra var knappt jobbig förutom i krökarna ibland då det gjorde ont men man överlevde.

  • Maggis

    Det där är ju individuellt men majoriteten av de jag varit med på säger att gastro är värre än kolo. Själv så har jag bara gjort kolo och var då så inflammerad i tarmen att det gjorde skitont. Däremot så jobbar jag på endomottagning och tycker nog, som sagt, att de flesta verkar föredra kolo framför gastro. Även om undantagen naturligtvis finns.

    Men det viktiga är att andas. När skopet kommit nedanför kräkreflexen så ska du bara koncentrera dig på det. Då brukar det gå bra. Har du dessutom en skicklig doktor så är undersökningen klar på 5-10 minuter, beroende på vad man hittar och om man vill ta prover.


    //Maggis
  • Tiffany

    Ok tack för alla svar.. Jag hoppas verkligen att jag klarar det och jag vill helst klarar det utan att bli nersövd.

  • Fru U

    Har du gjort koloskopi utan lugnande så tror jag du klarar en gastroskopi också. Det finns ju lugnande att tillgå (det är mer praxis än inte att ge lugnande)


    Svaren bor i hjärtat
  • Tiffany

    Jo jag har gjort en koloskopi utan både smärtstilande och lugnande och jag tyckte det inte alls var jobbigt..
    jag ska be om lugnande ifall jag uinte klarar det

  • ella2010

    Gastro var väldigt otrevligt om man säger så. Men koloskopi var hemskt för mig! gjorde så ont och var tvungen att ta smärtlindring.

  • Houdini

    Man måste äga till i förväg om man vill ha lugnande, det går inte att be om det när man väl är där.

    För utan lugnande så tar undersökningen en viss tid och med lugnande får man lägga på minst en halv timme som man får ligga och vila efter undersökningen innan man får gå därifrån.
    Så de måste planera med rum och sånt.

  • ella2010

    Är smärtlindring och lugnande samma sak? För jag fick åka hem direkt efter undersökningen trotts smärtlindringen jag fick.

Svar på tråden Vad är värst, gastroskopi eller koloskopi?