• Superbia

    När vågar man skaffa syskon till tvillingar?

    Är det någon av er med äldre tvillingar som kan svara på när det är "mest lämpligt" att skaffa syskon till tvillingar? Jag har tänkt som så att jag gärna vill att mina klarar sig utan vagn och är relativt blöjfria innan de får syskon, men i min uträkning kan de vara mitt i trotsåldern då. Hur har ni andra gjort och tänkt?


    Morten & Vidar 091029
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 14:32
    Kanske ska uppdatera med att saker och ting inte gick riktigt enligt planerna, haha! Blev gravid och beräknas få nästa lilla kotte när mina killar är ca 19 månader. Så kan det gå
  • Svar på tråden När vågar man skaffa syskon till tvillingar?
  • Superbia
    nick name skrev 2010-09-20 13:48:48 följande:
    Mitt svar: Aldrig.
    Är det så illa menar du?
    Morten & Vidar 091029
  • glasvas
    nick name skrev 2010-09-20 13:48:48 följande:
    Mitt svar: Aldrig.
    Åh, säg inte så! Jag fick tvillingar i januari och väntar syskon i mars. Jag är fullkomligt skräckslagen... Och lite glad såklart. I vårt fall var det inte läge att vänta flera år för att det skulle passa då vi är lite äldre och inte vill dra ut på det för länge. Vad jag ser som positivt är ju att man får blöjåren 'avklarade' och man kanske inte får nån enorm syskonavundsjuka när killarna ändå är så små som de är. Jag har sambons syskonbarn som avskräckande exempel, där är det fyra år mellan barnen (inga tvillingar dock) och avundsjukan mellan dem skulle få den mest barnkäre att hålla på sig läänge...

    Och så det klassiska "de kommer ju ha så roligt med varandra" Jag vet inte är väl mitt svar, det löser sig alltid.
  • MariaT

    Jag vill också ha syskon till pojkarna och funderar också på när det är läge. Nu är de drygt två år, blöjfria och för det mesta hur goa. Jag tror att vi börjar försöka inom / om något år. Ska följa tråden och hoppas att någon som "vet" skriver ett inlägg,

  • bananflugan82

    nick name: Hehehe.. samma här. Kanske, kanske.. när dom är en 4-5 år och hyffsat "självgående".  Och om det skulle bli tvillingar igen, hemska tanke..


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • LeadingStar

    Min syster fick tvillingar -05, en flicka -06 och en pojk -09. Det är inte alltid lätt, men klart det funkar. De har ju sina rutiner och naturligtvis en stor bil :D

  • Puff Mummy
    Superbia skrev 2010-09-20 12:21:51 följande:

    Är det någon av er med äldre tvillingar som kan svara på när det är "mest lämpligt" att skaffa syskon till tvillingar? Jag har tänkt som så att jag gärna vill att mina klarar sig utan vagn och är relativt blöjfria innan de får syskon, men i min uträkning kan de vara mitt i trotsåldern då. Hur har ni andra gjort och tänkt?


    Mina tvillingar fick syskon när de var 2 år. Sen fick de ytterligare ett syskon när de snart skulle fylla 4 år. Jag tycker att det har funkat super, särskilt nu när 4-åringarna är så stora och självgående. Det var lite stökigt att vara gravid med två 1,5 åringar, precis som det var jobbigt att vara gravid med två 3,5 åringar (trots) plus en 1,5 åring. Jag hade dock problem med illamående, och det har ju inte alla.  

    Det är på ett sätt skönt att ha alla tätt (alla är i samma stadie och man är redan nere i blöj- och vällingträsket) och jag tror att dynamiken i familjen blir bättre om syskonet inte kommer alltför många år efter tvillingarna. De är ju så tighta. Nu har mellansyster i vårt fall redan sprängt tvillingpakten något.

    Jag kan också tillägga att efter tvillingar är det piece of cake att få ett barn. Nu förstår jag också flerbarnsföräldrar som säger att det blir enklare ju fler barn man har. Min 5 månaders tjej älskar att sitta med vid bordet när de "stora" ritar, eller att bara sitta och titta på storasyskonen från sin babysitter. Storebror och storasyster (4-åringarna) kan till och med ligga och leka/gulla med henne i soffan eller i sängen (här behövs viss övervakning, dock inte lika mycket som med 2-åringen).  
  • Puff Mummy

    ....alltså jag menar att jag var gravid NÄR JAG HADE två 1,5 åringar inte att jag var gravid MED två 1,5 åringar. Men det fattade ni väl?

    Vi har inte heller haft så mycket syskonsvartsjuka (än).
     

  • bananflugan82
    Puff Mummy skrev 2010-09-21 23:26:22 följande:
    Mina tvillingar fick syskon när de var 2 år. Sen fick de ytterligare ett syskon när de snart skulle fylla 4 år. Jag tycker att det har funkat super, särskilt nu när 4-åringarna är så stora och självgående. Det var lite stökigt att vara gravid med två 1,5 åringar, precis som det var jobbigt att vara gravid med två 3,5 åringar (trots) plus en 1,5 åring. Jag hade dock problem med illamående, och det har ju inte alla.  

    Det är på ett sätt skönt att ha alla tätt (alla är i samma stadie och man är redan nere i blöj- och vällingträsket) och jag tror att dynamiken i familjen blir bättre om syskonet inte kommer alltför många år efter tvillingarna. De är ju så tighta. Nu har mellansyster i vårt fall redan sprängt tvillingpakten något.

    Jag kan också tillägga att efter tvillingar är det piece of cake att få ett barn. Nu förstår jag också flerbarnsföräldrar som säger att det blir enklare ju fler barn man har. Min 5 månaders tjej älskar att sitta med vid bordet när de "stora" ritar, eller att bara sitta och titta på storasyskonen från sin babysitter. Storebror och storasyster (4-åringarna) kan till och med ligga och leka/gulla med henne i soffan eller i sängen (här behövs viss övervakning, dock inte lika mycket som med 2-åringen).  
    Tvillingmammor borde vara det det bästa för en arbetsplats att anställa! Det finns väl inga som vi som kan göra så många saker samtidigt, vara effektiva till max, ha ögon i nacken osv.. är jag iväg någon gång med bara ett av barnen så är det semester! Herregud vad lätt det är, liksom.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Puffy75

    Skaffade ett syskon som kom när de var nästan 3½. Hade gått fint innan också. Men jag är glad att man klarar sig utan vagn - kan säga att det är oerhört lyxigt att köra fram med en enkelvagn i affärerna och inte trängas överallt med tvillingvagnen!
    Och fixa en bebis är stooor skillnad - faktiskt de större som tagit mest tid/varit kämpigast första året. Minstingen bara följer med, man kan ha bärsele eller ha bebisen på armen.
    Fördelen om de är lite äldre är väl att de kan hjälpa till och tycka det är kul.
    Hade inte väntat för länge för man blir snabbt bekväm. Hellre 3 blöjbarn än att få en spädis när de stora är 5 år och sköter sig alltmer själv.
    Så mysigt med en liten goding!
    Och håll tummarna att det "bara" blir 1 - vi var väldigt nervösa inför första ultraljudet

Svar på tråden När vågar man skaffa syskon till tvillingar?