Inlägg från: valkyrie |Visa alla inlägg
  • valkyrie

    Vi med PCO som har eller ska göra GBP

    sunflower79 skrev 2010-10-17 17:06:00 följande:
    valkyrie skrev 2010-10-17 09:12:29 följande:
    Tack. Det hade något med att p-sprutan skulle göra att mensen skulle bli regelbunden eller nåt. Jag fick bara ta gulkroppshormonet och inte det andra. Får nog ringa och höra igen tror jag.
    jag vet att de säger att man inte ska bli gravid första året efter operation, men helt ärligt; hur stor är chansen att bli det utan hjälp ändå för oss som har pco? o om du nu ändå inte ska/får bli gravid första året varför ska du då ta p-spruta i syfte att få mensen regelbunden??!!

    när jag sa till min gyn efter ett år att jag använt skydd (kondom) under första året efter operation tyckte hon det var onödigt. Detta eftersom när hon sedan skulle skriva remiss till fertilitetskliniken fick tänja lite på sanningen i stycket om hur länge vi försökt aktivt.. egentligen skulle vi ju inte få räkna med det året vi använt skydd men hon kunde ju se att även om vi inte använt skydd så hade vi inte kunnat bli gravida! därför räknade hon med det året oxå!

    visst de rekommenderar inte att man blir gravid första året, men det är ju inte så att det är livsfarligt om man skulle bli det! det handlar mer om att kroppen ska lära sig ett nytt sätt att äta och en annan mängd energiintag/upptag och att såret ska läka osv... så det jämfört med att riskera att helt sätta hormonerna ur balans med p-spruta och kanske oxå riskera att den sitter i närmare 1,5 år hade jag nog valt kondom eller inget alls =)
    förstår hur du tänker. och ja vet juh som sakt inte hur min kropp kommer att reagera när jag tar p-sprutan heller. min syster har använt det och hon har pco (jag pcos) och hennes kropp blev jätte konstig av p-sprutan så hon tycker inte jag ska ta den. men sen känns det som att det kvittar vilket p-medel jag använder för min kropp tycker inte om det. tex jag har testat p-piller, mini-piller och p-stav. men ska jag (vi) använda kondom i ett år för att vara 100 på att inte bli garvida känns jobbigt och dyrt. och inte heller så skönt. men visst funkar juh ibland. för jag vill  hälst inte bli gravid nu innom ett år. vill kunna gå ner mina kg och allt och få ordning på kroppen och maten. men skulle jag bli det så är det välkommet. vi har juh ändå försökt i 3 år snart så visst chansen att jag skulle bli det räknar jag med = 0 och kör jag utan p-medel (räknar inte kondom) så kan jag juh lättare märka när och om jag skulle få ÄL. så det kanske är bättre att vara utan.
  • valkyrie
    sunflower79 skrev 2010-10-17 20:08:47 följande:
    ja jag menar ju absolut inte på nåt sätt att övertala dig till det ena eller det andra =) jag skrev mer hur jag resonerat =) jag har oxå pco-s
    sen skriver du ju oxå att din kropp inte heller tycker om p-medel... kondom kanske är jobbigt o dyrare än andra p-medel iofs.. har nog inte tänkt på det sättet.. men du kan ju få alla mina jag har kvar för vi använder inte skydd längre nu när jag faktiskt förstått hur jäkla svårt jag har för att bli gravid efter alla hormonbehandlingar!
    nej da jag är tacksam för all info och hjälp jag kan få.
    jag har pratat med min man om detta med och han tycker med att vi ska använda kondomer.
    så jag googlade runt lite och hittade att man kan köpa typ 500 st jätte biligt på tradera. så det löser sig det med.
    och jag tror det lär dröja många kg med innan det kommer att komma någon ÄL med. om det änns kommer att göra det.

    hur länge har ni försökt?
  • valkyrie
    sunflower79 skrev 2010-10-18 19:30:37 följande:
    ja tradera är bra =)

    vi försökte i ca 1 år innan jag tog kontakt med min gyn.. hon konstaterade pco-s våren 2007 och skickade remiss till Danderyds sjukhus för GBP (de ville inte hjälpa med hormonbehandling innan jag gått ner i vikt), gjorde op april 2008 och tog ny kontakt med gyn i mars 2009 och fick då hjälp med hormonbehandling i form av div tabletter, fick missfall i juni 2009 och sen var det dags för en kontakt med Sophiahemmet i Stockholm med hormonbehandling i form av sprutor med start augusti 2009... fick ytterligare ett missfall i januari i år och fick då ta en paus pga det.. men i den pausen blev jag gravid och om en dryg månad väntar vi vårt första barn
    min historia i korta drag! hihi
    oj da! garttis till den blivande bebisen.
    känner igen mej på priken i början av din historia. blev med nekad hjälp förens jag har gått ner. och jag har försökt alla så då får det bli en GBP.och nu börjar det dra ihop sig 9 dagar kvar nu :( hoppas bara att jag har gått ner tillräkligt.
  • valkyrie
    sunflower79 skrev 2010-10-18 21:13:34 följande:
    du har en innehållsrik tid framför dig valkyrie!! både roliga och jobbiga, men det är värt allt besvär när man väl når sitt mål!!! håller tummarna för dig och alla andra här i tråden!
    tack

    hur måde du dagarna efter oprationen? dom är jag mäst nervösa över
  • valkyrie
    sunflower79 skrev 2010-10-19 08:47:14 följande:
    de första dagarna låg jag ju kvar på sjukhuset och då var man ompysslad hela tiden och man fick massa smärtlindrande... jag fick ligga kvar tills de såg att jag fick i mig tillräckligt med näring över en hel dag..
    när jag kom hem sov jag mest den första tiden, fick nästan ställa klockan för att komma ihåg att äta varannan timme (åt flytande i ca 4 veckor). hade smärtstillande med mig hem oxå som hjälpte bra. men jag mådde inte dåligt på nåt sätt vad jag minns.. bara att jag var så himla trött pga mindre näringsintag och själva ingreppet!
    okej. för den delen jag är rädd för är att jag ska spy hela tiden för det är sånt man har hört,
  • valkyrie

    skillnaden mellan pco och pco-s är att pco-s är den kraftigare varianten med mer bivärkningar eller hur jag ska säga.
    tex hökt testosteron halt i kroppen, manshår, sockersug. med mera.

    och dom med pco-s har oftast svårast att bli gravida utan hjälp.

    och har jag inte helt fel så är det bara dom med pärlbanet som har pco-s men är inte säker.

    hoppas ni förstår minförklarin

  • valkyrie
    sunflower79 skrev 2010-10-19 17:54:30 följande:
    ok vet inte vem som sagt att man spyr hela tiden men det har jag knappt gjort alls.. de gånger jag mått dåligt, dumpat som det kallas, är när jag ätit för fort, för mkt eller för sött eller fett... då kan jag få alltifrån svettningar, hjärtklappning och akut trötthet som brukar gå över på ca 30 minuter... men oxå ibland att jag behöver kräkas.. men det är VÄLDIGT sällan.. kan inte direkt kräkas längre eftersom magsäcken töms så fort o då finns inget kvar att kräkas!
    men tänker du på att äta långsamt, rätt mängd (svårt att veta i början o du får prova dig fram) och inte för sött eller fett så kommer du må bra!
    okej. det va en på fl som sa det till mej och hon tyckte att jag va helt knäpp för att jag skulle göra oprationen. för hon visste hur jobbigt det va med mer. jaja.

    tack för att du berätta känner mej inte så nervös längre.

    men måste fråga en intim fråga typ. hur blir det med bajset? ser det normalt ut hur fota bajsar man med mera? har frågat läkare men ingen har vellat svara mej :(
  • valkyrie
    sunflower79 skrev 2010-10-19 19:33:18 följande:
    ok verkar vara en ganska dömande människa du fått den informationen av.. om hon visste hur jobbigt det var hade hon gjort op själv??
    ja såklart är det ju inte helt lika för alla och för vissa blir det ju vissa komplikationer... men alternativet att inte göra op är ju för många helt orimligt eftersom man håller på att utveckla massa följdsjukdomar av sin övervikt! det är ju inte så att man väljer en sån här op för skojs skull!

    som jag skrev i början när jag joinade här så är mitt syfte att finnas för att svara på frågor om min erfarenhet, så bara fråga på du =)

    jag tycker att jag går mer sällan på toa nu än innan op. konsistensen så att säga tycker jag inte är någon större skillnad på, såvida du inte vräkt i dig massa fet mat... men inga större förändringar som jag lagt på minnet iaf
    nej hon va välldigt negativ och tjurig. sen blev hon sur för att jag hade skrivigt gastro och inte gastric då jag har dyslexi så kunde hon inte fatta att man kan skriva fel.

    ja men det dehövs sånna som kan svara på svåna här svåra frågor. '

    okej. men hur sällan är selan typ? en gång i veckan eller. jag har väldiga problem med min mage nu är ofta lös och så. och går ofta på toa. hoppas att den biten blir bättre då
  • valkyrie

    Okej men inte varje dag då.

    Nu ska jag snart iväg och väga mej. En vecka kvar till op... Är livrädd att jag inte har gått ner tillräkligt. Föra veckan låg jag på 113. Och till nästa vecka ska jag vara nerre på 110.

    Hur pass nogranna är dom på kg eller hg att gå ner. Alltså skulle dom skjuts mej om jag kommer ditt och väger 110,5?

  • valkyrie
    sunflower79 skrev 2010-10-20 08:18:39 följande:
    vet inte om det skiljer från sjukhus till sjukhus, men som jag skrev tidigare så har det där med viktnedgång innan op-dag att göra med att så mkt som möjligt minska risken för att levern är för stor och ligger i vägen för magsäcken vid själva operationsingreppet (människor som väger för mkt har ofta fettlever). Ofta räcker det att gå ner bara några kilo (vilket de försöker då att få till genom flyt några veckor innan op) för att levern ska bli lite mindre. Om levern är för stor på op-dagen kan det bli fråga om öppet snitt istället för titthålsop.
    Men ta mig tex, jag ställde mig i "återbuds-kön" och fick veta på tisdagen att jag skulle genomgå op på torsdagen så jag hann inte flyta alls innan och de skickade inte hem mig och det blev titthålsop. Jag vägde 116 kg på op-dagen.
    okej så om jag förstår dej rätt vägde du för mycket på oera-dagen eller?

    jag har gått upp väger 115 kg i dag. men sköteskan trodde att det beror på att jag har vätska i kroppen. för att jag driker för lite. men min sköteska ringde och prata med dom som ska operera mej och dom tror att jag ska hinna gå ner. om jag börjar drika mer vatten. så har förhoppningsvis lyckats med det. men jag ska vägga mej igen på måndag och då ska vi se hur det går.

    men är nervös
Svar på tråden Vi med PCO som har eller ska göra GBP