• hurtbullen89

    Viking, Kavat, Ecco, Ponny, vilka skor ska man satsa på till 2-åring på dagis i vinter?

    Nu är vi på jakt efter vinterskor till dottern. Hon blir 2 år i vinter och har börjat dagis nu så vi vill satsa på ett par riktigt bra skor som:

    - Håller fötterna varma
    - Håller fötterna torra (ska alltså vara vattentäta, inte bara vattenavvisande)
    - Vara lätta och smidiga att röra sig i, alltså inte för tunga och klumpiga

    Undrar nu om ni kan tipsa om vinterskor som passar in under dessa "krav"? Vi har spanat på Viking Play och Kavat Lillån. Har också kollar på skor från Ecco och Ponny. Men ärligt talat har jag ingen aning om vad man ska satsa på. Förra året gick hon inte så mycket ute så då behövdes inte samma "standard" på skorna. Men nu när hon går på dagis och är ute flera timmar i ur och skur vill man ju verkligen att hon ska vara varm och torr om fötterna. Dessutom bor vi i södra sverige med väldigt blöta och blaskiga vintrar.

    Tips någon?


  • Svar på tråden Viking, Kavat, Ecco, Ponny, vilka skor ska man satsa på till 2-åring på dagis i vinter?
  • allie3

    vi hade ett par kavat till dottern förra året blir likadana denna vinter

  • mammaNena

    när dottern va 2 hade hon ett pår Ecco, och vi tyckte de va super!
    Bor i varberg/halland, så slask har vi ju varit med om
    De gick ganska högt upp på benet med 4 knäppningar

  • LehaneFamily

    Kan ju tipsa om att INTE köpa skor med ett enda stort kardborreband att spänna fast med, så dessa ofta släpper efter ett kort tag på grund av skräp som fastnar i kardborren...


    Smile like you mean it
  • TheMother

    Köpte Viking Gore tec till sonen på två år häromdagen. Testade även Ecco och någon mer sort, men eftersom sonen har breda fötter och Ecco (?) var så tight över hela foten så satt Viking mycket bättre.
    Sen finns det SuperFit med, har läst många trådar här på FL där många väljer antingen den skon eller Viking till sina barn, beroende på om barnet har smala eller breda fötter.


    Mamma till Anton 080920
  • TinaElisabeth

    Jag har köpt ett par Viking skor efter att jag har fått dem rekommenderade från tre av mina vänner som hade dem förra vintern. Den ana är dessutom förskollärare och har ju lite att jämföra med på jobbet.
    Jag kan ju som sagt inte tala för hur bra de är , men litar på mina "petiga" vänner!

  • Sorbus

    Det beror ju lite hurdana fötter barnet har också. Vi har just köpt ett par Superfit. Inte haft sådana innan, men enligt vad jag har hört ska de vara bra så jag hoppas det stämmer. De är lite smalare i foten än tex Kavat. Till vår dotter passar inte Kava så bra, för hon har vädigt smala fötter så de blir för breda.

  • Tinnys

    Titta på testfaktas test om vinterskor, viking fick bäst i test. Själv köper vi nog superfit till stora tjejen pga att hon har så smala vader. Funderar på viking till små killarna.

  • Larsag

    Köp inte Ponny. Vi köpte deras robustare jympaskor, vattentäta som andas. Kostade 800 kr och var utslitna efter 2 månader. När jag försökte reklamera dem i butiken (Eurosko i mörby centrum) så hävdade de att detta var normalt slitage. Så där stod jag med skor för 800 kr som var utslitna efter 2 månader. Aldrig att jag köper Ponny igen och aldrig att jag handlar på Eurosko i mörby centrum.

Svar på tråden Viking, Kavat, Ecco, Ponny, vilka skor ska man satsa på till 2-åring på dagis i vinter?