• Anonym (släkten är värst)

    min släkt har tagit all min energi

    Hej.
    vi är en rätt stor släkt med Adhd och alla är självupptagna,det är bråk,olyckor,depressioner mm. Vi har alltid haft stark sammanhållning tills jag flyttade för 10 år sen till en annan stad men sen när jag kom tillbaks igen så var inget som förr. De vad fulla med sina problem och jag som har 2 barn  lider med dem för de inte bryr sig om dem. inte för att de verkar ha ont av det, men jag har. ingen ringer mig längre, de skyller på att jag har bara mobil,jag jobbar jämt mm. Sanningen är den att jag är en stark person som alltid tagit tag i mina problem och pratar rätt mycket psykologi vilket de inte gör utan stoppar huvvet i sanden och forstätter i samma spår. för dom är pengar,shopping och festa allt. De har gått i samma mönster hela livet och nu står jag här och känner mig ensam och tom utan dom fast jag egentligen inte behöver dom. men mina barn har ju ingen mer än mig och sambon, han har ingen släkt heller för många är döda och de som är kvar är lika illa där.
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden min släkt har tagit all min energi
  • Mental tränare

    Hej,
    Det här med släkt är verkligen inte alltid så lätt. Har du försökt tala med dina släktingar om att du blir ledsen över hur de är mot er, speciellt mot dina barn? Det tänker jag är ett första steg. Om det är så att du har försökt tala med de och de inte vill lyssna eller ändra sig så är det tyvärr så att vi inte kan förändra människor som inte vill förändras och då tänker jag att det är viktigt att du jobbar med dig själv så att du kan "ställa de åt sidan" i den bemärkelsen att de inte påverkar din vardag alltför mycket. Det kanske innebär att det vore skönt för dig att gå i väg och tala med någon, men också att se att dina släktingars beteende inte ligger hos dig eller hos dina barn utan det ligger hos släktingarna. Med tanke på vad du skriver om din släkts bakgrund så är det förmodligen så att de har så fullt upp med sig själva att de inte har någon kapacitet till något annat, det innbär ju inte att det känns bättre för dig men det kan vara en förklaring.

    Jag tänker att det viktigaste är att du hittar ett sätt som blir bäst för dig och dina barn och fokuserar på just er.

    Mvh,
    Catharina

Svar på tråden min släkt har tagit all min energi