• dagmara

    tvilligar och syskon-bara 15 tmmar på förskolan- hur klarar ni???

    Hej,
    Jag är mamma till 5 månadersgammla Noel i Leon och Lilly(2,5 å).  Lilly tillhör de intensiva barnen. Hon är aktiv, kan int sitta stilla, behöver stimulans och uppmerksamhet. Det kan jag inte ge hene just nu. Jag önsar att jag kude men pojkarna kräver mycket, jag är konstant tröt, otolig. Hon är 15 timmar i veckan på dagis och varje gång när jag kommer att hämta henne, gråter hon. Hon vill stanna och leka med sinna kompisar. Hur gör ni? Hur har det gått med era barn. Jag får dåligt samvete och bryter ihop ganska ofta...

  • Svar på tråden tvilligar och syskon-bara 15 tmmar på förskolan- hur klarar ni???
  • amasonas

    Jag tror man kan begär (önska?) om mer timmar om behov finnes. Kontakta din förskola alternativt någon på kommunen som har hand om det.

    Ligg på om att du är överjävligt trött och orkar inte mer...

    Din sambo/make har  inte möjlighet att ta ut föräldradagar till äldsta? Så du får lite avlastning tänkte jag (man får ju ta samtidigt, bara inte på samma barn)


    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Julia1234

    Ansök om fler timmar! Tryck på att det är för dotterns bästa!! Hitta orsakerna till varför HON behöver mer än 15 h.
    Brukar inte vara några konstigheter då...!

  • Julia1234

    .....så fungerar det i alla fall i vår kommun. Här spelar det ingen roll om mamman är trött etc. Endast barnens behov som avgör!

  • frökenmumin

    Jag har tvillingpojkar på 8 månader och en flicka på 3,5 år. Hon går också 15 h i veckan fördelat på 3 dagar. Dom två lediga dagarna i veckan brukar jag försöka träffa andra föräldralediga med barn i ungefär samma ålder. Vi brukar då träffas i lekparker eller liknande så att dom "stora" barnen får springa och leka av sig. Ett stor plus i det hela är att mina tvillingpojkar också blir lugnare av att vara ute, dom sitter så snällt i vagen och spanar på vad dom större barnen gör.

    Sen så har jag mycket hjälpa av mina föräldrar och svärföräldrar som någon gång i veckan kommer och tar med dottern ut. Så att jag får lite avlastning plus att hon får full uppmärksamhet ett tag. Har du möjlighet att ta hjälp av föräldrar eller svärföräldrar

    Det som fungerar bäst för mig är alltså att spendera mycket tid ute för då upplever jag situationen lugnast, dottern får springa och leka och killarna sitter eller sover snällt i vagnen

    Annars är det väl som ovanstående har skrivit, ansök om fler timmar!


  • dagmara

    Tack nälla ni. Problemet är att vi har nyss flyttat från Göteborg till en liten by. Jag har inga bekanter och det börjar att bli kalt ute(vi bor nu i norra Sverige). Vi får hjälp av svärföräldrar men de har 9 barnbarn.... Dessutom Lilly i sin trotsåldern just är otrolig otrevlig mot farmor. Mina föräldrar bor inte i Sverige.
    Vi har ansökt om 20 timmar på förskola och argumenterad att det r för dottern bästa men har inte blivit godkännda. Vi har haft 30 timmarsvecka för henne i Göteborg(på dagis innan vi flyttade hit) och personalen tyckte att hon har blivit mycket lugnare. Här rektorn sade att dom är veldigt stryckta till regler och att det fins ingen undantag...Även bvc ringde och pratade med henne. Barnmorska håller med oss att det behövs fler timmar för Lillys och pojkarnas bästa. Och jag kan erkänna att jag mår inte bra. Jag gör mitt bästa men det käns att det brister på alla plan...

  • tjejligan

    Vi var tvugna att gå via bvc barn psykolog och få intyg för att få fler timmar.
    Vi bor i Göteborg och då för 3 år sedan så var det stopp men efter vi fick vårt läkarintyg på fler timmar för storasyster. Jag har inte hört ngn som har tvillingar med äldre syskon som fått stopp efter det , så kanske var det så att vi fick till förändringen?'
    Så försök att få ett läkarintyg så fixar det sig förhoppningsvis för inte kan de väl neka när det finns ett utlåtande från en bvc psykolog.

  • Billabong

    Vi fick INTE fler timmar för storasyster på fsk. Vi fick heller ingen respons på att få vara flexibla med tiderna utan det var 8-11 fem dagar/vecka som gällde. (Hade önskar 5h/dag tre dagar/vecka istället.)

    Vi löste det med att pappan var hemma på deltid samtidigt som jag i ca 6 månader. Fungerade riktigt bra även om vi insåg att det vore ännu bättre om vi varit hemma helt och hållet tillsammans första havåret. Det ÄR intensivt med tre så små barn.
    När bebisarna blev bortåt 6-8 månader tyckte jag allt blev betydligt enklare. De blev lättare att ha med och roa längre stunder, åt mer synkat osv.

    Överväg att vara hemma mer tillsammans är mitt konkreta lösningsförslag!

  • Lizette4barn

    Jag lider med dig. Vi hade två förskolebarn när vi fick tvillingar. Vi fick igenom 30 h, men det var inte enkelt. Vi fixade läkarintyg. Det är ju barnens bästa som är i centrum på förskolan, så läkaren måste skriva att barnet behöver aktivitet och stimulans etc. Att du bor i norrland gör det inte lättare. Det ska vara lika för alla. Jag önskar dig lycka till. Ge dig inte. Det är inte meningen att du ska slita ut dig. Och alla har inte möjlighet att få så mycket hjälp av mor eller farföräldrar.

  • Simvin76

    Svenska tvillingklubben hjälper till med ansökan om längre dagistider.

  • Trulles mamma

    Min stora pojke var 5 år (precis) när tvillingarna föddes. Vi ansökte om utökad tid, och han fick gå 8-14 varje dag istället för 9-14 3 dagar i veckan. För oss var detta en superbra lösning! Det tar ju trots allt nästan dubbelt så lång tid att sköta 2 bebisar i början. Jag dubbelammade för att bli lite mer "effektiv" och ha mer tid till storebror. Pappan var bara ledig ca 1 månad i samband med födseln.
    Kämpa på!

  • Sara 84

    Mina tvillingpojkar är snart 5 månader och min äldste son 2,5 år. Jag är hemma med alla tre och det funkar väldigt bra. På förmiddagarna tar vi det oftast väldigt lugnt och är för det mesta inne. Min äldsta pojk har också haft svårt att aktivera sig själv, men det har blivit lite bättre nu. Ibland leker vi allihop på hans rum. Då får Felix och Linus (tvillingarna) ligga med på golvet eller sitta i sina babysittrar. Eller så målar vi och de tittar på från babysittrarna. De är oftast väldigt nöjda med att bara få sitta med och följa vad som händer. Min äldsta son tycker också det är roligt att ibland ligga med dom i babygymmet och leka med dom.

    På eftermiddagarna är vi ute några timmar. Då sover oftast Felix och Linus i vagnen. Om de är vakna så brukar jag stötta upp dom lite så att de kan se vad som händer. Vi bor väldigt bra och min äldsta son har många kompisar här. Så på eftermiddagarna när dom andra barnen kommer hem från förskolan så finns det alltid nån att leka med.

    Jag kunde tyvärr bara amma tvillingarna i 2 månader. Antar att det inte skulle ha funkat lika bra som det nu gör om jag hade kunnat amma. Matningen går ju mycket fortare när de får på flaska.

    Det enda som inte har fungerat bra när jag är hemma med alla tre, är rutinerna kring min äldstas middagslur. Tiden finns helt enkelt inte för att gå och lägga honom, då det tar lång tid för honom att komma till ro och somna. Så oftast lägger jag honom i soffan framför en film så somnar han ibland, ibland inte. Han börjar ändå bli så pass stor så han klarar vissa dagar utan att sova.


    Så om det inte finns möjlighet för dig att ha din dotter mer på förskolan, så kanske en lösning kan vara aktiviteter för din dotter som även dina pojkar kan vara med på.

  • mandelblomma

    inte alls med din fråga att göra...men jag såg att du döpt killarna till Leon och Noel...de två namnen var vi länmge helt inne på att döpa våra killar, men det blev andra namn till slut. Jättefina namn och speciellt med anagram namn till tvillingpojkar!
    Lycka till med att uttöka dagistiderna, det låter rimligt att man borde få det!

Svar på tråden tvilligar och syskon-bara 15 tmmar på förskolan- hur klarar ni???